Whitesnake / Rafters 1978 / 1CD

Whitesnake / Rafters 1978 / 1CD / ZODIAC

Live at Rafters Club, Manchester, UK 21st March 1978

Click Image To Enlarge

故バーニー・マースデン本人が秘蔵していた“Bernie Tapes”で甦る最初期WHITESNAKEの真実! 細心マスタリングによる最高峰更新サウンドを永久保存するプレスCDで4作品同時リリース決定です!!
 今回同時リリースとなる4連作は、いずれもWHITESNAKEが始動したばかりの1978年を伝える極初期のライヴアルバム。それもバーニー本人がわざわざ当店を訪れて直接ご提供くださった秘宝中の秘宝なのです。本作は、そんな4連作の第二弾。「1978年3月21日ラフターズ・クラブ公演」の極太オーディエンス録音です。本作は同時リリースの『MUSIC MACHINE 1978(Zodiac 611)』と併せて特別中の特別で、実は今回の4連作でも最重要作でもあります。その意味をご説明するためにも、まずスタート直後の白蛇史から振り返ってみましょう。
 
●1977年
・12月16日ー22日:5人編成で初リハーサル
●1978年
《2月13日:ブライアン・ジョンストン加入》
・3月3日ー31日:英国#1(17公演)←★ココ★
《ブライアン脱退→ピート・ソーリー加入》
《4月7日ー13日『SNAKEBITE』制作》
・4月25日ー7月9日:欧州(6公演)←※LYCEUM 1978
《ピート離脱→ジョン・ロード加入》
《8月12日『TROUBLE』完成》
・10月26日ー11月23日:英国#2(17公演)←※BRIGHTON 1978
 
 これ1977年/1978年のWHITESNAKE。『TROUBLE』に至るまでに3人のキーボーディストが入れ替わっており、今回のバーニー・テープ4連作でそのすべてが楽しめる。ここで4作それぞれのメンバーを確認しておきましょう。
 
●ブライアン・ジョンストン時代
・3月18日『MUSIC MACHINE 1978』
・3月21日:マンチェスター公演 ←★本作★
●ピート・ソーリー時代
・7月9日『LYCEUM 1978』
●ジョン・ロード時代
・11月1日『BRIGHTON 1978 SOUNDBOARD』
 
……と、このようになっています。本作と『MUSIC MACHINE 1978』は最も貴重な初代ブライアン・ジョンストン時代の記録。そもそもジョンストン時代の音の記録は、この2本ですべてなのです。そして、最も重要なのは「本作は『MUSIC MACHINE 1978』以上のサウンド」という事。つまり(公式はおろか一切のサウンドボードが残されていない)幻のジョンストン時代WHITESNAKEの最高傑作なのです。
 実際、本作のサウンドは単に「MUSIC MACHINE 1978以上」なのではなく、最高傑作と呼ぶに相応しい素晴らしさ。『MUSIC MACHINE 1978』は距離感も否めないサウンドでしたが、本作は距離感もなく思いっきりオンでダイレクト。クラブの密室感もありますが、それだけでは説明が付かないほどツイン・ギターやコーラスのセパレート感も見事で、まさに関係者サウンドといった感じです。
 しかも、本作はその密着サウンドをブラッシュアップした最高峰更新盤。初発掘盤『COME TASTE THE BAND(のDisc 1)』の時点で「初期WHITESNAKEのベスト録音」と絶賛されたのですが、本作はさらに帯域分析の上で各音域のバランス調整。高音のヌケがグッと良くなり、それに伴って中低域との分離感も向上している。より一層サウンドボード的な鮮やかさが実現しているのです。
 そんな最高傑作サウンドで描かれるのは、貴重極まる「オリジナルWHITESNAKEのフルショウ」。セット自体は姉妹作『MUSIC MACHINE 1978』と同一ではありますが、ここでも再掲しておきましょう。
 
●ホワイトスネイク(3曲)
・Ain’t No Love In The Heart Of The City/Steal Away/Belgian Tom’s Hat Trick
●その他(7曲)
・パープル:Lady Luck(★)/Mistreated/Lady Double Dealer
・ソロ:Lady(★)/Breakdown (Whitesnake Mama)
・その他カバー:Rock Me Baby/Going Down(★★)
※注:「★」印はジョン・ロード加入後には演奏していない曲。特に「★★」印はジョンストン時代だけの限定曲。
 
 『MUSIC MACHINE 1978』では欠けのあった「Lady Double Dealer」「Breakdown/Whitesnake Mama」もシームレスで完全収録。まさに最高傑作と呼ぶに相応しい堂々のフル・ライヴアルバムです。公式作品もサウンドボードも一切残さなかった「ジョンストン時代」の絶対作であり、バーニー・テープでも最重要の1枚。その最高峰を更新したプレスCD。どうぞ、どなた様もお見逃しなく。
 
★故バーニー・マースデン本人から提供された「1978年3月21日ラフターズ・クラブ公演」の極太オーディエンス録音。距離感もなく思いっきりオンでダイレクト。クラブの密室感に加え、ツイン・ギターやコーラスのセパレート感も見事です。公式作もサウンドボードも残っていないオリジナル白蛇(ブライアン・ジョンストン時代)の最高傑作となるフル・ライヴアルバムです。

