Eric Clapton / Budokan 1997 4th Night 100th Show In Japan / 1DVDR

Eric Clapton / Budokan 1997 4th Night : 100th Show In Japan / 1DVDR / Non label
Live at Budokan, Tokyo, Japan 17th October 1997

Click image to enlarge

This is a complete recording of the 1997 Japan Tour 4th day performance at Nippon Budokan with a good audience shot. This tour lasted 19 days, including local cities such as Fukuoka, Osaka, Hiroshima, and Nagoya, with a total of 13 performances. The schedule was as follows.

・ October 13th-31st: Japan Tour
13, 14, 16th: Nippon Budokan
17th: Nippon Budokan ← ★ Here ★
20th: Marine Messe Fukuoka
21st and 22nd: Osaka Castle Hall
24th: Green Arena Hiroshima
25th: Rainbow Hall Nagoya
27th, 28th, 30th and 31st: Nippon Budokan

I think it was time for the tour that started at Clapton’s favorite Budokan to finally get into the tune. The shooting angle is taken from the front on the right side of the stand on the 1st floor of the Budokan from beginning to end in a good environment with no obstacles in front. The camera is not fixed at the opening number, and the image is quite unstable, but it finally stabilizes at the end of the game. Since then, I have been devoting myself to stable shooting and do not feel stress. The zoom-up shot captures Clapton’s upper body, and the facial expressions are clearly visible. You can see how the stage starts from the sitting acoustic set, switches to electric, slowly shows off new songs, moves to standing, and gradually heats up. The Stratocaster he used was the talk of Clapton on this tour. It was a custom model called “Gold Leaf” with 23K gold plating. It seems that it was a guitar presented by Fender to commemorate the 30th anniversary of Clapton’s professional activities, but its dazzling brilliance also colors this stage. Clapton used this guitar only this year. In that sense, it can be said that this video is highly documentary. Clapton on that day is showing off his play that can be said to be in great shape. In the sequel to I Shot the Sheriff, I have decided on a terrible solo that will reach the maximum tension, and the solo in the middle of Old Love is also full of angry phrases. This alone is a sight to see. The camera is chasing only Clapton from beginning to end, and Old Love also captures the scene where the stage sleeves somehow change from gold leaf to charcoal gray strat after solo play (it doesn’t look like the strings are broken). But). The audio is also recorded with very good sound quality, and it is a high quality that is in the upper class as an audience shot.

As a topic of the day, since this performance was just the 100th time since Clapton’s first visit to Japan on October 31, 1974, a ceremony was held before the encore, and a beautiful kimono gave a bouquet to Clapton. It was presented. Clapton gave a speech, but I don’t remember the year when I first came to Japan, and it’s interesting to ask the working president of the Udo Music Office next to me, “Is it 72 years?” (Although that year was still in the middle of being addicted! I want to put in a tsukkomi). And this time, thanks to the support of the Japan tour so far, Clapton will give back the bouquet to the working president. This video, which clearly captures the pattern of the special production only for this day, will be very valuable. I would like you to get this edition as the best record of the 1997 Japan Tour.

1997年ジャパン・ツアー4日目の日本武道館公演を良好なオーディエンスショットで完全収録した映像です。このツアーは、福岡、大阪、広島、名古屋といった地方都市を含め、19日間に亘り、全部で13公演行なわれました。その日程は以下でした。
 
・10月13日~31日:ジャパン・ツアー
  13, 14, 16日:日本武道館
  17日:日本武道館  ←★ここ★
  20日:マリンメッセ福岡
  21,22日:大阪城ホール
  24日:グリーンアリーナ広島
  25日:レインボーホール名古屋 
  27, 28, 30, 31日:日本武道館
 
クラプトンの大好きな武道館で始まったツアーがいよいよ本調子に突入したかというタイミングであったかと思います。シューティングのアングルは武道館1階スタンド少し右の正面から、前方に障害物のない良好な環境で終始撮影されています。オープニングナンバーではカメラが定まらず、かなり不安定な映像となっていますが、終盤にようやく安定します。それ以降は安定したシューティングに徹しており、ストレスを感じさせません。ズームアップショットではクラプトンの上半身が捉えられており、表情もよく分かるほどです。シッティングのアコースティックセットからスタートし、エレクトリックに持ち替えてじっくりと新曲を披露し、スタンディングに移って徐々にヒートアップしていくステージ様子が手に取るように分かります。このツアーでのクラプトンで話題に上ったのが、彼が使用したストラトキャスターでした。何と23Kゴールドメッキが施された「ゴールドリーフ」と呼ばれるカスタムモデルだったのです。クラプトンのプロ活動30周年を記念してフェンダーからプレゼントされたギターだったそうですが、そのまばゆいばかりの輝きがこのステージも彩っています。クラプトンはこのギターをこの年しか使いませんでした。そういう意味でも、この映像はドキュメント性の高いものと言えるでしょう。この日のクラプトンは絶好調と言えるプレイぶりを披露しています。 I Shot the Sheriffの後奏ではテンションがMAXに達するような凄まじいソロを決めていますし、Old Loveの中間のソロも怒涛のフレーズが溢れ出しています。これだけでも見ものです。カメラは終始クラプトンだけを追いかけており、Old Loveでは、ソロプレイ後になぜかステージ袖にはけてゴールドリーフからチャコールグレーのストラトにチェンジするシーンも捉えています(弦が切れたようには見えないのですが)。音声の方も非常に良好な音質で収録されており、オーディエンスショットとしては上位クラスに入るクオリティの高さです。
 
この日のトピックとしてまして、この公演が74年10月31日のクラプトンの初来日公演から数えてちょうど100回目に当たっていたことから、アンコール前にセレモニーが行なわれ、和装の美女がクラプトンに花束を贈呈されました。受け取ったクラプトンがスピーチをするのですが、その中で初来日の年を憶えておらず、横にいるウドー音楽事務所の有働社長に「72年だっけ?」と訊いているのが面白いです(その年はまだヤク中の真っ只中だったろうが!とツッコミを入れたくなります)。そして今度はこれまでのジャパンツアーでのサポートに感謝して、クラプトンが有働社長に花束を贈り返します。この日だけの特別演出の模様も克明に捉えているこの映像は非常に貴重なものでしょう。97年ジャパン・ツアー最高の記録として本盤をどうぞゲットいただきたいと思います。
 
(106:06)
1. Layla 2. Change the World 3. Nobody Knows You When You’re Down And Out
4. Tears in Heaven 5. Going Down Slow 6. Broken Hearted 7. Pilgrim 8. Before You Accuse Me
9. I Shot the Sheriff 10. Wonderful Tonight 11. Tore Down 12. Have You Ever Loved a Woman
13. Cocaine 14. Tearing Us Apart 15. Old Love 16. Sunshine of Your Love
17. Celebrate 100th Stage in Japan 18. Everyday I Have the Blues
 
Eric Clapton: Guitar, Vocals Andy Fairweather Low: Guitar Dave Bronze: Bass
Joe Sample: Piano Chris Stainton: Keyboards Steve Gadd: Drums
Katie Kissoon: Backing Vocals Tessa Niles: Backing Vocals
Non label

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.