YES / Live Relayer / Live At Boston Garden 1974 Definitive Edition / 2CD

YES / Live Relayer / Live At Boston Garden 1974 Definitive Edition / 2CD / Wisteria Records

Recorded Live at Boston Garden, Boston, MA, December 11, 1974. Digitally Remastered in 2021, Two Source Stereo Matrix.

Play sample :

Click Image To Enlarge

It is a high-quality sound source rarely seen in the history of Jesus’ live sound source. The strongest sound source that is not suitable because of the clearness and resolution of the sound board, and is not suitable because of the presence of a high-quality audience sound source represented by Mike Millard tape. This is the latest mixed sound source of 2021 that carefully combines those good points. A matrix sound source created by fusing an audience and a sound board. If you’re a veteran enthusiast who has collected a wide range of Jesus collector’s items, you might think, “Boston Garden in 1974? Oh, there’s a high-quality radio guy out there.” However, it is a sound source that I would like people who think so to listen to. A superb sound source that combines the wonderful separation of musical instruments with the presence of the venue. The radio source had a guitar on the right, but after all it would be John Anderson in the center, Steve Howe on the left, Chris Squire and the keyboard (here Patrick Moraz) on the right. This sound source is sorted that way. Morat’s keyboard is more abundant than the existing sound sources, and you can watch Howe’s guitar and four sumo wrestling everywhere. Furthermore, the distorted base of Chris’s edge is pushed out by remastering and power up. I will write it many times, but the sound quality is amazing. An item that looks like a clean copy of “The live sound source must be like this”. The jacket is also excellent following the tour theme album “Relayer”. One per family, definitely the definitive item on Jesus’ relayer tour.
By the way, the same label has released a title containing the audience sound source by Mike Millard the following year, which is also popular, so please do not miss it. During this period, Jesus changed from John Wetton, whose keyboard was popular, to Patrick Moraz, and it was a time when the improvisation of Moraz beyond Wetton’s prescribed frame was attractive. Therefore, you can enjoy the unique ones that are unique to live performances on different days.

イエスのライヴ音源史上稀にみる高音質音源です。サウンドボードのクリアさや分解能をもってして適わず、マイク・ミラード・テープに代表される高音質オーディエンス音源の臨場感をもってして尚適わない最強の音源。これは、それらの良いところを綿密に組み合わせた2021年最新のミックス音源。オーディエンスとサウンドボードの融合により生み出されたマトリックス音源です。イエスのコレクターズ・アイテムまで幅広く収集してきた歴戦のマニアなら「74年のボストン・ガーデン?ああ、ラジオの高音質なやつ出てるよね」とお思いかもしれません。しかし、むしろそう思っている方にも是非聴いていただきたい音源です。楽器の分離の素晴らしさと会場の臨場感を兼ね備えた極上音源。ラジオ音源は右にギターが配されていましたが、やっぱステージに向かってセンターにジョン・アンダーソン、左にスティーヴ・ハウ、右にクリス・スクワイアとキーボード(ここではパトリック・モラーツです)でしょう。この音源はそのように並び替えられています。既発の音源よりもモラーツのキーボートは豊かにとらえられ、ハウのギターとがっぷり四つの大相撲が随所で観戦できます。更にリマスタリングによりクリスのエッジの歪んだベースも押し出されパワー・アップ。何度も書きますが、驚愕の高音質です。『ライヴ音源て、こうじゃなくちゃあいけない』を清書したようなアイテム。ジャケットもツアー主題アルバムの『リレイヤー』を踏襲し秀逸。一家に一枚、間違いなくイエスのリレイヤー・ツアーにおける決定版アイテムです。
因みに同レーベルより翌年のマイク・ミラードによるオーディエンス音源を収めたタイトルもリリースされており、そちらも好評いただいているので是非。この時期イエスはキーボードが人気だったジョン・ウェットンからパトリック・モラーツに変わっており、ウェットンの定められた枠を超えたモラーツの即興が魅力の時期。従って日が違えば演奏も違うライヴならではのオンリー・ワンがそれぞれに楽しめるのです。

DISC 1
1. Opening (FIREBIRD SUITE)
2. SOUND CHASER
3. CLOSE TO THE EDGE
4. TO BE OVER

DISC 2
1. THE GATES OF DELIRIUM
2. AND YOU AND I
3. RITUAL (NOUS SOMMES DU SOLEIL)
4. ROUNDABOUT

Jon Anderson – vocals, guitar, percussion
Steve Howe – guitars
Patrick Moraz – keyboards
Chris Squire – bass
Alan White – drums, percussion

WISCD 2021-009

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.