Crosby, Stills, Nash & Young / Santa Monica 1990 2nd Night: Mike Millard Master Tapes / 2CDR

Crosby, Stills, Nash & Young / Santa Monica 1990 2nd Night: Mike Millard Master Tapes / 2CDR / Uxbridge
Civic Auditorium, Santa Monica, CA, USA 1st April 1990


Play sample :

Click image to enlarge

“SANTA MONICA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES” released from UXBRIDGE last year was captured by Mike Millard at the precious reunion stage of CSN & Y 1990, but the sound image was far away as an audience recording by him. rice field. However, it was from the category of mirrored recording, and it was also higher than the normal level.
Millard himself was aware of this, and secured a favorable position at the next day’s event, determined not to repeat the same mistake. As a result, a wonderful sound quality audience recording that surpassed the previous day was produced.
Despite being in the same Santa Monica venue, the previous day was a charity concert to cover the medical expenses of CSN&Y drummer Dallas Taylor, and this time it will support an environmental protection group in California. It was held as an event, and it can be inferred that it was realized in the trend of the early 90’s.

After all, it was a recording that was made to redeem the stigma of the previous day, so the closeness of the sound is truly mirrored quality. Among them, the sound of the Les Paul strummed in the explosive electric singing in “Mother Earth (Natural Anthem)” presented by Neil Young as the end of the first half of the live is vivid.
With this level of quality, it wouldn’t be strange for it to be released in the press, so even non-maniacs can enjoy it with peace of mind.
However, the moving finale of the reunion corner with Dallas Taylor, which was realized at the end of the previous day’s live, was not held on this day because the event was different. Therefore, the value of “SANTA MONICA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES” has not fallen.

Also, despite their appearance at the event, it seems that they will change the set list if it is two consecutive days, and in the set of the three CSN members, Graham Nash performed a song from his own solo album that was not sung the day before. The aggressive attitude of playing the song “Magical Child”.
More than that, the fact that the CSN classic “Guinnevere” was being sung on this day was absolutely fascinating.
In addition, just like the day before, even in the CSN set, only “For What It’s Worth” will be played in CSNY with Neil added, but the closeness of the sound where he and Stephen Stills’ guitars can be clearly distinguished is also a mirrored recording. .

And instead of the previous day’s “Southern Cross” being omitted, the eternal masterpiece “Ohio” appeared in the CSNY set. At that time, the memories of the Tiananmen Incident in China were also fresh, and it is too high a point that the scene where Neil started playing while dedicating to them was captured with the finest mirrored quality.
In the first place, all the CSNY reunion stages in 1990, which were only realized three times and all were appearances at charity concerts, are valuable, but one day in it can finally be enjoyed with the finest sound quality unique to Millard. Now This is a super valuable recording that captures the CSNY 1990 mode as the best audience document!

昨年UXBRIDGEからリリースされた『SANTA MONICA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES』はCSN&Y1990年の貴重な再結成ステージをマイク・ミラードが捉えてくれていた訳ですが、彼によるオーディエンス録音としては音像が遠めだった。もっとも、それはミラード録音としての範疇からであり、通常のレベルからすれば上位に属するものでもありました。
これに関してはミラード自身も自覚しており、翌日のイベントでは同じ轍を踏むまいと奮起して好ポジを確保。その結果として見事に前日を上回る素晴らしい音質のオーディエンス録音が生み出されたのです。
同じサンタモニカの会場とはいいつつも、前日はCSN&Yのドラマーであったダラス・テイラーの医療費を賄うべく行われたチャリティ・コンサートだったのに対して今回はカリフォルニアの環境保護団体を支援するイベントとして行われたもので、いかにも90年代初頭らしい風潮の中で実現したのだと察せられます。

何しろ前日の汚名を挽回すべく敢行してくれた録音ですので、その音の近さは正にミラード・クオリティ。中でもライブ前半の締めくくりとしてニール・ヤングが披露した「Mother Earth (Natural Anthem)」における爆裂エレキ弾き語りではかき鳴らされるレスポールの音が生々しいほど。
これくらいのクオリティであればプレスでリリースされてもおかしくないレベルですし、マニアでなくとも安心して楽しんでいただけることでしょう。
とはいえ前日のライブ終盤で実現したダラス・テイラーとの再会コーナーという感動フィナーレはイベントが違うのでこの日はなし。よって『SANTA MONICA 1990: MIKE MILLARD MASTER TAPES』の価値も落ちていません。

またイベント出演にもかかわらず二日連続ならばとセットリストを替えてくるのが彼ららしいところで、CSN三人のセットにおいてはグレアム・ナッシュが前日には歌われなかった自身のソロアルバムからの佳曲「Magical Child」を演奏するという攻めの姿勢。
それ以上にCSNクラシックである「Guinnevere」がこの日は歌われているのが何と言っても魅力的。
おまけに前日同様CSNセットでも「For What It’s Worth」だけはニールが加わったCSNY状態で演奏されるのですが、そこで彼とスティーブン・スティルスのギターがしっかり聞き分けられる音の近さもミラード録音の面目躍如。

そして前日の「Southern Cross」が省かれた代わりにCSNYセットでは永遠の名曲「Ohio」が登場というのがこの日の大きな目玉。当時、中国の天安門事件の記憶も生々しい時期であり、ここではニールが彼らに捧げる…としながら演奏を始める場面が極上ミラード・クオリティで捉えられたのはポイントが高すぎる。
そもそも三回しか実現せず、しかもすべてがチャリティ・コンサートへの出演だったという1990年のCSNY再結成ステージはどれもが貴重なのですが、その中の一日が遂にミラードならではの極上音質で楽しめるようになりました。これぞ最高のオーディエンス・ドキュメントにしてCSNY1990年モードを捉えた超貴重録音です!

Disc:1 (64:15)
1. Rockin’ In The Free World
2. Eldorado
3. Someday
4. Mother Earth (Natural Anthem)
5. Wasted On The Way
6. Change Partners
7. Blackbird
8. The Lee Shore
9. To The Last Whale…A. Critical Mass B. Wind On The Water
10. Guinnevere
11. Magical Child
12. Almost Cut My Hair

Disc:2 (42:29)
1. For What It’s Worth
2. Suite: Judy Blue Eyes
3. Human Highway
4. Silver And Gold
5. Wooden Ships
6. Ohio
7. Teach Your Children

Uxbridge 1940

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.