Anvil / Tokyo 1983 / 1DVDR

Anvil / Tokyo 1983 / 1DVDR / Non Label

Nakano Sunplaza, Tokyo, Japan 21st September 1983

Click Image To Enlarge

ANVIL in 1983 made his first solo visit to Japan prior to the “SUPER ROCK ’84”. A valuable video that allows you to witness the full show is a gift release decision.
This work was shot on “September 21, 1983: Nakano Sunplaza performance”. It is the superb view audience shot. The movie “Anvil! In “Men who can’t give up their dreams”, it was said that “SUPER ROCK ’84 came to Japan for the first time”, but the real first landing in Japan was in 1883, a year ago. And the performances in Japan that were realized in the 1980s were only twice. We also handle records of “SUPER ROCK ’84”, so let’s organize the schedule for two visits to Japan this time.

● 1983: Solo tour
・ September 16: Nakano Sunplaza
・ September 19: Osaka Welfare Pension Hall
・ September 20: Nagoya City Assembly Hall
・ September 21: Nakano Sunplaza ← ★ This work ★
・ September 22: Nippon Seinenkan

● 1984: “SUPER ROCK ’84”
・ August 4: Nagoya Baseball Stadium ← * IN JAPAN: NAGOYA
・ August 6: Fukuoka Sports Center
・ August 8: Square in front of Nanko Ferry Terminal
・ August 9: Square in front of Nanko Ferry Terminal
・ August 11: Seibu Stadium ← * TOKYO FIRST DAY
・ August 12: Seibu Stadium ← * Official video

Above, a total of 11 performances twice. In “SUPER ROCK ’84”, in addition to the official pro shots (for 2 songs), “TOKYO FIRST DAY (Calm & Storm 015)” which completely recorded all 5 groups and the coupling with BON JOVI “IN JAPAN: NAGOYA (Zodiac)” There are live albums such as “472)”, but in any case it was a short set for the opening act. On the other hand, in 1983, he came to Japan alone. A full set of about 90 minutes was unfolding.
The quality of this work, which was shot at such a precious site, is not average. The double punch of the superb view angle and super beautiful master is also a strong and superb image. First, a superb view. The shooting position seems to be the stand seat on the 2nd floor, but there is no shield because it is in the front row. It’s an all-you-can-eat superb view that holds the highlights from end to end of the stage. Moreover, the zoom approaching from there is also amazing. At most, Steve Kudlow’s whole body fills the screen, but the sense of stability is tremendous. I don’t think I’m using a tripod, but I don’t think it’s freehand. It’s a complete guess, but maybe the handrail in the front seat is used as a tripod, even if you shake the camera left and right with the maximum zoom, camera shake does not occur, and you can freely upload the whole view and each member.
And master freshness. Again, I’m sorry to guess, but it’s probably digitized directly from the Omoto Master. There are no dubbing marks that seem to be so, and there is no aging deterioration due to regeneration. I forgot the existence while shooting only for the minor band, and when I tried to play the VHS that I happened to find, it was superb … I’m sorry for all the delusions, but the quality itself seems to talk about such a situation. It can’t be helped.
And the full show drawn with such visual beauty is powerful. Above all, a huge number of songs. Here, let’s organize it by comparing it with “SUPER ROCK ’84” of the next year.

かの“SUPER ROCK ’84”に先駆けて単独初来日を果たした1983年のANVIL。そのフルショウを目撃できる貴重映像がギフト・リリース決定です。
そんな本作が撮影されたのは「1983年9月21日:中野サンプラザ公演」。その絶景オーディエンス・ショットです。映画『アンヴィル!夢を諦めきれない男たち』では「SUPER ROCK ’84が初来日」と語られていましたが、本当の日本初上陸は1年前の1883年でした。そして、80年代に実現した来日公演は二度だけ。当店では“SUPER ROCK ’84”の記録も扱っておりますので、今回は来日2回分の日程をまとめて整理してみましょう。

●1983年:単独ツアー
・9月16日:中野サンプラザ
・9月19日:大阪厚生年金会館
・9月20日:名古屋市公会堂
・9月21日:中野サンプラザ ←★本作★
・9月22日:日本青年館

