Pink Floyd / Hakone Aphrodite 1971 2nd Night 50th Anniversary / 2CD+1Bonus CDR

Pink Floyd / Hakone Aphrodite 1971 2nd Night 50th Anniversary / 2CD + 1 Bonus CDR / Sigma

Hakone Aphrodite, Hakone, Japan 7th August 1971, Truly Perfect Sound (From Original Masters) Bonus CDR “Hakone 1971 1st Night: Opening & Ending MC”

Play sample :

Click Image To Enlarge

“Hakone Aphrodite” is a myth of Japanese Western music history that is celebrating its 50th anniversary and is making great progress both officially and informally. Introducing Press 2CD, which permanently stores the apex record.
The top record is the best audience recording where you can fully experience “August 7, 1971: Hakone performance”. At the end of last year, a true first day recording was unearthed, and it was a new development that “all the recordings that were thought to be the first day (August 6th) were the second day (August 7th)”. This work makes full use of the many records of “2nd day” and finished it as a full live album with the highest peak sound.
If you have read this far, you probably have a 5-disc set of “APHRODITE 1971 ARCHIVES (Sigma 220)”, but this work makes it easy to make the “most delicious part” of that blockbuster. What you can taste. Moreover, it is not just a reprint of an existing copy. It is “remade from the original with higher precision” by the work of inspiration by “GRAF ZEPPELIN”.
The outline alone is not enough, so let’s explain it from the beginning. First of all, basic knowledge. Let’s organize the 5 types of audience recordings recorded in “Hakone 2nd day (August 7th)”.

50周年を迎え、公式/非公式を問わず大きな進展を見せている日本洋楽史の神話“箱根アフロディーテ”。その頂点記録を永久保存するプレス2CDが登場です。
その頂点記録とは「1971年8月7日:箱根公演」をフル体験できる極上オーディエンス録音。昨年末、真なる初日録音が発掘されて「これまで初日(8月6日)と思われてきた録音はすべて2日目(8月7日)だった」という新展開を迎えたわけですが、本作は数ある「2日目」の記録を駆使し、最高峰サウンドのフル・ライヴアルバムに仕上げたものなのです。
ここまでお読みになった方は恐らく、5枚組の『APHRODITE 1971 ARCHIVES(Sigma 220)』が浮かんでいると思いますが、本作はあの超大作の中でも「一番美味しいパート」を手軽に味わえるもの。しかも、単なる既発の復刻コピーではない。「GRAF ZEPPELIN」による入魂の作業で「より高精度で大元から作り直した」ものなのです。
概要だけでは今ひとつピンと来ない話でもありますので、具体的にイチからご説明していきましょう。まずは基礎知識。「箱根2日目(8月7日)」で記録された5種のオーディエンス録音を整理しておきましょう。

●RECORDER 1 (モノラル録音:約46分)
ショップ販売さえされなかった幻の名作アナログ『PEACE RECORD』のモノラル録音。後述のRECORDER 5が登場するまで「シンバライン」を唯一記録していた貴重な伝統録音です。

●RECORDER 2(ステレオ録音:約62分)
もっとも有名で、現在にいたるまで最高音質を誇るステレオ録音。当店では『APHRODITE (Sirene 160)』や『APHRODITE 1971 (Sigma 133)』でもお馴染みです。

●RECORDER 3(モノラル録音:約31分)
長さ/クオリティの双方で最高峰ポイントのないモノラル録音。貴重ながら現在では帯に短したすきに長し。『APHRODITE (Sirene 160)』のディスク2で聴けますが、本作には使用されていません。

●RECORDER 4(モノラル録音:約55分)
Reel to Reelで発掘された名音源。ノーカットの「太陽讃歌」や「エコーズ」が史上初めて完全収録されました。

●RECORDER 5(モノラル録音:約100分)
ノーカットの「神秘」を初めて聴かせてくれた衝撃の最長録音。「太陽讃歌」「シンバライン」もノーカットなら某人気DJによる終演の挨拶までも収録。謎が謎を呼んだこの日のセットリストを完全解明した功績も計り知れない、オリジナル・マスターカセット。