The truth about the earliest WHITESNAKEs is brought back to life with “Bernie Tapes”, which was treasured by the late Bernie Marsden himself! Four works will be released at the same time on a press CD that will permanently preserve the highest quality updated sound through meticulous mastering!!
The four consecutive works released at the same time are all very early live albums that convey 1978, when WHITESNAKE had just started. It is also a hidden treasure that Barney himself personally visited our store and offered it to us. This work is the second in a series of four such works. This is a very thick audience recording of “March 21, 1978 Rafters Club Performance”. This work, along with the simultaneously released “MUSIC MACHINE 1978 (Zodiac 611)”, is a special within a special, and is actually the most important work in this quartet. In order to explain its meaning, let’s first look back at the history of the White Snake right after its start.

●1977
・December 16th-22nd: First rehearsal with 5 members
●1978
《February 13th: Brian Johnston joins》
・March 3rd – 31st: UK #1 (17 performances) ←★Here★
《Brian leaves → Pete Thorley joins》
《April 7th-13th “SNAKEBITE” production》
・April 25th – July 9th: Europe (6 performances) ← *LYCEUM 1978
《Pete leaves → Jon Lord joins》
[“TROUBLE” completed on August 12th] ・October 26th – November 23rd: UK #2 (17 performances) ← *BRIGHTON 1978

This is WHITESNAKE from 1977/1978. Three keyboard players have been replaced before “TROUBLE”, and you can enjoy all of them in this four-part series of Barney Tapes. Let’s check the members of each of the four works here.

●Brian Johnston era
・March 18th “MUSIC MACHINE 1978”
・March 21st: Manchester performance ←★This work★
●Pete Thorley era
・July 9th “LYCEUM 1978”
●John Lord era
・November 1st “BRIGHTON 1978 SOUNDBOARD”

…and it looks like this. This work and “MUSIC MACHINE 1978” are the most valuable records of the era of the first Brian Johnston. In the first place, these two books are all the records of the sound of Johnston’s era. And, the most important thing is that “this work has a sound better than “MUSIC MACHINE 1978””. In other words, it is the best masterpiece of the phantom Johnston era WHITESNAKE (no sound board left, let alone the official one).
In fact, the sound of this work is not just “MUSIC MACHINE 1978 or better”, but is so wonderful that it deserves to be called a masterpiece. “MUSIC MACHINE 1978” had a sound that had an undeniable sense of distance, but this work is completely on and direct without any sense of distance. It has the feeling of a closed room in a club, but the separate feeling of the twin guitars and chorus is so wonderful that it cannot be explained by that alone, and it really feels like the sound of a person involved.
Moreover, this work is the highest peak updated edition that brushes up the close sound. At the time of the first excavation disc “COME TASTE THE BAND (Disc 1)”, it was praised as “the best recording of early WHITESNAKE”, but this work has further adjusted the balance of each range based on band analysis. The treble has become much clearer, and the sense of separation from the mid-low range has also improved. It realizes even more sound board-like vividness.
What is depicted with such a masterpiece sound is the extremely rare “original WHITESNAKE full show”. Although the set itself is the same as the sister work “MUSIC MACHINE 1978”, I would like to repeat it here.

●White Snake (3 songs)
・Ain’t No Love In The Heart Of The City/Steal Away/Belgian Tom’s Hat Trick
●Others (7 songs)
・Purple: Lady Luck (★)/Mistreated/Lady Double Dealer
・Solo: Lady (★)/Breakdown (Whitesnake Mama)
・Other covers: Rock Me Baby/Going Down (★★)
*Note: Songs marked with “★” were not performed after Jon Lord joined. In particular, songs marked with “★★” are exclusive to Johnston’s era.

“Lady Double Dealer” and “Breakdown/Whitesnake Mama”, which were missing in “MUSIC MACHINE 1978”, are seamlessly and completely included. This is a magnificent full live album worthy of being called a masterpiece. It is an absolute work of the “Johnston era” where no official works or soundboards were left behind, and one of the most important pieces of Bernie tapes. A press CD that updates its highest peak. Please, everyone, don’t miss it.

★A very thick audience recording of “March 21, 1978 Rafters Club Performance” provided by the late Bernie Marsden himself. It’s completely on and direct without any sense of distance. In addition to the feeling of a closed room in a club, the separate feeling of the twin guitars and chorus is also wonderful. This is a full live album that is the best masterpiece of the original White Snake (Brian Johnston era) with no official work or soundboard remaining.

(58:58)
1. Intro.
2. Lady
3. Lady Luck
4. Ain’t No Love In The Heart Of The City
5. Micky Moody Guitar Solo
6. Steal Away
7. Mistreated
8. Belgian Tom’s Hat Trick
9. Band Introductions
10. Lady Double Dealer
11. Breakdown/Whitesnake Mama
12. Rock Me Baby
13. Going Down
 
David Coverdale – Vocals
Bernie Marsden – Guitar
Micky Moody – Guitar
Neil Murray – Bass
David Dowle – Drums
Brian Johnston – Keyboards
 
ZODIAC 612

 

 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.