Eric Clapton & Steve Winwood / Royal Albert Hall 2011 3rd Night / 2CDR

Eric Clapton & Steve Winwood / Royal Albert Hall 2011 3rd Night / 2CDR / Uxbridge

Live at Royal Albert Hall, London, UK 29th May 2011

Click Image To Enlarge

 

【クラプトン&ウィンウッド、2011年ジョイントステージの集大成オーディエンス音源!】
 今週は、ブリティッシュロック界のスーパースターの二人、エリック・クラプトンとスティーヴ・ウィンウッドが当時4年続けてきたジョイントステージ最後の年となった2011年の、高音質ステレオ・オーディエンス音源をリリース致します!当店のクラプトンタイトルではお馴染みの、イギリス在住の重鎮テーパーから提供された、本人録音によるDATマスターです。従って、当店の独占リリースとなるオリジナルマスターとなっております。本作は、2011年エリック・クラプトン&スティーヴ・ウィンウッドのロイヤル・アルバート・ホール5連続公演のうち、中日の第三夜となった5月29日のステージを高音質ステレオ・オーディエンス録音で完全収録したものです。元々アリーナ席前列録音による優良なマスターではありましたが、今や定評をいただく当店の高度なマスタリングが施されている点で大きな違いがあります。ロイヤル・アルバート・ホールという会場特有の円型形状による音の響きがサウンドをややぼやけたものにしていましたが、当店のマスタリングでは、スティーブ・ガッドのバスドラやリム・ショットの音に顕著な、微妙な音の輪郭の無さを解消し、サウンドを粒立てています。特に低音域(主にバスドラ)の突き上げを緩和してさらに抜けが良くなりました。この日はセット・リスト的にも妙味があり、29日からウィンウッドの「Midland Maniac」が「Pearly Queen」に変わり、以降定着しました。またこの日はRAH連続公演の前半行程で行なわれたクラプトンの単独公演でプレイされていた故ゲイリー・ムーアへのトリビュート・ナンバー「Still Got The Blues」が中盤のシッティング・セットで特別に演奏されました。30日には同位置をまた「Driftin’」に戻していますので、非常に貴重な日でした。ウィンウッドのロング・キーボードソロがフィーチャーされたこの「Still Got The Blues」でのパフォーマンスは、この日しか聴けない非常に貴重なテイクであるとともに、感動を呼び起こさずにはおかない秀逸なテイクです。二人のジョイント最後の機会となった集大成ステージを是非過去最高音質でお楽しみいただければと思います。
 
【最終年に相応しい完璧なパフォーマンス!】
 
 実は前年の2010年にもクラプトンとウィンウッドはロンドンでジョイントコンサートを行なっていました。2011年のコンサートも、サポートしたバンドメンバーは2010年と同じでした。2年続いてまたロンドンで、同じバンドでコンサートを行なったわけですが、その経緯を理解する上で、前年からこの連続公演までのクラプトンの動きを追ってみますと、
 
<2010年>
・2月13日、14日:ロンドン、O2アリーナにてジェフ・ベックとのジョイントコンサート開催
・2月16日:ニューヨーク、BAMハワード・ギルマン・オペラ・ハウスにて「プラスティック・オノ・バンド40周年記念コンサート」に出演。オノ・ヨーコ、ショーン・レノンと共演
・2月18日~2月22日:ジェフ・ベックとの短期アメリカン・ツアー
・2月25日~3月13日:自身のバンドでのアメリカン・ツアー
・5月18日~6月13日:スティーヴ・ウィンウッドとのジョイント・ヨーロッパ・ツアー 
・6月26日:第3回クロスロード・ギター・フェスティバルをイリノイ州、トヨタパークにて開催
・6月28日~7月3日:自身のバンドでの短期アメリカン・ツアー
<<9月27日:アルバム「CLAPTON」リリース>>
・10月23日:ニューヨーク、聖ジョン・ザ・ディヴァイン教会にてクリントン元アメリカ大統領の基金のためのチャリティ・コンサート出演
・11月2日:ロンドン、BBCスタジオにて音楽ライブ番組「レイター・ウィズ・ジュールズ・ホーランド」出演
・11月17日:ロンドン、ロイヤル・アルバート・ホールにて開催された「プリンシズ・トラスト」コンサートに出演
・12月31日:イギリス、サリー州ウォーキングにて恒例の「ニュー・イヤーズ・イヴ・ダンス」開催
<2011年>
・1月13日:イギリス、サリー州クランレーにてチャリティコンサートに出演
・2月11日~20日:自身のバンドでの中東&アジア・ツアー
・2月25日~3月9日:自身のバンドでのアメリカン・ツアー
・3月21日:米テキサス州のカフェにてジミー・ヴォーンのバースデイを祝うセッションに参加
・4月7日~9日:ニューヨーク、ローズ・センターにて行なわれたウィントン・マルサリス主催のチャリティコンサートに出演
・5月7日~15日:自身のバンドでのイギリス・ツアー
・5月17日~24日:自身のバンドでのロイヤル・アルバート・ホール連続公演(6公演)
・5月26日~6月1日:ロイヤル・アルバート・ホールにてS.ウィンウッドとのジョイント公演(5公演) ←★ココ★
 