【DISC 1(ショウ前半):最高峰サウンドRECORDER 2を拡張】
以上、5種の録音が存在し、これらを駆使しして制作された「箱根のフル・ライヴアルバム」が本作です。そのポイントは「最高峰クオリティ」。シンプルに言いますとベスト録音は唯一のステレオ録音である「RECORDER 2」であり、それを最大限に活用。欠けていた曲間や「ユージン」中盤の約30秒、「エコーズ」の終盤約5分といったパートを「RECORDER 4・5」で補完しているのです。ここで「5枚組ARCHIVES(Sigma 220)にも似たディスクがなかったっけ?」と思われる方もいらっしゃるでしょう。確かに「5枚組のDISC 3」と同じコンセプトなのですが、本作は「GRAF ZEPPELIN」によって完全に作り直されている。最近“A MOMENTARY LAPSE OF REASON Tour”関係のリマスターが好評を博していますが、「GRAF ZEPPELIN」の本領はヴィンテージ録音のアーカイヴ系。精密なトリートメントによって最高峰を更新しているのです。
実際、本作で楽しめる「RECORDER 2」のクオリティは圧倒的。ごく最近、ラジオ放送で「箱根の原子心母」が放送されて大きな話題となっていますが、それも元を質せば「RECORDER 2」でした。もっとも放送版は歓声のカットやクセのあるマスタリングの加工感もあってサウンド的には今イチでしたが、本作は大元マスターのナチュラル感も瑞々しい最高峰版なのです。

【DISC 2(ショウ後半):最長RECORDER 5を拡張】
DISC 1は開演から「エコーズ」までのショウ前半で、DISC 2はショウ後半を収録しています。頂点サウンドの「RECORDER 2」には後半がないため、こちらのメインとなっているのは「RECORDER 5」。曲間のカットを最大限「RECORDER 4」で補完し、最長版に仕上げています。
また、このDISC 2は「GRAF ZEPPELIN」によるリマスタリング効果がよりハッキリ感じられる。大元マスターはステレオ・テープにモノラル録音(つまり、左右チャンネルで同じ音)されていたわけですが、劣化具合は左右で差が生まれている。本作は左右チャンネルでもベスト・パートだけを厳選して1本のモノラル・パートを制作しているのです。ここまでは従来と同じ工程ですが、大きく異なるのはサウンドの質そのもの。従来盤では10khz付近の鳴りに歪みがあったのですが、今回はその歪みも大幅に軽減。よりナチュラルで美しい最高峰更新サウンドを実現しているのです。

もはや神話のレベルにある初来日から50年。現在、オフィシャルまで巻き込んで空前の“箱根アフロディーテ”ブームが起きています。「真なる初日」や「映像篇」など、さまざまな視点で衝撃の作品が連発しておりますが、本作はその中にあって「最高峰クオリティにこだわり抜いたフル・ライヴアルバム」というわけです。
コアなコレクター諸兄にとっては「5枚組でも一番美味しいパートを精密化させた結晶盤」であり、しばらくコレクターズ音源から離れていた浦島太郎な方にも安心してご体験いただける「頂点サウンドの2枚組」。どうぞ、永久保存プレス2CDで存分にご堪能ください。

★作品の意義

●前回版 Sigma 220 (5CD)では、存在する主要音源を5枚のCDにほぼ(Rec3は省く)網羅編集したものでしたが、本盤は、71年8月7日のライブを構成するのに最小限必要な2CDで全曲収録。かつ内容はベスト音源の良いトコ取り編集。

5種類も音源が存在するにもかかわらず、それらがバラバラに発掘され、その都度それに応じたリリースがなされてきた経緯もあり、現状のベスト音源をもとにした最小限2CD構成のベスト編集タイトルが、意外にも今まで出ていませんでした。

★音源整理

●RECORDER 1 (モノラル録音:約46分)
ショップ販売さえされなかった幻の名作アナログ『PEACE RECORD』のモノラル録音。
後述のRECORDER 5が登場するまで「シンバライン」を唯一記録していた貴重な伝統録音です。

●RECORDER 2(ステレオ録音:約62分)
もっとも有名で、現在にいたるまで最高音質を誇るステレオ録音。
『APHRODITE (Sirene 160)』や『APHRODITE 1971 (Sigma 133)』でお馴染みです。

