Moody Blues / LA Forum 1978 Mike Millard Master Tape / 2CDR

Moody Blues / LA Forum 1978 Mike Millard Master Tape / 2CDR / Amity
The Forum, Inglewood, CA, USA 11th December 1978


Play sample :

Click Image To Enlarge

Speaking of live recordings of Moody Blues by Mike Millard, the best titles such as “L.A. FORUM 1974: MIKE MILLARD MASTER TAPES”, “LONG BEACH ARENA 1981: MIKE MILLARD 1ST GENERATION TAPES” and “COSTA MESA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES” has been produced, but the sound source of the tour with the album “OCTAVE” was lacking as if it were missing teeth.
However, Millard recorded the tour as well. It was released on December 11, 1978 at the LA Forum. Yes, it was the day I returned to the forum since “L.A. FORUM 1974”, and Millard recorded the stage one day before the last day of the 78-year tour (forum two days in a row).
According to Justin Hayward, the band was just resting, but the 1978 restart was taken up by the reunion after the dissolution. At the end of the year, the band’s founder, Mike Pinder, left the band during the production of “OCTAVE,” but was replaced by the talented Patrick Moraz.
The venue where it was recorded was the LA Forum, and in 1978, it was in the midst of the late 70’s, which was exactly the peak of Millard’s long recording career. That’s why I captured it with great quality this time as well.

According to JEMS, Millard was recorded in the second row (!) from the front, so why isn’t it being released by the press anymore? A superb audience that makes you want to tilt your head. Above all, Ray Thomas’s tambourine is at a level that can be heard clearly enough to be picked up by the raw sound (!).
The problem was that it was recorded in front of Ray, so the vocals of Hayward and John Lodge became a deep sound image. For the first time, the JEMS team used the latest software to make their vocals stand out.
When it becomes a song sung by Lodge and Hayward, their voices can be heard clearly. Is this a correct process?

Unlike until 1974, Moody’s was treated as a band of the past in Japan around this time, but the American audience, who were eagerly awaiting their restart, went wild and the tour was a great success. This day is also a tremendous excitement to tell it. It seems to be a mirrored recording, and this excitement does not interfere with the performance at all.
As a drummer, Graeme Edge is in such good shape that it seems that he peaked from this tour until around “LONG DISTANCE VOYAGER”.
In addition, the album “OCTAVE” increased the weight of Hayward’s guitar due to Pinder’s departure, but the guitar solo in “Top Rank Suite” is excellent. Although he tends to get a lot of attention for his sorrowful singing voice and good looks, we are reminded that he was also a top-notch guitarist.
And with the addition of Moraz, Pinder period numbers such as “Twilight Time” and “The Balance” featuring Edge’s narration were played live, which is a big attraction of this tour. From the next year’s “OCTAVE” tour, there is a classic Seattle radio broadcast, but finally the live sound source representing the ’78 tour appeared in the best mirrored recording!

マイク・ミラードによるムーディー・ブルースのライブ記録と言えば「L.A. FORUM 1974: MIKE MILLARD MASTER TAPES」、「LONG BEACH ARENA 1981: MIKE MILLARD 1ST GENERATION TAPES」そして「COSTA MESA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES」といった極上タイトルが輩出されてまいりましたが、まるで歯抜けのようにアルバム「OCTAVE」を引っ提げたツアーの音源が欠けていたのです。
ところがミラードはしっかり同ツアーの模様も録音してくれていました。公開されたのは1978年12月11日のLAフォーラム。そう「L.A. FORUM 1974」以来のフォーラムへの帰還を果たした日であり、なおかつ78年ツアーのラスト一日前(フォーラム二日連続)のステージをミラードが録音してくれたのでした。
ジャスティン・ヘイワード曰くバンドとしては休養していただけだったのに、解散からの再結成にとられてしまった1978年の再始動。バンド創設者だったマイク・ピンダーが「OCTAVE」制作中に脱退するというハプニングが起きたものの、代わりにパトリック・モラーツという腕利きを迎えて新たな黄金時代が始まった年の終盤。
録音された会場がLAフォーラム、しかも78年とくればミラードの長い録音キャリアの中で正に絶頂期であった70年代後半の真っただ中。それだけに今回も素晴らしいクオリティで捉えてくれました。

JEMSによればこの日のミラードは前から二列目(!)を確保しての録音だったそうで、もはや何故プレスでリリースされないのか?と首をかしげてしまいたくなるほどの極上オーディエンス。中でもレイ・トーマスのタンバリンに至っては生音で拾ってしまっている(!)ほど克明に聞き取れるレベル。
問題はレイの目の前という位置にて録音されたせいでヘイワードとジョン・ロッジのボーカルが奥まった音像となってしまった。そこでJEMSチームは初の試みとして、最新のソフトを駆使して彼らのボーカルを浮き立たせる処理を施しています。
それが威力を発揮してロッジやヘイワードが歌う曲になると彼らの声がしっかり聞き取れる。これは大正解な処理かと。

74年までと違い、この頃になると日本では過去のバンド扱いされてしまったムーディーズですが、再始動を待ち望んでいたアメリカのオーディエンスは大いに熱狂してツアーは大盛況。それを物語るようにこの日も凄まじい盛り上がり。そこはミラード録音らしく、この盛り上がりが演奏を妨げることは一切ありません。
またドラマーとしてのグレアム・エッジはこのツアーから「LONG DISTANCE VOYAGER」辺りまでがピークだったのではと思えるほど絶好調で、ピンダー在籍時の74年以前よりはるかに卓越したドラミングが圧巻。
さらにピンダー脱退によってヘイワードのギターの比重が高まったアルバム「OCTAVE」でしたが、「Top Rank Suite」でのギターソロは絶品。憂いのある歌声とルックスが注目されがちな彼ですが、ギタリストとしても超一流であったことを思い知らされます。
そしてモラーツの加入によって「Twilight Time」、さらにはエッジの語りをフィーチャーした「The Balance」といったピンダー期ナンバーがライブで演奏されるようになったものこのツアーの大きな魅力。翌年の「OCTAVE」ツアーからはシアトルのラジオ放送という定番が存在していますが、遂に78年のツアーを代表するライブ音源が最高のミラード録音にて登場しました!

Disc 1 (49:26)
1. Intro
2. Steppin’ In A Slide Zone
3. Tuesday Afternoon
4. Twilight Time
5. The Day We Meet Again
6. The Story In Your Eyes
7. I’m Your Man
8. Top Rank Suite
9. Isn’t Life Strange
10. I’ll Be Level With You
11. Driftwood

Disc 2 (46:51)
1. Gypsy
2. Survival
3. The Balance
4. I’m Just A Singer (In A Rock And Roll Band)
5. Nights In White Satin
6. Legend Of A Mind
7. Question
8. Ride my See-Saw

Justin Hayward – vocals, guitar, keyboards
John Lodge – vocals, bass, guitar
Ray Thomas – vocals, flute, harmonica
Patrick Moraz – keyboards, synthesizers
Graeme Edge – drums, percussion, vocals

Amity 710

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.