Yes / Legendary Mike Millard Tape Live At Hollywood Bowl 1975 / 2CD

Yes / Legendary mike Millard Tape Live At Hollywood Bowl 1975 / 2CD / Wisteria Records
Recorded Live at Hollywood Bowl, Los Angeles, CA, June 21, 1975. Digitally Remastered

 

Play sample :

Click Image To Enlarge

Mike Millard tape that keeps the crying child silent, as any boot fan knows. However, for those who are not familiar with it, it is a recording tape by Mike Millard, a legendary taper (live recorder) who was active mainly in the 70’s, the god of audience recording. Various musicians’ Mike Millard tapes have been released in the past, but in recent years, digitized sound sources from this master and digitized sound sources from low generation tapes that are as close to the master as possible will be on the market. It became.
This title is a remastered recording of the sound source digitized from the master of the Mike Millard tape. When you think of remastering, you may have the image of playing with the sound exaggeratedly, but I think it’s more correct to say “mastering”. Of course, “untouched Mike Millard tape” is valuable, but the label thinks that the sound source recorded in the 70’s, which had limited editing skills, would be too enthusiastic to commercialize as it is. It is. For example, the cheers of the nearby audience in the parts that are not related to the music and the silent parts between the songs. Or the fluctuation of the volume caused by the disturbance of the microphone position. We have decided that it is not necessary to leave such difficulties as they are, and have corrected them to the extent possible. Furthermore, I reconnected the places that seemed to have connected the cuts between songs that were made during digitization without any discomfort. This item is the one that has been carefully re-edited (remastered) and pressed.
In rock history, Jesus seems to be highly evaluated in the period of the albums “Broken” and “Crisis” a while ago. From joining the guitar master Steve Howe to the popular keyboard player Rick Wakeman, and the transcendental drummer Bill Bruford, who is well known in the progressive rock world, and a rock solid lineup. Naturally, as their reputation, those studio albums are wonderful, and famous songs such as “Roundabout”, “Burning Morning” and the title song “Crisis” are born. And even in live performances, the member organization was clearly useful in the reproducibility of these songs. But what is the fun of live performances in the first place? Isn’t it the real pleasure of the live to create “a moment when the deviation from the composition is sometimes miraculous”? In that respect, 1975 is a very important year. This live is a big feature of the album “Relayer”, but Rick Wakeman left before the recording of “Relayer”, and Patrick Moraz joined in its place, which is a turning point. .. As mentioned above, Wakeman, who was devoted to classical music, emphasized the reproduction of music even in live performances, while Moraz, who likes jazz and Latin music, was a type who enjoyed improvisation freely. It is a morale that many mistakes are talked about, but Steve Howe’s guitar solo has grown along with his improvisation, the band is dynamic, and the songs are also transforming into a live version at this time. That’s why.
It is a must-have press board for rock fans who can enjoy live recording by Mike Millard who directly conveys the wonderful performance in 1975 when the existence of Moraz raised Jesus to a further live band.

ブート・ファンならご存知泣く子も黙るマイク・ミラード・テープです。が、お馴染みではない方の為に軽く説明すると、70年代を主に活躍した伝説のテーパー(実況録音者)、オーディエンス録音の神様的存在マイク・ミラード氏による録音テープのことです。過去にも様々なミュージシャンのマイク・ミラード・テープがリリースされてきましたが、近年になり本マスターからのデジタル化音源や限りなくマスターに近いロウ・ジェネレーション・テープからのデジタル化音源が出回るようになったのです。
本タイトルはまさにそのマイク・ミラード・テープのマスターからデジタル化された音源をリマスタリング収録しています。リマスタリングと言うと大袈裟に音をいじっているイメージがあるかもしれませんが、むしろ“マスタリング”と言ったほうが正しく伝わるかと思います。“手を加えないマイク・ミラード・テープ”にはもちろん価値がありますが、当レーベルは、編集する術も限られていた70年代に録音された音源を、そのまま商品化してはマニア向け過ぎると考えているのです。たとえば楽曲に関係の無い部分、曲間の無音部で近くの観客があげる歓声。或いはマイク位置の乱れから生じたヴォリュームの揺らぎ。そういった難点をそのまま残す必要は無いと判断し、可能な範囲で修正してあります。更にはデジタル化にあたって行われた曲間のカットを繋いだと思われる場所を違和感なく繋ぎ直したり。そういった丁寧な編集をし直し(リマスタリング)てプレスしたものが本アイテムなのです。
ロック史で一般的に考えてイエスの評価が高そうなのは、少し前にあたるアルバム“こわれもの”と“危機”の時期。ギターの匠スティーヴ・ハウ加入から、キーボードの人気奏者リック・ウェイクマン、プログレ界では周知の超絶ドラマー、ビル・ブラフォードと盤石の布陣だからです。当然その評判通りそれらスタジオ・アルバムは素晴らしく『ラウンド・アバウト』『燃える朝焼け』やタイトル曲の『危機』など名曲も生まれています。そしてライヴでもこれら楽曲の再現性においてそのメンバー編成は明らかに有用でした。しかし、そもそもライヴの楽しさとは何でしょうか?“構成からの逸脱が時として奇跡的な瞬間”を生むことこそライヴの醍醐味ではないでしょうか。その点において1975年というのはかなり重要な年なのです。このライヴはアルバム“リレイアー”を大きくフィーチュアしたものですが、“リレイアー”の録音前にリック・ウェイクマンが脱退、代わりにパトリック・モラーツが加入しており、これがターニング・ポイントとなっているのです。クラシック音楽に傾倒していたウェイクマンは前述の通りライヴでも楽曲の再現を重視していたのに対し、ジャズやラテン系音楽を好むモラーツは自由気ままに即興性を楽しむタイプだったのです。ミス・タッチの多さも語られるモラーツですが、彼の即興演奏につられてスティーヴ・ハウのギター・ソロも伸びバンドは躍動、楽曲達もこれぞライヴ・バージョンと変貌を遂げて行くのがこの時期というわけです。
モラーツの存在がイエスを更なるライヴ・バンドへと引き上げた1975年、その素晴らしい演奏がダイレクトに伝わるマイク・ミラードによる実況録音で楽しめるロック・ファン必携のプレス盤です。

DISC 1
1. Opening SE (FIREBIRD SUITE)
2. SOUND CHASER
3. CLOSE TO THE EDGE
4. TO BE OVER
5. THE GATES OF DELIRIUM

DISC 2
1. YOUR MOVE
2. MOOD FOR A DAY
3. LONG DISTANCE RUNAROUND
4. PATRICK MORAZ SOLO
5. CLAP
6. AND YOU AND I
7. RITUAL
8. ROUNDABOUT
9. SWEET DREAMS

 

John Anderson – vocals, guitar
Steve Howe – guitars, vocals
Patoric Moratz – keyboards
Chros Scwier – bass, vocals
Allan White – drums, percussion

Wisteria Records. WISCD 2020-003

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.