Miles Davis / Antibes Jazz Festival 1973 / 2CD With OBI Strip

Miles Davis / Antibes Jazz Festival 1973 / 2CD With OBI Strip / Voodoo Down Records
Recorded Live at Anitbes Jazz Festival, La Pinede, Juan-les-Pins, France, July 20, 1973. Digitally Remastering

Play sample :

Click Image To Enlarge

From around 2020, a number of excavated sound sources such as mirrored tapes and low generation masters that are masters or extremely close to masters have begun to appear on the market, and Miles is no exception. However, as far as Miles is concerned, even if “upgrade” or “restoration” is touted, if you open the lid, it is almost the same as or not much different from the existing one, and it is a true treasure from these mountains. Finding out is a daunting task. The challenge to the mountain was launched under the supervision of the “So Wat” label, which is highly trusted by Miles lovers, and is attracting attention with the first “Unreleased Bitches Brew Sessions Plus”. It is an up-and-coming new label specializing in Miles “Voodoo Down Records”.
This time, as the second installment, we challenged a mountain of new sound sources and dug out the sound source of the 1973 Antibes Jazz Festival performance in France. In 1973, the Miles band performed a masterpiece stage in Japan, and Pete Cosey, Reggie Lucas’ twin guitars and Michael Henderson, Al Foster’s rhythm section became established, and in 1975, “Agartha” and ” The strongest member of the same name as the Agartha band of “Pangaea”. The sound source itself on that day was not the first appearance, but rather the wonderfulness of the performance content was well-established. This time, we found a master in good condition and found the possibility that the master had “a lot of room for improvement”. First of all, the veil that was muffled was peeled off by careful equalizing, and the outline of the instrument became clear. However, the main focus of this remastering is that the sound image is closer to the left channel, which does not convey the groove of the band from the front even if the sound quality is good. By fixing this difficulty, the bass and drums are firmly located in the center and approach with unprecedented sound pressure, and on top of that, the reed instrument has been reborn as the best sound quality that maintains a stereo feeling. There is some tingling noise in the intro, but other noises have been removed as much as possible. Overwhelming record high sound quality, press board that greatly exceeds existing items. There is no doubt that this is the “1973 Antibes Definitive Edition”.
Let me briefly touch on the master sound source. In general, soundboards tend to be pleasing, but as we all know, boot fans have a consensus audience that far surpasses board sound sources. Mirrored tape is one of them. However, the sound source used here has a slightly different purpose, and is famous as “band recording” among Miles lovers. In other words, it is recorded on the stage. The power and writing that was recorded on the stage is indescribable. By the way, this sound source is said to have been recorded by Dave Reeveman for recording his own performance.

2020年辺りからミラード・テープを筆頭に数々の発掘音源や、マスター或いは極めてマスターに近いロウ・ジェネレーション・マスターが出回り始めていますが、マイルスも例外ではありません。ただしマイルスに限っては“アップ・グレード”や“レストア”が謳われていても蓋を開けてみれば既存のものと同じか大差無いものであることがほとんどで、これらの山から真の宝を探し当てるのは至難の業です。その山に挑むのは、マイルス愛好家絶大の信頼を誇る“ソー・ワット”レーベル監修の元に発足し、第一弾『アンリリースド・ビッチェズ・ブリュー・セッションズ・プラス』で注目を集めている気鋭のマイルス専門新レーベル“ヴードゥー・ダウン・レコーズ”です。
今回第二弾として新規音源の山に挑み、掘り出したのは1973年フランスのアンティーブ・ジャズ・フェスティヴァル公演の音源。73年マイルス・バンドは来日公演でも圧巻のステージを披露しており、ピート・コージー、レジー・ルーカスのツイン・ギターとマイケル・ヘンダーソン、アル・フォスターのリズム隊が定着、75年『アガルタ』『パンゲア』の通称アガパン・バンドと同じ最強メンバー。この日の音源自体は初登場というわけではなく、むしろ演奏内容の素晴らしさが定評でした。今回は状態の良いマスターを発掘、更にそのマスターに“かなりの改良の余地あり”と可能性を見出したのです。まず、丁寧なイコライジングによりくぐもっていたヴェールを剥がし楽器の輪郭がくっきりわかるようになりました。しかし、今回のリマスタリングの一番の焦点は音像が左チャンネルに寄っていた点で、これでは音質が良くてもバンドのグルーヴが正面から伝わってこないのです。この難点を修正した事によりベースとドラムがセンターにどっしりと位置しかつて無い音圧で迫り、その上でリード楽器はステレオ感を保っているという最高の音質に生まれ変わったのです。イントロで若干チリチリノイズがありますが、その他可能な限りノイズも除去されています。既存のアイテムを大幅に上回る圧倒的過去最高音質、プレス盤。これぞ『1973年アンティーブ決定版』で間違いありません。
マスター音源について軽く触れておきます。一般的にはサウンドボードが喜ばれる傾向がありますが、ブート・ファンには周知の通りボード音源をはるかに凌駕する会心のオーディエンス音源というものが存在します。ミラード・テープなどもその一つ。しかしここに使用された音源は少し趣旨が違っていて、マイルス愛好家の中では“バンド・レコーディング”として有名なもの。つまりステージ上で録られているのです。ステージ上で録られたその迫力や筆舌に尽くしがたいもの。因みにこの音源はデイヴ・リーヴマンが自身の演奏の記録用に録音されたものであると言われています。

Miles Davis – trumpet, organ
Dave Liebman – soprano and tenor saxophone, flute
Pete Cosey – guitar, percussion
Reggie Lucas – guitar
Michael Henderson – bass
Al Foster – drums
James Mtume Forman – conga, percussion

DISC 1
(First set)
1. TURNAROUNDPHRASE
2. TUNE IN 5
3. Untitled Original 730424c
4. ZIMBABWE

DISC 2
(Second set)
1. IFE
2. TUNE IN 5

 

Voodoo Down Records. VDD 2021-002

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.