●RECORDER 3(モノラル録音:約31分)
モノラル録音。貴重な録音ではありますが、複数音源存在する現時点では、長さ/クオリティ両方において特にポイントのない音源。
『APHRODITE (Sirene 160)』のディスク2で聴けますが、本作には採用されていません。

●RECORDER 4(モノラル録音:約55分)
Reel to Reelで発掘された名音源。
「太陽讃歌」は本音源で初登場。「エコーズ」は史上初めて完全収録されました。

●RECORDER 5(モノラル録音:約100分)★10khz以降帯域落ちる▲▲
ノーカットの「神秘」を初めて聴かせてくれた衝撃の最長録音。
「太陽讃歌」「シンバライン」もノーカットなら、某人気DJによる終演の挨拶までも収録。
謎が謎を呼んだこの日のセットリストを完全解明した功績も計り知れない、オリジナル・マスターカセット。

★★ 「1971年8月7日:箱根アフロディーテ」をフル体験できるオーディエンス録音。これまで5種類の録音が発掘されていますが、最高峰サウンド&唯一のステレオ録音である「RECORDER 2」を最大限に活用し、欠けたパートを他の長尺録音で補完したフル・ライヴアルバム。「GRAF ZEPPELIN」による最新マスタリングで、ノイズも歪みも過去最少。これまでいない精度の音世界で、日本洋楽史の神話となる箱根のフルショウを体験できます。

Disc 1 (65:51) ★Sigma 220 Disc3の最新リマスター
1. The Circle Game (Buffy Sainte-Marie)
2. Soundcheck / Announcement ★3:07-6:08 Rec5で補填
3. Atom Heart Mother
(曲間カット)
4. Soundcheck
5. Green Is The Colour ★0:10ヨレ修正
6. Careful With That Axe, Eugene ★1:31-2:01 Rec5で補填 / 2:08-2:15 L-ch音切
れをRec5でオーバーダブして補修。
7. Soundcheck ★2:39以降Rec5
8. Echoes ★0:00-0:05 / 19:03-20:31 Rec5 / 20:31-20:44 Rec4 /20:44からCDエンドまで Rec5で補填
★エコーズの補填Rec5部分のみ最新リマスターのうえ差し替え

Disc 2 (43:*55) ★Sigma 220 Disc2の最新リマスター(今回丸ごと組み直し)
1. Soundcheck ★1:27以降 Rec4で補填
2. Set The Controls For The Heart Of The Sun ★0:00-0:03 Rec4で補填
(曲間カットクロスフェード)
3. A Saucerful Of Secrets
(曲間カット)今回クロスフェードなし
4. Soundcheck
5. Cymbaline

Remastered By Graf Zeppelin

Sigma 283

———————–

Pink Floyd / Hakone 1971 1st Night Opending & Ending MC / 1CDR / Non label
Hakone Aphrodite, Hakone, Japan 6th August 1971 SBD

Click Image To Enlarge

The main press 2CD is a full live album where you can enjoy the myth of Japanese Western music “Hakone Aphrodite” with the highest quality in history. As mentioned in the commentary, the archive that transcends official / informal barriers is now in full bloom to commemorate the 50th anniversary. One of the hottest topics right now is a special program by a certain radio station. The sound board recording recorded at Hakone Aphrodite was broadcast. The content is so shocking that it is a very limited and special bonus decision.
The shocking sound board was recorded in “August 6, 1971: Hakone”. The main press 2CD was the second day, but this is the first day. And the content is a legendary MC by the late Goro Itoi (you can also hear the sound check that the MC is wearing and some performance sounds). As a matter of fact, “Echoes” and “Atom Heart Mother” were also played in the program, but the former is the studio version, and the latter is the audience recording of the second day (the same “RECORDER 2” as the main press 2CD, but the sound. Was processed). The sound board recording was only MC (as mentioned above, there seems to be a part of the sound board of the performance sound, but it seems that it can not be released).
Anyway, not only the existence of the sound board but also the fact that you can listen to the legendary MC with the sound directly connected to the brain is a shock of the class. It seems that Mr. Itoi appeared many times and connected the place with MC for PINK FLOYD who continues to tune endlessly at the site. In this program, the MC was connected by editing and broadcast. It’s too important, so let’s transcribe it.

