Fleetwood Mac / Ultrasonic Studios 1974 / 1CDR

Fleetwood Mac / Ultrasonic Studios 1974 / 1CDR / Uxbridge
Ultrasonic Studios, Hempstead, NY, USA 8th October 1974


Play sample :

Click image to enlarge

1974 Radio recording live at Ultrasonic Studio, Fleetwood Mac’s most classic live sound source. Due to its nature, it has created many items, but it is undeniable that it has not been released in a while, partly because it was before the explosion of popularity.
On the contrary, it seems that there are many maniacs who have never heard of it. Considering that there are many numbers where Christine takes lead vocals after all, I have to say that this is a serious situation.
Therefore, this time, maniacs have corrected the pitch based on “HYPNOTIZED”, which was considered the best version of Ultrasonic Studio in 1974.
However, after receiving the news of Christine’s death, another mania released a version with further adjustments based on this version.

The pre-broadcast so-called Pre-FM sound source for live performances at Ultrasonic Studio is not available, and the sound source is based on air-checking FM broadcasts using reels at the time. This version is a mania who has adjusted the sound distortion caused by the deterioration of this reel.
Therefore, although it is based on the already-released CD, it is an excellent item that is easier to hear than the already-released items.
The texture of the rough stereo soundboard recording is reminiscent of an air check of an American FM broadcast in the early 1970s.

When Bob Welch was enrolled, the point that the stage belonging to the final stage was captured by stereo sound board recording was also a great attraction of this sound source, but actually capture the size of Welch’s presence here. , It seems that it is a completely different band from the new Mac, which Buckingham & Nicks joined a year later.
In fact, up until this point Mac had shifted to a route aimed at success in the United States, but it was not enough to make a big hit. Rather, it was a time when it was all about grassroots activities like this studio live, and there was still a feeling that the blues band sound of the Peter Green era was still everywhere.
Under such circumstances, Christine’s singing voice and pop songs are literally a refreshing agent, and being able to enjoy her singing voice on the stereo soundboard is exceptional.
In addition, “Homeward Bound” is a repertoire that will be dropped from the next year among her songs that she showed off on this day, and I feel that I am reminded of the value of broadcasting on this day.
The best version of the classic sound source that captures Mack’s “Break Eve” is the strongest single! !

1974年フリートウッド・マックの最定番ライブ音源であるウルトラソニック・スタジオでのラジオ収録ライブ。その性質故にいくつものアイテムを生み出してきましたが、人気爆発前の時期ということもあって最近ではリリースがご無沙汰になってしまった感が否めません。
 それどころか、今となっては聞いたことがないというマニアも少なくないかと思われます。何と言ってもクリスティンがリードボーカルをとるナンバーがいくつも収録されているという点を考えると、これは由々しき事態だと言わざるを得ません。
 そこで今回は74年ウルトラソニック・スタジオのベスト・バージョンとされた「HYPNOTIZED」をベースにマニアがピッチ修正を施しています。
 ところが、クリスティンの訃報を受けてこのバージョンをベースにして別のマニアがさらにアジャストを加えたバージョンを公開してくれました。
 
 ウルトラソニック・スタジオでのライブは放送前のいわゆるPre-FM段階の音源というのが出回っておらず、当時リールを使ってFM放送をエアチェックした音源が元となっています。このリールが劣化したことで生じた音ヨレをマニアがしっかりアジャストしてくれたのが今回のバージョン。
 よって既発CDをベースとしていながら、それでいて既発アイテムよりもはっきり聞きやすいという優れものなのです。
 いかにも1970年代初頭のアメリカのFM放送をエアチェックしたことを偲ばせるような荒っぽいステレオ・サウンドボード録音の質感も味わい深い。
 
 ボブ・ウェルチ在籍時としては末期に属するステージをステレオ・サウンドボード録音で捉えてくれていた点も本音源の大きな魅力だった訳ですが、実際にここではウェルチの存在感の大きさも捉えてくれ、一年後にバッキンガム&ニックスが加入した新生マックとは丸っきり別のバンドであるかのよう。
 実際この時期までのマックはアメリカでの成功を目指す路線へとシフトチェンジしたものの大ヒットを飛ばすまでには及ばず。むしろこのスタジオ・ライブのような草の根的な活動に終始していた時期であり、まだ随所でピーター・グリーン時代のブルーズ・バンド的サウンドを引きずっている感がありました。
 そんな中でクリスティンの歌声とポップな楽曲は文字通り清涼剤となっており、その歌声をステレオ・サウンドボードで楽しめるのは格別。
 それにこの日の彼女が披露した持ち歌の中でも「Homeward Bound」は翌年からセット落ちしてしまうレパートリーであり、なおさらこの日の放送の価値を再認識させられる思いです。
 そんな「ブレイク前夜」のマックを捉えた定番音源をベスト・バージョンにて収録してみせた最強の一枚!!

(75:00)
01. The Green Manalishi (With The Two Prong Crown)
02. Spare Me A Little Of Your Love
03. Sentimental Lady
04. Future Games
05. Bermuda Triangle
06. Band Introductions, Talk & Tuning
07. Why
08. Angel
09. Homeward Bound
10. Tuning The Rattle
11. Rattlesnake Shake
12. Hypnotized
13. Black Magic Woman
14. Mystery To Me

Bob Welch – guitar, vocals
Christine McVie – keyboards, vocals
John McVie – bass
Mick Fleetwood – drums
Doug Graves – organ, synthesizer

FM Broadcast Recording

Uxbridge 1806

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.