Liam Gallagher / Budokan 2018 / 1CDR

Liam Gallagher / Budokan 2018 / 1CDR / Non label

Budokan Tokyo, Japan 13th September 2018.

Play sample :

Click Image To Enlarge

It’s been a year since the first solo visit to Japan in 2017. Liam Gallagher returned to Japan for a full-scale Japan tour. The live album will be released as a gift.
Included in this work is the performance of “September 13, 2018: Nippon Budokan”. It is the best audience recording. First, let’s check the position of the show from the date when it became the first solo tour.

・ September 13: Nippon Budokan [this work] ・ September 17: Toyota City Cultural Hall
・ September 19: ZEPP Osaka Bayside
・ September 20: ZEPP Osaka Bayside

Above, all 4 performances. The performance at Nippon Budokan was a highlight concert on the first day. This work is a live album that completely recorded the night. It’s an audience recording that was released online, and it’s ridiculously wonderful. Although the venue sound is slightly picked up, the straight and thick core and the fine details are similar to those recorded on the sound board. The sound of the venue does not cause cloudiness or turbidity at all, and only the naked core is brilliantly colored. Without degrading the sound quality at all, only the sense of scale that Liam’s singing voice reaches every corner of the venue is deliciously produced. It’s like a sound board, but it’s richer than a sound board, and it’s too good for an audience … It’s a sample of such a great recording.
Liam’s enthusiastic performance, which has built up a solid style as a solo singer, is drawn with its exquisite quality. Basically, the configuration is based on last year’s “SONIC MANIA / SUMMER SONIC OSAKA” … I thought it wasn’t. The opening that is skipped by “Rock’n’ Roll Star” and “Morning Glory” and the beginning of folding with 4 consecutive shots from “AS YOU WERE” are common, but the rest has changed. Songs that weren’t played last year are released one after another, and most of them are OASIS numbers! To enumerate a little … “Some Might Say” “Champagne Supernova” “Whatever” “Supersonic” “Cigarettes & Alcohol”. In addition, famous songs that could not be heard in 2017, such as BEADY EYE’s “Soul Love” and solo “I’ve All I Need”, are bundled together and rushed to the stage.
Liam singing such a set is also in great shape! It seems that Liam himself wasn’t convinced in Osaka, but I can’t feel that kind of play at Nippon Budokan. The opening with a thick singing voice roaring wildly, “Wall Of Glass” singing with a bang, “For What It’s Worth” with a wonderful singalong, “Champagne Supernova” with only the piano in the background, high notes “Supersonic”, etc., which was decided wonderfully … Vocalization, which is rarely seen even in recent years, is fully open. You can fully enjoy the enthusiasm that gives you confidence as a solo singer.

Liam became independent as a solo singer with the great success of the album “AS YOU WERE” and the subsequent world tour. It is said that the 2nd solo album will be completed as early as this year, and the spirit is burning. It is a masterpiece of a live album that vacuum-packs an octagonal space filled with enthusiasm and fulfillment. “2018” is a new chapter and a leap year. A piece that symbolizes the year and is suitable for biting the “now”. Please take this opportunity to fully enjoy it.

2017年のソロ初来日から1年。本格的なジャパンツアーのために再来日を果たしたリアム・ギャラガー。そのライヴアルバムがギフト・リリース決定です。
 本作に収められているのは「2018年9月13日:日本武道館」公演。その極上オーディエンス録音です。まずは、初の単独ソロツアーとなった日程からショウのポジションを確認してみましょう。
 
・9月13日:日本武道館 【本作】
・9月17日:豊田市民文化会館
・9月19日:ZEPP大阪ベイサイド
・9月20日:ZEPP大阪ベイサイド
 
 以上、全4公演。日本武道館公演は、その初日にしてハイライトとなるコンサートでした。本作は、その一夜を完全収録したライヴアルバム。ネット公開されたオーディエンス録音なのですが、これがまたとんでもなく素晴らしい。ほんのりわずかに会場音響も拾ってはいるものの、真っ直ぐ図太く届く芯も、きめ細やかなディテールもサウンドボード録音並み。その会場の音響も曇りや濁りをまったく起こさず、丸裸の芯を艶やかに彩るのみ。サウンド・クオリティを一切落とさず、リアムの歌声が会場の隅々へと届いていくスケール感だけを美味しく演出している。「まるでサウンドボード」だけどサウンドボードよりリッチで、オーディエンスにしては極上すぎる……そんな名録音の見本なのです。
 その絶品クオリティで描かれるのは、ソロ・シンガーとして確固たるスタイルを築きあげたリアムの熱演。基本的には昨年の“SONIC MANIA/SUMMER SONIC OSAKA”に準じる構成……かと思いきや、そうではありませんでした。「Rock ‘n’ Roll Star」「Morning Glory」でかっ飛ばすオープニングや『AS YOU WERE』からの4連発で畳みかける序盤は共通していますが、その後が様変わり。昨年は演奏しなかった曲が次から次へと繰り出され、しかも殆どがOASISナンバー! ちょっと列挙してみますと……「Some Might Say」「Champagne Supernova」「Whatever」「Supersonic」「Cigarettes & Alcohol」。さらにBEADY EYEの「Soul Love」やソロの「I’ve All I Need」など、2017年は聴けなかった名曲が束になって一気呵成に押し寄せるのです。
 そんなセットを歌うリアムも絶好調! どうも大阪ではリアム自身も納得いかなかったようですが、日本武道館ではそんなそぶりも感じられない。極太な歌声が豪放磊落に轟くオープニング、ビシッと歌いきる「Wall Of Glass」、シンガロングも素晴らしい「For What It’s Worth」、ピアノだけをバックに完璧な歌いっぷりを聴かせる「Champagne Supernova」、ハイノートも見事に決まった「Supersonic」等々など……。近年でも希に見るヴォーカリゼーションが全開。ソロ・シンガーとしての自信が漲る熱唱をたっぷりと楽しめるのです。
 
 アルバム『AS YOU WERE』と、それに続くワールドツアーが大成功を収め、ソロシンガーとして独り立ちを果たしたリアム。年内には早くも2ndソロアルバムを完成させると言われており、その気概は燃えさかっている。その熱気と充実感がパンパンに詰まった八角形の空間を真空パックしたライヴアルバムの大傑作です。まさに新章、飛躍の年となった“2018年”。その1年を象徴し、“今”を噛みしめるに相応しい1枚。どうぞ、この機会に存分にご堪能ください。
 
(79:36)
1. Manchester City Champions Chant / Fuckin’ in the Bushes 2. Rock ‘n’ Roll Star
3. Morning Glory 4. Greedy Soul 5. Wall of Glass 6. Bold 7. For What It’s Worth
8. Some Might Say 9. Champagne Supernova 10. Soul Love 11. You Better Run
12. I’ve All I Need 13. Whatever 14. Supersonic 15. Cigarettes & Alcohol
16. Live Forever 17. Wonderwall 18. Be Here Now

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.