Simon & Art Garfunkel / Parsley Sage Rosemary And Thyme US Mono / 1CD

Simon & Art Garfunkel / Parsley Sage Rosemary And Thyme US Mono / 1CD / Non Label

Parsley Sage Rosemary And Thyme US Mono


Play sample :

Click Image To Enlarge

S&G’s third album “PARSLEY, SAGE, ROSEMARY & THYME” has high hurdles for clean reproduction of vintage LPs, whether stereo or monaural. Because the album’s opening classic, “Scarborough Fair,” begins quietly, the vintage 60’s original LP cannot avoid crackling noises. On the contrary, the A-side of this album is composed of songs that start with a quiet intro until “I want to go home early”, and it has a really crying composition, and it is extremely difficult to play these songs cleanly on a vintage LP. work.
In that respect, the transfer from the original mono LP, which Prof Stoned boldly challenged, “has a match” just by listening to “Scarborough Fair”. On earth, how can you record from a vintage LP of the 60’s so clearly? Even during that quiet intro, you can’t see the noise that is common in LPs. Of course, you can listen to the intro of “I want to go home early” with a clear sound with peace of mind. Still, there is no trace of forcibly suppressing noise, so I can only be surprised.

The fact that the mix of “I want to go home early” differs greatly from the stereo version is also a big appeal of the mono version. Here, Simon’s vocals are so close and vivid that they are incomparable to stereo. There are many maniacs who prefer this one. The following “The Big Bright Green Pleasure Machine” also gives a more solid and powerful impression than the stereo.
Even on the B-side of the album, there are many delicately recorded songs, and the best example of this is “The Dangling Conversation”. It’s impossible to hear the strings and the delicate performance throughout cleanly on a monaural vintage LP, and it’s so clear and enjoyable. On the other hand, analog chic and monaural warm sounds are also reproduced naturally.
The next song, “Flowers Never Bend With The Rainfall”, is drier than the stereo, and the two vocals are pushed to the front, as if they were singing right in front of you. In addition, I was surprised at the good condition that the sound of the tambourine that stands out in this song can be heard without distortion. In the next “A Simple Desultory Philippic (or How I Was Robert McNamara’d Into Submission)”, the tambourine is a mix that hits harder than stereo and has a great impact.

And the quiet performance of “For Emily, Whenever I May Find Her”, and “A Poem On The Underground Wall”, in which the tambourine sounds louder than other songs, are outstanding conditions among S&G albums. It can be said that it is Prof Stoned’s embarrassment that he has perfectly transferred all the songs (laughs) or the album that is too difficult to play cleanly.
After all, it’s 2022, the year of the restoration of the LP, where it has become difficult to easily obtain the original US mono LP. A surprising CD version that you can hear the delicate mono feeling starting from that beautiful “Scarborough Fair” without any scratch noise. You can also easily enjoy vintage items to your heart’s content!

S&Gの通算三枚目のアルバムである「PARSLEY, SAGE, ROSEMARY & THYME」はステレオ、モノラル問わずビンテージLPではクリーンな再生のハードルが高い。というのもアルバムの冒頭を飾った稀代の名曲「Scarborough Fair」が静かに始まる曲ゆえ、ビンテージな60年代のオリジナルLPではどうしたってバチバチというノイズが避けられない。それどころか本アルバムのA面は「早く家に帰りたい」まで静寂なイントロで始まる曲ばかりという、実にコンディション泣かせな構成となっており、これらの曲をビンテージLPにてクリーンに再生するというのは至難の業。
その点Prof Stonedが果敢に挑んでくれたオリジナル・モノLPからのトランスファーは先の「Scarborough Fair」を聞いただけで「勝負あり」。一体、どうしたらこんなにクリアーに60年代のビンテージLPから収録できるのでしょうか。あの静かなイントロの最中でもLPにありがちなノイズがまったくみられない。当然「早く家に帰りたい」のイントロまで澄んだ音で安心して聞き込める。それでいてノイズを無理に抑えたような痕跡が一切ないのだから驚くしかありません。

この「早く家に帰りたい」がステレオとは大きくミックスが異なることもモノ・バージョンの大きな魅力。ここではステレオとは比べ物にならないほどサイモンのボーカルが近くて生々しい。こちらの方が好きだというマニアが多いのでは。続く「The Big Bright Green Pleasure Machine」もステレオよりソリッドで迫力満点な印象。
アルバムはB面を迎えても繊細な録音の曲が多く、その最たる例と言えるのが「The Dangling Conversation」。そのストリングスの調べや全体を通しての繊細な演奏をモノラルのビンテージLPでクリーンに聞き通すのは不可能と言え、それがこれほどまでに澄み切った状態で楽しめるとは。その一方でアナログチックかつモノラルのウォーミーな音も自然に再現されている。
次の「Flowers Never Bend With The Rainfall」はステレオよりも二人のボーカルがドライでしかも前面に押し出されている様は目の前で歌っているかのよう。おまけにこの曲で目立つタンバリンの音が歪まず聞けるコンディションの良さも驚き。そのタンバリンが次の「A Simple Desultory Philippic (or How I Was Robert McNamara’d Into Submission)」ではステレオ以上に激しく打ち鳴らされるミックスはインパクトが大。

そして「For Emily, Whenever I May Find Her」のまたしても静かな演奏、タンバリンが他の曲以上にシャンシャン鳴りまくる「A Poem On The Underground Wall」など、S&Gのアルバムの中でも飛び抜けてコンディション泣かせな楽曲揃い(笑)あるいはクリーンに再生するのが難しすぎるアルバムのモノをここまで完璧にトランスファーしてみせたというProf Stonedの面目躍如とも言えましょう。
何と言ってもオリジナルのUSモノLPを手軽に手に入れること自体が難しくなってしまったLP復権の2022年。あの美しい「Scarborough Fair」から始まる繊細なモノ感がスクラッチノイズ一切なしで聞きこめる驚きのCDバージョン。これまたお手軽にビンテージ・モノを心ゆくまでお楽しみいただけます!

 

(28:42)
1. Scarborough Fair / Canticle
2. Patterns
3. Cloudy
4. Homeward Bound
5. The Big Bright Green Pleasure Machine
6. The 59th Street Bridge Song (Feelin’ Groovy)
7. The Dangling Conversation
8. Flowers Never Bend with the Rainfall
9. A Simple Desultory Philippic (Or How I Was Robert McNamara’d into Submission)
10. For Emily, Whenever I May Find Her
11. A Poem on the Underground Wall
12. 7 O’Clock News / Silent Night

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.