 となっていました。以上から考えますと、2年続きでロンドン(UK)でジョイントを行なった理由は、①クラプトンは、盟友ウィンウッドとのライブ共演が楽しくて仕方がなかったこと。この年の11月には日本でもこれを実施したことを思うと、余程楽しかったのでしょう。活発で多彩な活動状況だったことから、クラプトンがノリにノッていたことが窺えます。②2010年にスタジオ録音の新作「CLAPTON」をリリースしており、その収録曲をライブ披露したいと考えた。このアルバムの収録曲は、クラプトン言うところの「メンタル・ジュークボックス(ずっと心の中にある思い出の曲群)」からのナンバーでした。それは同世代であるウィンウッドとの共通項でもあったため、彼と演奏したいと考えた、ということではないでしょうか(That’s No Way To Get Alongがそれに当たります)。2年続けてやる限りは、クラプトンもセットリストを変えてきました。前年にはプレイしなかったHoochie Coochie Man、While You See A Chance、そしてThat’s No Way To Get Alongを新たにセットインさせました。他曲は前年と同じだったわけですが、本作で聴かれる演奏は正に完璧と言う他はないほどの完成度です。特にウィンウッドをフィーチャーしたGeorgia On My Mindでのウィンウッドの歌唱と抑制の効いたオルガン、そこに挿まれるクラプトンのギターソロが絶品です。これはこの二人にしか演奏できない名演と断言していいでしょう。旧ブラインド・フェイス時代のナンバーもこなれたものですし、ジミヘンのVoodoo Chileでのクラプトンのギターとウィンウッドのオルガンの波状攻撃には堪りません。アンコールのDear Mr. Fantasy終盤の二人のギターによるインタープレイも冴えてます。4年続いてやってきた企画の上に、信頼できる前年からのバンドにサポートしてもらい、完成度が高くなるのも当然と言えば当然だったでしょうか。
 二人のジョイントコンサートの集大成と言える2011年RAH中日公演のオリジナルマスター音源。今、振り返れば貴重だったクラプトン&ウィンウッドのジョイントコンサートの決定版を是非お楽しみください。
 [Clapton & Winwood, 2011 joint stage culmination audience sound source! ] This week, we will release a high-quality stereo audience sound source from 2011, the last year of the four-year joint stage between two British rock superstars, Eric Clapton and Steve Winwood. ! This is a DAT master recorded by himself, provided by an important taper living in the UK, which is familiar to our Clapton titles. Therefore, this is an original master that will be exclusively released by our store. This work is a complete high-quality stereo audience recording of the stage on May 29th, the third night of Chunichi, of Eric Clapton & Steve Winwood’s 5 consecutive performances at the Royal Albert Hall in 2011. This is what was recorded. Originally it was an excellent master recorded from the front row of the arena seats, but there is a big difference in that it has been subjected to advanced mastering from our now well-established store. The unique circular shape of the venue, the Royal Albert Hall, made the sound a little blurry, but in our mastering, we were able to create a subtle sound that is noticeable in the sounds of Steve Gadd’s bass drum and rim shots. It eliminates the lack of outline of the sound and makes the sound more granular. In particular, the thrust of the bass range (mainly the bass drum) has been reduced and the sound has become even better. This day was also interesting in terms of set list, and from the 29th Winwood’s “Midland Maniac” changed to “Pearly Queen”, which became established from then on. Also on this day, the tribute number to the late Gary Moore, “Still Got The Blues”, which was played in Clapton’s solo performance in the first half of the RAH series, was specially played in the middle sitting set. Ta. On the 30th, we returned to the same location as “Driftin’,” so it was a very valuable day. This performance of “Still Got The Blues”, which featured Winwood’s long keyboard solo, is an extremely valuable take that can only be heard on this day, and is an excellent take that cannot help but evoke emotion. We hope you enjoy the culmination stage, which was the last opportunity for the two to collaborate, with the highest sound quality ever.

