Who / Oklahoma City 2022 / 2CDR

Who / Oklahoma City 2022 / 2CDR/ Uxbridge
Paycom Center, Oklahoma City, OK, USA 10th May 2022


Play sample :

Click Image To Enlarge

The long-awaited first release from the resumption of the tour of The Who was “AUSTIN 2022” which recorded the show in Austin which was 5 performances, but this time it is 8 performances and 1 from Austin The fastest release of UXBRIDGE’s unique Oklahoma performance a week later!
First of all, the sound quality is outstanding. That means that the quality is slightly higher than that of “AUST IN 2022”, and there is no doubt that you will be overwhelmed by the power of the sound image alone. Wasn’t it possible to even release it on a press CD with such superb sound quality? I can think of it.
Of course, “AUST IN 2022” also had great sound quality, but this time it’s finally a superb audience of superb quality.
There is no doubt that it will be a release that will attract attention from enthusiasts all over the world, and the entanglement with the orchestra, which is the centerpiece of this tour, is really captured. This was the sound that The Who aimed for in 2022.

In addition to the wonderful sound quality, the performance content is even more impressive. In Austin, there were quite a few places where the engine could not be fully opened, but in Oklahoma, a week after that, the engine was fully opened.
In the first place, Pete was enthusiastic about the audience at the opening, and even there, the momentum was different from Austin. The performance of the “TOMMY” part that starts from there is really powerful, and the orchestra is familiar with it.
On the contrary, Pete is not only the opening but also very gorgeous and talkative throughout the live, which is different from Austin. On the contrary, it can be said that Austin is a valuable record for the first time in a performance that still remains cautious.

The end is “Relay” which was not played in Austin. Originally, the orchestra withdrew when the middle of the live was reached, and there was a part where the orchestra withdrew and played old masterpieces on a daily basis, but it was on this day that the first “Relay” was played after the tour started. bottom.
The performance was very high tension, and it was a wonderful thing that could be said to be the Who itself of yesteryear. It’s a number that couldn’t be shown in the first half of the tour, but now that the engine is fully open, it’s possible to play.
Roger and Pete are in great shape just by playing this song in a tight and high tension, and it is a masterpiece that you can feel that you have graduated from the groping state in the first half of the tour.
Therefore, it seems that the lyrics are wrong in the ending of “Won’t Get Fooled Again”, but Roger here is good at cheating (laughs).

And the first half of the live started with a quiet or smooth “TOMMY” part, and the second half was a wonderful contrast with the bold “QUADROPHENIA” part.
After all, Roger and Pete have their engines fully open, and Zak Starkey’s drums that support them also show the excitement of the Trinity against them and the orchestra.
I can’t help but be impressed that this tour by two elderly people has finally reached this level of perfection, and the documentary power unique to the finest audience conveys the fulfillment of the performance even more realistically. Will do it. Anyway, the sound quality and performance are the best, this is The Who in 2022!

世界中が待望していたザ・フーのツアー再開からのファースト・リリースは5公演めであったオースティンでのショーを収録した「AUSTIN 2022」となりましたが、今回は8公演めにしてオースティンから一週間後に行われたオクラホマ公演を今回もUXBRIDGEならではの最速リリース!
まず何と言っても音質が抜群。ということは「AUSTIN 2022」をも軽く上回るクオリティであり、その音像の迫力だけでも圧倒されること間違いなし。これほどの極上音質であればプレスCDでのリリースすら可能だったのでは?と思えるほど。
もちろん「AUSTIN 2022」も素晴らしい音質であった訳ですが、今回はいよいよ見事なクオリティの極上オーディエンス。
それだけでも世界中のマニアから注目を浴びるであろうリリースであることは間違いなく、今回のツアーの目玉であるオーケストラとの絡みも実にリアルに捉えられている。2022年のザ・フーが目指したサウンドがこれだったのですね。

そんな音質の素晴らしさもさることながら、さらに圧巻なのが演奏内容。オースティンではまだエンジン全開と言えない箇所が少なからずあった訳ですが、それから一週間が経過したオクラホマでは正にエンジン全開。
そもそもオープニングでピートが観客をハイテンションに煽っており、そこだけでもオースティンとは段違いな勢いが。そこから始まる「TOMMY」パートの演奏がまた実に力強く、なおかつオーケストラもいい感じになじんでいる。
それどころかピートはオープニングだけでなく、ライブを通して非常にゴキゲンかつ饒舌なのもオースティンとは段違い。逆に言えばオースティンはまだ慎重さを残した演奏ぶりの貴重な記録だとも言えるかと。

とどめはオースティンでは演奏されなかった「Relay」。元々こんかいのツアーはライブ中盤を迎えるとオーケストラが引っ込んでバンド・オンリーかつ日替わりで古の名曲を演奏するパートがありますが、そこでツアー開始後初めての「Relay」が演奏されたのがこの日でした。
その演奏が非常にハイテンションで、それこそ往年のザ・フーそのものと言えるような素晴らしさ。なるほどツアー前半では披露できなかったであろう、エンジン全開となった今だからこそ演奏できたナンバーなのでしょう。
この曲のタイトでハイテンションな演奏だけでもロジャーやピートがいかに絶好調であり、ツアー前半の手探り状態を卒業したことが実感できる名演なのです。
それ故に勢い余って「Won’t Get Fooled Again」のエンディングでは歌詞を間違えそうになるも、ここでのロジャーはごまかし方が上手(笑)さすがは百戦錬磨のシンガー。

そしてライブ前半が静、あるいはなめらかな「TOMMY」パートから幕を開け、後半が骨太な「QUADROPHENIA」パートの対比がお見事。
何しろロジャーとピートがエンジン全開な上、彼らを支えるザック・スターキーのドラムも彼らとオーケストラを相手に三位一体の盛り上がりを見せる。
高齢な二人による今回のツアーが遂にここまでの完成度へと到達してくれたことに感動せずにはいられませんし、極上オーディエンスならではのドキュメント力がさらに演奏の充実ぶりをリアルに伝えてくれる。とにかく音質も演奏も最高、これが2022年のザ・フーだ!

Disc 1 (63:45)
1. Intro
2. Overture
3. 1921
4. Amazing Journey
5. Sparks
6. Pinball Wizard
7. We’re Not Gonna Take It
8. Who Are You
9. Eminence Front
10. Ball and Chain
11. Join Together
12. The Seeker

Disc 2 (69:09)
1. You Better You Bet
2. Relay
3. Won’t Get Fooled Again
4. Behind Blue Eyes
5. The Real Me
6. I’m One
7. 5:15
8. The Rock
9. Love, Reign O’er Me
10. Band Intro
11. Baba O’Riley

Uxbridge 1650

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.