● Before the performance
“I’m very sorry to have kept you waiting. Well, there are some customers who can’t wait and are standing around, but I’m very sorry, I’m sorry. It seems that the back is hard to see, so please sit down, sit down, and take a look. I’m very sorry. The organizer asks. Thank you from the organizer side. Thank you. It seems that the back side is hard to see, so I’m sorry for the customer who is good at this, that is, the customer just behind the fence around here. Thank you very much. Thank you again. Thank you. Thank you for your support. I’m sorry for that. Thank you very much. Really, there is no room for standing in the hall anymore. It’s been a great success. Thank you very much. ”
“Well, it’s been a long time, but it’s a long time, but even if I hear about the pattern of the concert around London on the home ground, it’s still various tuning (voice mom) It seems that it takes a considerable amount of time to match the sounds and add up all of them. In other words, it is the perfectist Pink Floyd, the Pink Floyd whose motto is perfect performance. Well, if it’s a sloppy performance that has been compromised, it’s easy to tell, but I’d like you to hear the perfection, especially because I’m seeing Japanese music fans for the first time. I want to hear that … ”

● Opening
“Thank you! Thank you very much for your patience! We are all ready. Now, let’s introduce it to the music fans who are in Hakone today. Thank you for your great support. Ladies & Gentlemen, This is PINK FLOYD !! ”

● Ending
“Please give me a big cheer, the great Pink Floyd! Please, I have continued the enthusiastic performance for almost 2 hours tonight, the Pink Floyd has developed! Thank you, thank you, Pink Floyd! Scheduled Was scheduled to perform for about an hour, but it was a enthusiastic performance for almost two hours. Pink Floyd played a total of five songs. In addition, among rock fans, please tell me the songs. Well, I received a request, so I will introduce the song I just played, because I played only 5 songs easily. ”
“Atom Heart Mother, familiar to the first song”
“The second song is Careful With That Ax, Eugene. Well, Eugene is a person’s name, Eugene, be careful with your ax.”
“Then the third song. This is an echo machine that has been used in all directions, and the title itself is Echoes. Echoes. Kodama.”
“The fourth song is Set The Controls For The Heart MOTHER Sun. Control the Atom Heart Mother, not the Atom Heart Mother.”
“Then the end is Saucerful Of Secrets. It’s a literal translation of a plate full of secrets. I’m sorry.”
“I’ve done the above 5 songs. Thanks to you for the first day and the first day of Hakone Aphrodite on Ni * n Broadcasting, it ended successfully. Thank you very much. Thank you!”

This is the MC for about 5 minutes. Everything is historic, from the view of rock, the partitions, and the misunderstandings that ooze out at that time. This MC is a sound board sound only for special programs, which is not recorded in the popular “Atom Heart Mother (Hakone Aphrodite 50th Anniversary Edition)”. A hidden treasure among the hidden treasures. Please do not miss this opportunity.

本編プレス2CDは、日本洋楽史の神話である「箱根アフロディーテ」を史上最高峰クオリティで楽しめるフル・ライヴアルバムです。その解説でも触れましたが、現在は50周年を記念して公式/非公式の壁を超えたアーカイヴが花盛りです。中でも今話題沸騰中なのが、某ラジオ局による特番。なんと箱根アフロディーテで記録されたサウンドボード録音が放送されたのです。あまりにも衝撃的な内容ゆえに、超限定で特別ボーナス化決定です。
その衝撃のサウンドボードが記録されたのは「1971年8月6日:箱根」。本編プレス2CDは2日目でしたが、こちらは初日です。そして、その内容は故糸居五郎氏による伝説的なMC(MCが被っているサウンドチェックや一部の演奏音も聞けます)。実のところ、番組では「エコーズ」や「原子心母」も流されたのですが、前者はスタジオ版、後者は2日目のオーディエンス録音(本編プレス2CDと同じ「RECORDER 2」ですが、音は加工されていました)。サウンドボード録音はMCだけでした(前述のように演奏音のサウンドボードも部分的には存在するようですが、公開はあり得ないようです)。
ともあれ、サウンドボードの存在だけでなく伝説MCを脳みそ直結サウンドで聴ける事実自体がド級の衝撃。現場では延々とチューニングを続けるPINK FLOYDに対し、糸居氏が何度も登場してはMCで場を繋いでいた模様。今回の番組では、そのMCを編集で繋げて放送していました。あまりにも重要ですので、文字に起こしておきましょう。

