Who / Boston 2022 / 2CDR

Who / Boston 2022 / 2CDR / Uxbridge

TD Garden, Boston, MA, USA 18th May 2022


Play sample :

Click image to enlarge

Their latest “HITS”, which seemed to have reached one goal in terms of both performance and sound quality, with the audience album “CINCINNATI 2022”, which captured the great enthusiasm in Cincinnati, the place of connection for The Who, with the highest sound quality. Although it is a “BACK” tour, the competition for the quality of audience recording has intensified as well as the great fulfillment of the performance side.
Three days after the popular Cincinnati, this time a super audience with literally gokigen live concerts in Boston has arrived.
Roger Daltrey’s voice was outstanding in “OK LAHMA CITY 2022” from UXBRIDGE released so far, Cincinnati, etc., which conveyed the good sound output of the tour. However, when it comes to his sound image this time … Finally, the power of the soundboard level.
Not only that, but the sound quality is higher than the previous releases, which is the depth of the sound that the whole band makes and the thickness of the sound is outstanding this time, and it can be asserted that it is the “HITS BACK” tour top without any price. Quality audience!

And for this day’s show, if Cincinnati is a high-tension show, it’s a really peaceful and gorgeous atmosphere here. That should be because Pete Townshend’s birthday was coming up the next day. In fact, the audience shouted “happy birthday”.
After all, because it is the best audience, this peaceful presence is also transmitted realistically. Naturally Pete is also gokigen.
And the performance is outstandingly good. Isn’t it the heyday of 1970, such as “The Seeker,” which has already been performed wonderfully on the stage every day? The performance is so intense that it seems like an illusion. It’s even more surprising as it’s unveiled by older Roger and Pete.
Also, the entanglement between the orchestra in each of the “TOMMY” part and the “QUADROPHENIA” part is overwhelming because of the superb sound quality. It makes me keenly aware that not only Pete and Roger, but also the orchestra can now show their true potential.

As I said at the beginning, this day is the day before Pete’s birthday. For that reason, it is a big attraction of this sound source that Pete’s hustle is captured with wonderful sound quality more than Cincinnati, but the ultimate is “Baba O’Riley”.
Here, the moment Pete thanked the audience for his birthday celebration mode, the intro of the song started to ring.
It’s a goosebumps scene by itself, but when the song is over, Roger, who released a thank-you MC, sings “Happy Birthday” to Pete, which is the most moving finale. Still, the sound quality is the best, so I originally wanted to release it on a limited press CD titled “PETE’S BIRTHDAY PARTY”.
The latest “HITS BACK” tour, where the performance content and the quality of the sound source are getting better and better, is finally the appearance of an audience album boasting exceptional quality. In addition, it was Pete’s birthday show!

ザ・フーにとって因縁の地シンシナティでの大熱演を極上音質にて捉えたオーディエンス・アルバム「CINCINNATI 2022」で演奏面と音質面の両方で一つの到達点を迎えたかに思えた彼らの最新「HITS BACK」ツアーですが、演奏面の大充実ぶりはもちろん、オーディエンス録音のクオリティ争いがさらに激化。
大好評いただいているシンシナティから三日後、今度はボストンでの文字通りゴキゲンなライブを収録したスーパー・オーディエンスの登場です。
これまでリリースされてきたUXBRIDGEからの「OKLAHMA CITY 2022」、先のシンシナティなどにおいてもロジャー・ダルトリーの声の近さが際立っており、それがツアーの出音の良好さを伝えてくれていたものですが、今回の彼の音像ときたら…いよいよサウンドボード・レベルの迫力。
それだけではありません、これまでのリリース群をも上回る高音質ぶり、それはバンド全体が鳴らすサウンドの深みや音の厚みが今回は際立っており、掛け値なしに「HITS BACK」ツアー・トップだと断言できるハイクオリティ・オーディエンス!

それにこの日のショーですが、シンシナティがハイテンション・ショーだとすると、ここでは実に和やかでゴキゲンな雰囲気。それもそのはず、翌日にピート・タウンゼントの誕生日を控えていたから。実際、客席からは「happy birthday」の掛け声が飛び交うほど。
何しろ極上オーディエンスですので、この和やかな臨場感もリアルに伝わってくる。当然ピートもゴキゲン。
そして演奏が抜群にイイ。既に連日のステージで素晴らしい演奏を繰り広げられてきた「The Seeker」など、もはや1970年の絶頂期フーそのものではないか?と錯覚しそうになるほど激しい演奏が繰り広げられている。それが高齢のロジャーとピートによって披露されているのだから、なおさら驚きを禁じえません。
また「TOMMY」パートと「QUADROPHENIA」パートそれぞれでのオーケストラとの絡みも極上音質ゆえに圧巻の迫力。ピートやロジャーだけでなく、オーケストラもまた本領をいかんなく発揮できるようになったのだと痛感させられます。

最初に申しましたように、この日はピートの誕生日の前日。それだけにシンシナティ以上にピートがハッスルしている様子を素晴らしい音質で捉えてくれているのも今回の音源の大きな魅力となっているのですが、何と言っても極めつけは「Baba O’Riley」。
ここではピートが誕生日お祝いモードの客席に向かってお礼を述べた瞬間に同曲のイントロが鳴りだすという絶妙なタイミング。
そこだけでも鳥肌モノな場面なのですが、さらに同曲が終わると今度は感謝のMCを放ったロジャーがピートに向けて「Happy Birthday」を歌ってあげるという、最高に感動的なフィナーレ。それでいて音質が最高ですので、本来なら「PETE’S BIRTHDAY PARTY」というタイトルの限定プレスCDでリリースしたかったくらい。
演奏内容も登場音源のクオリティもどんどん良くなってる最新「HITS BACK」ツアーですが、いよいよ別格なクオリティを誇るオーディエンス・アルバムの登場です。おまけにピートの誕生祝いショーときた!

Disc 1(71:07)
1. Intro
2. Overture
3. 1921
4. Amazing Journey
5. Sparks
6. Pinball Wizard
7. We’re Not Gonna Take It
8. Who Are You
9. Eminence Front
10. Ball and Chain
11. Join Together

Band Only:
12 The Seeker
13 You Better You Bet
14 Relay

Disc 2(56:10)
1 Won’t Get Fooled Again

With Orchestra:
2. Behind Blue Eyes
3. The Real Me
4. I’m One
5. 5:15
6. The Rock
7. Love, Reign O’er Me
8. Baba O’Riley
9. Outro MC
10. Happy Birthday to You, Pete

Roger Daltrey – Vocals
Pete Townshend – Guitar, vocals
Simon Townshend – Guitar, vocals
Loren Gold – Keyboards
Emily Marshall – Keyboards
Jon Button – Bass
Zak Starkey – Drums
Billy Nicholls – Backing vocals
Keith Levenson – Orchestra conductor
Katie Jacoby – First violin
Audrey Snyder – First Cello

 

Uxbridge 1660

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.