●1984年:“SUPER ROCK ’84”
・8月4日:ナゴヤ球場 ←※IN JAPAN: NAGOYA
・8月6日:福岡スポーツセンター
・8月8日:南港フェリーターミナル前広場
・8月9日:南港フェリーターミナル前広場
・8月11日:西武球場 ←※TOKYO FIRST DAY
・8月12日:西武球場 ←※公式映像

以上、2回合計で全11公演。“SUPER ROCK ’84”では公式プロショット(2曲分)の他、全5組を完全収録した『TOKYO FIRST DAY(Calm & Storm 015)』やBON JOVIとのカップリング『IN JAPAN: NAGOYA(Zodiac 472)』といったライヴアルバムもありますが、いずれにしてもオープニング・アクトのためにショート・セットでした。それに対して1983年は堂々の単独来日。約90分のフルセットが繰り広げられていたのです。
そんな貴重な現場で撮影された本作は、クオリティも並ではない。超絶景アングル&超美麗マスターのダブル・パンチも強烈な極上映像なのです。まず、絶景。撮影ポジションは2階スタンド席のようですが、最前列なのか遮蔽物が皆無。ステージの端から端まで見どころを押さえ放題の超・絶景なのです。しかも、そこから迫るズームも凄い。最大でスティーヴ・クドローの全身が画面いっぱいになるほどですが、安定感が絶大。三脚は使っていないと思いますが、フリーハンドでもなさそう。完全に推測ですが、最前席の手すりを三脚代わりにしているのか、最ズームのまま左右にカメラを振っても手ブレが起きず、全景も各メンバーのアップも自由自在なのです。
そして、マスター鮮度。これまた推測で恐縮ですが、恐らくは大元マスターからダイレクトにデジタル化されているのでしょう。そうとしか思えないほどダビング痕がなく、再生による経年劣化も見られない。マイナー・バンドだけに撮影したまま存在を忘れ、たまたま見つけたVHSを再生してみたら超極上だった……妄想ばかりで申し訳ないのですが、クオリティ自体がそんな状況を語っているように見えて仕方ないのです。
そして、そんな映像美で描かれるフルショウこそがド迫力。何よりも膨大な曲数。ここでは翌年の“SUPER ROCK ’84”との比較で整理してみましょう。

●METAL ON METAL(6曲)
・March Of The Crabs(*)/666/Metal On Metal(*)/Heat Sink/Mothra(*)/Stop Me
●FORGED IN FIRE(5曲)
・Future Wars/Free As The Wind/Never Deceive Me/Forged In Fire/Winged Assassins
●その他(3曲)
・HARD ‘N’ HEAVY:School Love(*)/Bondage
・BACKWAXED:Pussy Poison
※注:「*」印は“SUPER ROCK ’84”でも演奏した曲。

……と、このようになっています。本作では全14曲が演奏されるのですが、“SUPER ROCK ’84”と被っているのはわずか4曲だけ。しかも、全席の2大名盤を濃縮還元しているのですから、その貴重度も濃度も凄まじいのはご理解頂けるでしょう。
HR/HMの超大物がズラリと揃った“SUPER ROCK ’84”では。オマケのように扱われがちなANVIL。しかし、当時の彼らは将来を有望視されていたシャイニング・スターだったのです。その事実を千の言葉よりも雄弁に物語るフル・ライヴ映像です。歴史的な新発掘アルバム『SUPER ROCK ’84 IN JAPAN: NAGOYA』が登場する今週だからこそ、ぜひ体験して頂きたい「ANVILの全力」。さぁ、どうぞ!

(89:28)
1. Intro
2. March Of The Crabs
3. 666
4. Metal On Metal
5. Future Wars
6. Free As The Wind
7. Never Deceive Me
8. Heat Sink
9. Band Introductions
10. Pussy Poison
11. Drum Solo
12. Mothra
13. Stop Me
14. Forged In Fire
15. School Love
16. Bondage
17. Winged Assassins

Steve “Lips” Kudlow – lead vocals, lead guitar
Robb “Geza” Reiner – drums
Dave “Squirrely” Allison – guitar, vocals
Ian “Dix” Dickson – bass

COLOUR NTSC Approx.90min

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.