[Perfect performance befitting the final year! ]

In fact, Clapton and Winwood had held a joint concert in London the previous year in 2010. The supporting band members for the 2011 concert were the same as in 2010. Two years in a row, the same band held a concert in London again, but to understand the circumstances, let’s follow Clapton’s movements from the previous year to this series of performances.

<2010>
・February 13th and 14th: Joint concert with Jeff Beck held at O2 Arena, London
・February 16: Performed at the “Plastic Ono Band 40th Anniversary Concert” at BAM Howard Gilman Opera House, New York. Yoko Ono co-stars with Sean Lennon
・February 18th to February 22nd: Short-term American tour with Jeff Beck
・February 25th – March 13th: American tour with own band
・May 18th – June 13th: Joint European tour with Steve Winwood
・June 26th: 3rd Crossroads Guitar Festival held at Toyota Park, Illinois
・June 28th to July 3rd: Short-term American tour with own band
<<September 27th: Album “CLAPTON” released>>
・October 23rd: Performed at a charity concert for former US President Clinton’s foundation at St. John the Divine Church in New York.
・November 2nd: Appeared on the live music program “Later with Jools Holland” at BBC Studios, London
・November 17: Performed at the “Prince’s Trust” concert held at the Royal Albert Hall, London
・December 31st: The annual New Year’s Eve Dance will be held in Woking, Surrey, England.
<2011>
・January 13th: Performed at a charity concert in Cranleigh, Surrey, England
・February 11th to 20th: Middle East & Asia tour with own band
・February 25th – March 9th: American tour with his own band
・March 21st: Participated in a session to celebrate Jimmie Vaughan’s birthday at a cafe in Texas, USA
・April 7th to 9th: Performed at a charity concert hosted by Wynton Marsalis held at the Rose Center in New York.
・May 7th-15th: UK tour with his own band
・May 17th to 24th: Continuous performances at the Royal Albert Hall with his own band (6 performances)
・May 26th to June 1st: Joint performance with S. Winwood (5 performances) at the Royal Albert Hall ←★Here★

It was. Considering the above, the reason why we held a joint event in London (UK) for two years in a row is: (1) Clapton was so excited to perform live with his ally Winwood. Considering that he also did this in Japan in November of that year, he must have had a lot of fun doing it. It can be seen that Clapton was in the mood because he was active and diverse. ②In 2010, they released a new studio recording, “CLAPTON,” and they wanted to perform a live performance of the recorded songs. The songs on this album were from Clapton’s “mental jukebox” (songs with memories that will always stay in your heart). I guess that’s why he wanted to play with Winwood because he had something in common with his contemporaries (That’s No Way To Get Along). Clapton has also changed his set list for two years in a row. A new set includes Hoochie Coochie Man, While You See A Chance, and That’s No Way To Get Along, which I didn’t play last year. The other songs were the same as the previous year, but the performance heard in this work is truly perfect. In particular, Winwood’s singing and restrained organ in Georgia On My Mind, which features Winwood, and Clapton’s guitar solo inserted there are exquisite. You can definitely say that this is a masterpiece that only these two can perform. The numbers from the old Blind Faith era are well done, and I can’t resist the wave attack of Clapton’s guitar and Winwood’s organ on Jimi Hendrix’s Voodoo Chile. The interplay between the two guitar players at the end of the encore Dear Mr. Fantasy is also clear. On top of a project that has been going on for four years, with the support of a reliable band from the previous year, it was only natural that the level of perfection would be high.
The original master sound source of the 2011 RAH Chunichi performance, which can be said to be the culmination of their joint concert. If you look back now, please enjoy the definitive version of Clapton & Winwood’s joint concert, which was valuable.

Disc 1 (73:53)
1. Intro
2. Had to Cry Today
3. Low Down
4. After Midnight
5. Presence Of The Lord
6. Glad
7. Well Alright
8. Hoochie Coochie Man
9. While You See A Chance
10. Key To The Highway
11. Pearly Queen
12. Crossroads
13. Georgia On My Mind
14. Still Got The Blues (Dedicated to Gary Moore) ★★★(この日のみ)*ウィンウッドのロング・キーボードソロにも感動
 
Disc 2 (59:00)
1. That’s No Way To Get Along
2. Layla
3. Can’t Find My Way Home
4. Gimme Some Lovin’
5. Voodoo Chile
6. Cocaine
7. Dear Mr. Fantasy
 
Eric Clapton : Guitar & Vocal
Steve Winwood : Keyboards, Guitar & Vocal
Chris Stainton : Keyboards
Willie Weeks : Bass
Steve Gadd : Drums
Michelle John : Backing Vocal
Sharon White : Backing Vocal
 
Uxbridge 2001

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.