●開演前
「どうも大変お待たせしております。えー場内だいぶ、その、待ちきれなくなってあの、そこら辺でお立ちになっているお客さんもいらっしゃるんですが、大変あの恐縮でございます、申し訳ありません。あのー後ろの方が見えにくいようでございますんで、え、なるべくご着席、あの、お座りになって、そしてご覧下さいますように。えー大変恐縮でございます。主催者側の方からお願いでございます。主催者側からお願いでございます。よろしくお願いします。後ろの方が、あの見えにくいようでございますんで、こちらの上手、つまりこちら側の、そこら辺の柵のすぐ後ろのお客様、恐縮でございます。どうも本当にありがとうございます。えー重ねてお願い申し上げます。ありがとうございます。後ろの方よろしゅうございますか。そんなもんで、すいません。どうもありがとうございます。本当にもう、場内ずっと立錐の余地もないような盛況ぶり。本当にありがとうございます」
「えー時間は大変にあの、長くかかっております。しかしあのー、本番、あのー、ホームグラウンドのロンドン辺りの演奏会のその、模様など聞きましても、演奏会の前にやっぱりいろいろテューニング(音声ママ)だとか音合わせ、そういったものを全部通算しますと相当な時間をかけてやっているようです。つまりパーフェクト主義のピンク・フロイド、完全なる演奏を、やっぱりモットーとしているピンク・フロイドでございます。まああのー、いい加減なところでもって妥協しちゃった演奏でしたらもう簡単にお聞かせできるわけですが、やっぱりあの、完璧なところを聞いていただきたい。特に初めて日本の音楽ファンにお目にかかるわけですから。完全な演奏を聞きたい。そういった……」

●オープニング
「どうも! 大変お待たせいたしました!! 準備万端整いました。では早速、今日箱根にお見えの音楽ファンにご紹介しましょう。じゃあ、盛大なご声援をお願いします。Ladies & Gentlemen, This is PINK FLOYD !!」

●エンディング
「どうぞ盛大なご声援をね、偉大なるピンク・フロイド! どうぞ、もう今晩熱演を2時間近くも続行しました、展開いたしましたピンク・フロイド! ありがとうございます、ありがとうございます、ピンク・フロイド! 予定は大体1時間ぐらいの演奏の予定だったのがなんと2時間近くも熱演を展開しましたピンク・フロイド。全部で5曲演奏しました。なお、ロックファンの中で曲目をぜひ教えてくれという、えー依頼がございましたんで、今やりました曲目、簡単にあの5曲だけ、5曲演奏しましたからその曲目をご紹介します」
「1曲目お馴染みのAtom Heart Mother、原子心母」
「それから2曲目がCareful With That Axe, Eugene。えー、ユージンって人の名前ですが、ユージンよ、斧を使うのに気をつけろ」
「それから3曲目。これはエコーマシンをもう縦横無尽に使った、タイトルもそのものズバリでEchoes。Echoes。こだま」
「4曲目がSet The Controls For The Heart MOTHER Sun(音声ママ)。原子心母ではなくて心母太陽をコントロールせよ」
「それからお終いがSaucerful Of Secrets。お皿いっぱいの秘密、という直訳です。すいません」
「以上5曲をやりました。ニッ○ン放送の箱根アフロディーテ初日、第一日目、お陰様で無事、終了しました。どうも、ありがとうございました。ありがとうございました!」

以上、約5分間のMCです。滲み出す当時のロック観や仕切り、勘違いに至るまで、すべてが歴史的。このMCは話題の『原子心母(箱根アフロディーテ50周年記念盤)』にも収録されていない、特番放送だけのサウンドボード音声なのです。まさに秘宝中の秘宝。どうぞ、この機会をお見逃しなく。

MC by Goro Itoi

(4:57)
1. Soundcheck/Announcements (Pre-Show)
2. Intro
3. Outro

Soundboard Recording

Sigma 283

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.