Miles Davis / Beyond The Agharta Pangaea / Live At Avery Fisher Hall 1975 / 2CD

Miles Davis / Beyond The Agharta Pangaea / Live At Avery Fisher Hall 1975 / 2CD / Voodoo Down Records

Recorded Live at Avery Fisher Hall, New York City, NY, July 01, 1975

Play sample :

Click Image To Enlarge

The legendary label “So What”, which received tremendous trust from Miles Davis lovers and produced numerous masterpieces. Under the complete supervision of the “So What” label, “Voodoo Down Records” was launched at the end of 2020. The depth of trust can be seen from the fact that it was allowed to list the label name of “SO WHAT!” For the first time. Careful remastering, discerning artwork with obi, and a beautiful picture disc press board. Although it is a new label, it is a new release from this label, which is already attracting attention as a must-have item for Miles collectors.
This release is a live show in 1975. Of course, 1975 is the year when the masterpieces of “Agarta” and “Pangaea” (hereinafter “Agapan”) were born from the performance in Japan. The title of this item “Beyond” Agapan “” is because it is a live performance about five months after the performance in Japan where “Agapan” was recorded. Miles will be resting for about five years after the 1975 tour, so “Agapan” is the last live recording before the rest as an official item. However, as mentioned above, what is recorded here is a live performance five months after “Agapan”. It is the last sound source in 1975 in existence before rest, including private recordings owned by enthusiasts, and it is a very valuable sound source. It was thought to be the highest point of Miles in the 70’s in “Agapan”, but Miles did not stop. The saxophone player has changed from Sonny Fortune to Sam Morrison, and even two new songs, “Latin” and “Mother Deerest Mother,” have been tried. The former is a song with a development led to a melodious bass, which is rare for Miles who rushes with almost one chord at this time. The latter is like a coder that concludes the live. Also, the familiar “Ife” has a very cool arrangement with a suspicious beginning guided by Miles’ evil organ. The sound source is “Band Recording”, which has become well known to the regulars of this label, and is remastered from the master tape. At first glance, it may seem that there is not much difference in sound quality, but the weak point of the master is that the sound quality is not stable, and there are places where the bass is large and the overall volume is low. It has been improved as much as possible with the attention of. There are some places where the cymbal may feel a little painful to your ears, but it is a consideration so that other instruments in the same frequency range will not be buried. note that. A collector’s item is what you want before you listen to the official album. Of course, if you haven’t heard “Agapan”, it’s from “Agapan” first.
マイルス・デイヴィスの愛好家から絶大の信頼を受け、数々の名盤を生み出した伝説のレーベル“ソー・ホワット”。その“ソー・ホワット”レーベルの完全監修を受け、2020年末に発足したのが“ヴードゥーダウン・レコーズ”です。初めて“SO WHAT!”のレーベル名を記載することを許可されたことからも信頼の厚さがうかがえます。丁寧なリマスタリングに、こだわりの帯付アートワーク、美麗なピクチャー・ディスクのプレス盤。新鋭レーベルながら早くもマイルス・コレクター必携アイテムとして注目を集めている本レーベルから新作のリリースです。
今回のリリースは1975年のライヴ。もちろん1975年と言えば来日公演から『アガルタ』『パンゲア』(以降“アガパン”)の大作が生まれた年です。本アイテム『“アガパン”を超えて』のタイトル意は“アガパン”の収録された来日公演から約五ヶ月後のライヴであることから。マイルスは1975年のツアー後約五年間の休養に入るため、オフィシャル・アイテムとしては“アガパン”が休養前最後のライヴ録音となっています。しかしここに収録されているのは前述の通り“アガパン”の五ヶ月後のライヴ。マニア所蔵のプライベート録音を含め休養前の現存する中では1975年の最後の音源で、非常に貴重な音源なのです。“アガパン”にて70年代マイルスの最高到達点と思われていましたが、マイルスは立ち止まってはいなかったのです。サキソフォン・プレーヤーはソニー・フォーチュンからサム・モリソンに変わり、『ラテン』『マザー・ディアレスト・マザー』と言う二曲の新曲まで試されています。前者はこの時期のほぼワンコードで突進するマイルスには珍しくメロディアスなベースに導かれた展開のある曲。後者はライヴを締めくくるコーダ的なものとなっています。またお馴染み『イフェ』もマイルスの邪悪なオルガンに導かれた怪しい始まりが非常にかっこいいアレンジになっています。音源は当レーベルの常連さんには周知となってきた“バンド・レコーディング”で、マスター・テープからのリマスタリング収録。ぱっと聴きはあまり音質に差が無く思われるかもしれませんが、マスターの弱点は音質の安定感が弱く、やたらベースが大きい箇所や全体の音量が小さかったりする箇所が散見された点で、細心の注意の元可能な限り改善しました。少しシンバルが耳に痛く感じるかもしれない箇所もありますが、同じ周波数域にある他の楽器が埋もれてしまわない配慮です。ご了承ください。コレクターズ・アイテムとは、オフィシャル・アルバムをちゃんと聴いた先に求めるものです。“アガパン”を聴いたことが無い方は無論、まず“アガパン”からです。

 

DISC 1
1. Band Warming Up
2. TURNAROUNDPHRASE
3. TUNE IN 5
4. MAIYSHA
5. MOTHER DEAREST MOTHER – Applause

DISC 2
1. RIGHT OFF
2. MTUME
3. LATIN
4. IFE
5. MOTHER DEAREST MOTHER – Applause

Miles Davis – trumpet, organ
Sam Morrison – soprano saxophone, tenor saxophone, flute
Pete Cosey – guitar, percussion
Reggie Lucas – guitar
Michael Henderson – electric bass
Al Foster – drums
James Mtume Foreman – conga, percussion
Band Recording, 24bit Digitally Remastering in 2021

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.