Stevie Nicks / Costa Mesa 1989 Mike Millard Master Tapes / 2CDR

Stevie Nicks / Costa Mesa 1989 Mike Millard Master Tapes / 2CDR / Uxbridge
Pacific Amphitheatre, Costa Mesa, CA, USA 14th October 1989


Play sample :

Click image to enlarge

The fourth week of JEMS’s special feature on Millered Master women is Stevie Nicks’ solo. As it has been published, Fleetwood Mac has released a number of great recordings as one of Millerd’s favorite groups. That’s why he went to Stevie’s solo show.
In 1989, when Mac was inactive, she released her fourth solo album, “THE OTHER SIDE OF THE MIRROR.” Like the previous albums, it was a huge hit, and in the second half of the same year, it went on a world tour.
There, Millard went to Costa Mesa, where the tour visited the west coast. In 1989, he went to the Pacific Amphitheater in Costa Mesa very often, not just on this day. That’s evidenced by the releases of Neil Young and Bob Dylan that have been released so far.
For that reason, it was something that Millard knew without permission. Again, it captured Stevie in 1989 with really great quality.

Therefore, it is a stable and superb audience this time as well, but the first half of the live is probably related to the sound output from the venue, and it seems that the performance centered on the guitars of Bandleader and Carlos Rios is more conspicuous than Stevie’s singing voice.
Therefore, at the time of this release, adjustments were made to improve the separation in this regard. Furthermore, the change in sound quality from the tape change that occurred in the middle of “Edge Of Seventeen”, where the performance continues endlessly at the end of the live, is alleviated.

Of course, because it was Stevie’s solo, a stage with a rock and pop sound that was completely different from that of the principal idol Mac was unfolding. The repertoire of the McDonald’s era, which was included between solo numbers, is also shown after being seasoned in the latter half of the 1980s.
However, while she made her own album a huge success in 1989, it was also a time when she was fighting to end her long-standing drug addiction. Even in such a situation, since the album was a world tour that had to be done from a big hit, she relied on the medicine prescribed to stop addiction at this time, which is why she remembers this tour. It is a famous story that I later confessed that there was no …
To tell the story of her struggling, her voice became unstable when it came to singing numbers such as “Alice”, “Beauty And The Beast” and the finale “Has Anyone Ever Written Anything For You?” I mean … I feel like I’m drunk.
It can be seen that she would have relied not only on her prescribed medicine, but also on alcohol to recover from the pain of quitting her addiction.
Therefore, JEMS, who released the master this time, explained, “This may not be the record when she was in good shape … but I want to leave it to the judgment of her listeners.”
Still, Stevie, who is supported by the members of the back and shows off the stage, is still a diva of 100 battles. A valuable document by Millard from a tour where until now only items existed on Houston radio broadcasts!

 JEMSによるミラード・マスター女性特集の四週目はスティーヴィー・ニックスのソロ。これまでも公開されてきたように、フリートウッド・マックはミラードお気に入りのグループの一つとしていくつもの素晴らしい音源が公開されてきました。それだけに彼がスティーヴィーのソロ・ショーに向かったのも合点がいくというもの。
 マックの活動休止期であった1989年、彼女は四枚目のソロ・アルバム「THE OTHER SIDE OF THE MIRROR」をリリース。それまでのアルバム同様に大ヒットを記録し、同年の下半期にはワールド・ツアーまで敢行されました。
 そこでミラードはツアーが西海岸を訪れたコスタ・メサに出向きました。1989年の彼はこの日に限らず、コスタ・メサのパシフィック・アンフィシアターに出向くことが非常に多かった。それはこれまでリリースされてきたニール・ヤングやボブ・ディラン同所での各リリースが証明しています。
 それだけにミラードとしては勝手知ったるもの。ここでも実に素晴らしいクオリティで89年のスティーヴィーを捉えてくれました。
 
 よって今回も安定の極上オーディエンスなのですが、ライブ前半は会場からの出音の関係なのでしょう、スティーヴィーの歌声よりもバンマス、カルロス・リオスのギターを中心とした演奏の方が目立った感があります。
 そこで今回のリリースに際してはこの点に関して分離を良くするべく調整。さらにはライブ終盤、演奏が延々と続く「Edge Of Seventeen」の途中で生じたテープ・チェンジからの音質変化も緩和。
 
 もちろんスティーヴィーのソロということもあり、ご本尊マックの時とはまるで違ったロック&ポップなサウンドのステージが繰り広げられている。ソロ・ナンバーの合間に盛り込まれたマック時代のレパートリーも80年代後半的な味付けが加えられた上で披露されています。
 ところが89年の彼女は自身のアルバムを大成功させた一方で、長年に渡った薬物中毒を断つべく戦っていた時期でもあった。そんな状況でもアルバムが大ヒットから行わらなければならなかったワールド・ツアーということから、この時期の彼女が中毒を断つために処方されていた薬に依存しており、そのせいでこのツアーの記憶がない…と後に告白したのは有名な話。
 そんな苦闘している彼女を物語るように、ここでも「Alice」や「Beauty And The Beast」そしてフィナーレ「Has Anyone Ever Written Anything For You?」といった歌い上げ系ナンバーになると彼女の声が不安定になっている…というか酔っている感がありありと。
 それは処方された薬だけでなく、中毒を断つ際に襲われる苦痛から立ち直るべくアルコールに頼っていたであろう様子が伺えます。
 よって今回のマスターを公開したJEMSとしても「これは彼女が絶好調な時の記録ではないかもしれないが…それは聞く人の判断に委ねたい」と説明。
 それでもバックのそうそうたるメンバーに支えられ、ステージをこなしてみせるスティーヴィーはやはり百戦錬磨の歌姫。今までヒューストンのラジオ放送だけしかアイテムが存在していなかったツアーからミラードによる貴重なドキュメント!
 
Disc 1 (68:21)
1. Intro
2. Outside The Rain
3. Dreams
4. Rooms On Fire
5. Gold Dust Woman
6. Alice
7. No Spoken Word
8. How Still My Love
9. Beauty And The Beast
10. Drums
11. Stand Back
 
Disc 2 (52:27)
1. Whole Lotta Trouble
2. Two Kinds Of Love
3. Band Introduction
4. Edge Of Seventeen
5. Has Anyone Ever Written Anything For You?
 
Uxbridge 1668

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.