Whitesnake / Lyceum 1978 /1CD

Whitesnake / Lyceum 1978 /1CD / ZODIAC

Lyceum Ballroom, London, UK 9th July 1978

Click Image To Enlarge

故バーニー・マースデン本人が秘蔵していた“Bernie Tapes”で甦る最初期WHITESNAKEの真実! 細心マスタリングによる最高峰更新サウンドを永久保存するプレスCDで4作品同時リリース決定です!!
今回同時リリースとなる4連作は、いずれもWHITESNAKEが始動したばかりの1978年を伝える極初期のライヴアルバム。それもバーニー本人がわざわざ当店を訪れて直接ご提供くださった秘宝中の秘宝なのです。そんな4連作の第三弾となる本作に吹き込まれているのは「1978年7月9日ライセウム劇場」公演。1回限りの超・激レア曲も美味しいオーディエンス録音が(大幅!)アップグレードを果たした決定盤です。
その気になるレア曲の前に、まずはショウのポジション。今回のバーニー・テープ4連作を交えつつ、当時の活動概要から俯瞰してみましょう。

●1977年
・12月16日ー22日:5人編成で初リハーサル
●1978年
《2月13日:ブライアン・ジョンストン加入》
・3月3日ー31日:英国#1(17公演)←※MUSIC MACHINE 1978他
《ブライアン脱退→ピート・ソーリー加入》
《4月7日ー13日『SNAKEBITE』制作》
・4月25日ー7月9日:欧州(6公演)←★ココ★
《ピート離脱→ジョン・ロード加入》
《8月12日『TROUBLE』完成》
・10月26日ー11月23日:英国#2(17公演)←※BRIGHTON 1978

これが1977年/1978年のWHITESNAKE。この時点でのメンバーチェンジは鍵盤だけで、ブライアン・ジョンストン→ピート・ソーリー→ジョン・ロードと交代していきました。本作が記録された「欧州」レッグは『SNAKEBITE』にも参加した2代目ピート時代。ただピートはあくまでサポート参加で正式メンバーではなく、ライヴも繋ぎの6公演のみでした。場数からして激レアなのですが、実は記録は豊富で、当店の定番『SILVER TONGUE(Power Gate-147)』『LOVEHUNTER: LOST REEL MASTERS』でもお馴染みだったりします。ここで更に日程をフォーカスし、そのコレクションも整理しておきましょう。

●「欧州」の詳細
・4月25日:レディング公演
・5月6日:セント・オールバンズ公演
*5月7日:アッシントン公演 ←※SILVER TONGUE(AUD)
*6月17日:アルクマール公演 ←※SILVER TONGUE(SBD)
*7月5日:ロンドン公演 ←※LOST REEL MASTERS(SBD)
*7月9日:ロンドン公演 ←★本作(AUD)★

……と、このようにサウンドボード2種/オーディエンス2種が楽しめるのです。ここで「なんだ、全然レアじゃない」と思われた方は気が早い。本作は、この4本の中でも最もレアなセット・リストなのです。それでは、その内容もチェックしてみましょう。

●ホワイトスネイク(6曲)
・スネイクバイト:Come On(★)/Bloody Mary(★★)/Ain’t No Love In The Heart Of The City/Steal Away
・トラブル:Belgian Tom’s Hat Trick/Don’t Mess With Me(★★)
●その他(3曲)
・パープル:Lady Luck/Mistreated
・その他:Breakdown (Whitesnake Mama)
※注:「★」印は姉妹作『MUSIC MACHINE 1978』『RAFTERS 1978』で聴けなかった曲。特に「★★」は本作でしか確認されていない超・限定曲。

この「欧州」レッグから「Come On」を演奏し始めたのですが、それ以上に重要なのは2つの激レア曲「Bloody Mary」「Don’t Mess With Me」。この2曲は後にも先にも、この日にしか記録がない(即興アカペラで「Bloody Mary」をちょろっっと歌う事はありましたが、フルは本作だけです)。まさに究極のレア曲なのです。さらに言えば、「Come On」「Bloody Mary」が揃っていることで、EP『SNAKEBITE』の全曲をステージ披露。歴史上1回こっきりの「生演奏版SNAKEBITE」でもあるのです。
レア曲ばかりで長くなってしまいましたが、本作はアップグレード幅も超重要ポイント。初登場したのは20年ほど前の伝説盤『COME TASTE THE BAND(の一部)』だったのですが、もしお持ちでしたらちょっと聴いてみてください。左チャンネルがオフ気味で、右チャンネルに思いっきり寄ったバランスにお気づきになるでしょう。ところが、本作ではこれが非常に自然。これは右チャンネルを左からも流している。。。のでは、ありません。初回CD化ではスポイルされていた左チャンネルの演奏音を最大限に復刻。小手先フェイクではなく、前回盤では聴けなかった「本当の現場音」を甦らせているのです。
究極レアな「Bloody Mary」「Don’t Mess With Me」と、今回の4連作でも最大幅となる超アップグレードぶり。これまた必聴・必携となる1枚です。歴史の真実をえぐるバーニー・テープの大傑作。どうぞ、輝きを永久に失わないプレスCDで存分にご堪能ください!

★故バーニー・マースデン本人から提供された「1978年7月9日ライセウム劇場」公演のオーディエンス録音。激レア曲「Bloody Mary」「Don’t Mess With Me」が楽しめる唯一録音を最新・細心マスタリングでブラッシュアップ。初登場だった伝説盤『COME TASTE THE BAND』ではオフ気味だった左チャンネルを修復。思いっきり右に寄っていたバランスが正常に改善され、本当の現場音が甦っている。ピート・ソーリー時代の代表録音が大幅アップグレードした必聴・必携の新名盤です。

The truth about the earliest WHITESNAKEs is brought back to life with “Bernie Tapes”, which was treasured by the late Bernie Marsden himself! Four works will be released at the same time on a press CD that will permanently preserve the highest quality updated sound through meticulous mastering!!
The four consecutive works released at the same time are all very early live albums that convey 1978, when WHITESNAKE had just started. It is also a hidden treasure that Barney himself personally visited our store and offered it to us. This work, which is the third of such four series, is inspired by the “Lyceum Theater July 9, 1978” performance. This is a definitive edition that has been upgraded (significantly!) with delicious audience recordings of one-time only ultra-rare songs.
Before we get to that rare song, let’s start with the show position. Let’s take a look at the overview of their activities at the time, including the four Barney Tapes series.

●1977
・December 16th-22nd: First rehearsal with 5 members
●1978
《February 13th: Brian Johnston joins》
・March 3rd – 31st: UK #1 (17 performances) ← *MUSIC MACHINE 1978 and others
《Brian leaves → Pete Thorley joins》
《April 7th-13th “SNAKEBITE” production》
・April 25th – July 9th: Europe (6 performances) ←★Here★
《Pete leaves → Jon Lord joins》
[“TROUBLE” completed on August 12th] ・October 26th – November 23rd: UK #2 (17 performances) ← *BRIGHTON 1978

This is WHITESNAKE in 1977/1978. At this point, the only member change was on the keyboard, with Brian Johnston → Pete Thorley → Jon Lord. The “European” leg in which this work was recorded was during the 2nd generation Pete era, who also participated in “SNAKEBITE”. However, Pete was only a support participant and was not an official member, and the live performances were only for 6 performances. Although it is extremely rare considering the number of times it has been sold, there are actually a lot of records, and it is even familiar from our store’s standard “SILVER TONGUE (Power Gate-147)” and “LOVEHUNTER: LOST REEL MASTERS.” Now let’s further focus on the dates and organize the collection.

●Details of “Europe”
・April 25th: Reading performance
・May 6th: St. Albans performance
*May 7th: Ashington performance ←*SILVER TONGUE (AUD)
*June 17th: Alkmaar Performance ←※SILVER TONGUE (SBD)
*July 5th: London performance ← *LOST REEL MASTERS (SBD)
*July 9th: London performance ←★This work (AUD)★

…And like this, you can enjoy 2 types of sound boards / 2 types of audience. If you’re thinking, “What, it’s not rare at all,” you’re in a hurry. This work is the rarest set list among these four books. Now, let’s check out its contents.

●White Snake (6 songs)
・Snakebite: Come On (★) / Bloody Mary (★★) / Ain’t No Love In The Heart Of The City / Steal Away
・Trouble: Belgian Tom’s Hat Trick/Don’t Mess With Me (★★)
●Others (3 songs)
・Purple: Lady Luck/Mistreated
・Others: Breakdown (Whitesnake Mama)
*Note: Songs marked with “★” are songs that could not be heard in the sister works “MUSIC MACHINE 1978” and “RAFTERS 1978”. In particular, “★★” is a super limited song that has only been confirmed for this work.

I started playing “Come On” from this “European” leg, but what is more important than that are the two extremely rare songs “Bloody Mary” and “Don’t Mess With Me.” These two songs have only been recorded on this day, both later and earlier (I did sing a little bit of “Bloody Mary” in an improvised a cappella, but this is the only full version). It is truly the ultimate rare song. Furthermore, since “Come On” and “Bloody Mary” are available, all songs from the EP “SNAKEBITE” will be performed on stage. It is also the “live performance version of SNAKEBITE” that has only been performed once in history.
Although it was long because it was full of rare songs, the range of upgrades is also a very important point in this work. It first appeared on the legendary record “COME TASTE THE BAND” about 20 years ago, but if you have it, please give it a listen. You’ll notice that the left channel is a bit off, and the balance leans towards the right channel. However, in this work, this is very natural. This also feeds the right channel from the left. . . So, no. The performance sound of the left channel, which was spoiled in the first CD release, is reproduced to the maximum extent possible. It is not a fake fake, but it revives the “real on-site sound” that could not be heard in the previous edition.
The ultimate rare “Bloody Mary” and “Don’t Mess With Me” are the biggest upgrades in this four-part series. This is another must-listen and must-have. Barney Tape’s masterpiece that captures historical truth. Please enjoy it to the fullest with this press CD that will never lose its shine!

★Audience recording of the July 9, 1978 Lyceum Theater performance provided by the late Bernie Marsden himself. The only recording of the extremely rare songs “Bloody Mary” and “Don’t Mess With Me” that you can enjoy has been brushed up with the latest and meticulous mastering. In the legendary record “COME TASTE THE BAND”, which was the first appearance, the left channel, which was slightly off, was repaired. The balance, which had been too far to the right, has been corrected, and the true on-site sound has been revived. This is a must-listen and must-have new masterpiece that has been significantly upgraded from the representative recordings from the Pete Thorley era.

1. Intro.
2. Come On
3. Lady Luck
4. Bloody Mary
5. Ain’t No Love In The Heart of The City
6. Micky Moody Guitar Solo
7. Steal Away
8. Mistreated
9. Belgian Tom’s Hat Trick
10. Don’t Mess With Me
11. Breakdown/Whitesnake Mama

David Coverdale – Vocals
Bernie Marsden – Guitar
Micky Moody – Guitar
Neil Murray – Bass
David Dowle – Drums
Pete Solley – Keyboards

ZODIAC 613

 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.