Led Zeppelin / Hamburg 1970 1st Night / 2CD

Led Zeppelin / Hamburg 1970 1st Night / 2CD / Non Label

Translated Text:
Musikhalle, Hamburg, Germany 10th March 1970

ledzep-70hamburg-1st-night1 (1)

 

Click Image To Enlarge

ledzep-70hamburg-1st-night1 (2)

 

UK tour with a focus on RAH in what was short-term schedule, it has a more full-fledged ’70 live tour (this was also a short schedule) is performed in Europe from the end of February. Montreux Casino of the first period to spawned Meien and name sound source Speaking March 7. It is famous as a sound source, which boasts a phenomenal clearness and the sound pressure even listening now, I think than those of mania that has been overlooked the Hamburg concert 10 days to be this release often?
Indeed it is not and RESET until the range of Montreux of ultra-recording, but also in the audience recording that was left in after-Montreux, the surprise and easy to hear about this source had been buried. This is what really fits snugly is the expression “buried had been” one of the past release titles, was this time of RAH radio sound source also IMMIGRNT is “HAMBURG 1970”. Maybe then, this release or Will a IMMIGRNT tribute? LOL

Originally release the number of items is small, some of the titles difficulty in both sound quality and pitch to a generation fall of the cassette to the master, or equalize sense of finish that came to the front, including here in the listed IMMIGRNT Edition in that only items did not exist, it is those who have received the misfortune of treatment. And it’s even more so because the current that informed of the sound source generation began to hit clearly the sound source is he that item has not been released at all.
Indeed, only the “We’re Gonna Groove” of opening has committed a recording failure due to input over, there is at the same time and has been a minus point for this sound source, so it is sick and has not been heard until the end Perhaps mania often. But what about, in fact, followed by “I Can not Quit You Baby” from the suddenly surprise because to sudden change to a state that would listen without stress. The clearness intended stunning, you’re caught without leaving the hyper Shout by ’70 unique plant.

’70 ZEP live of Excluding the spring of Phoenix, the plant is something that has been Mise and Scream as a matter of course in every performance, even so again is also terrific plant. Quickly two of you listening to the disc through to would likely as a masterpiece of Scream is fully open just to listen to his singing voice. This is what was said even RAH, but the footwork of light, yet performance feel a margin that was molting from hasty momentum of ’69 is also the best. Would have had no small is pressure to recording, even in comparison with this simultaneous release RAH, its relaxed performance stands out.
Although this is the point that found in time a few places there tend to cut to the live sound source might taint, more than makes up for it, of relaxed performance and surprise of ZEP clearness. Partly because there was something a problem in the past of the item, and I think in most people is to know the performance and the splendor of the quality of the day in this release? Especially for people who want to have a rich sound source in after-Montreux is a press CD limited to recommend with confidence. Well ~, ZEP of ’70 It is really wonderful!

 

RAHを中心としたイギリス・ツアーは短期のスケジュールだったもので、より本格的な70年のライブ・ツアー(これも短めなスケジュールでしたが)が2月末からのヨーロッパで行われています。その最初期に生み出された名演かつ名音源と言えば3月7日のモントルー・カジノ。今聴いても驚異的なクリアネスと音圧を誇る音源として有名ですが、今回リリースされる10日のハンブルク公演を見過ごされているマニアの方が多いのではないでしょうか?
さすがにモントルーのウルトラ・レコーディングの域までには及びませんが、アフター・モントルーで残されたオーディエンス録音の中にも、これほど聴きやすい音源が埋もれていたとは驚き。これは本当に「埋もれていた」という表現がぴったりと当てはまるもので、過去のリリース・タイトルの一つは、今回のRAHラジオ音源同じくIMMIGRNTが「HAMBURG 1970」でした。もしかしたら、今回のリリースはIMMIGRNTトリビュートなのでしょうか?笑

元々アイテムのリリース数が少なく、ここに挙げたIMMIGRNT盤を含めたいくつかのタイトルはジェネレーション落ちのカセットをマスターにして音質とピッチの両方に難がある、あるいはイコライズ感が前面に出た仕上がりのアイテムしか存在しなかったという点において、不遇の扱いを受けてきたものです。しかも音源ジェネレーションのインフォがはっきりした音源が出回るようになった現在では一切アイテムがリリースされなかったというのだからなおさらです。
確かに、オープニングの「We’re Gonna Groove」だけは入力オーバーによる録音失敗を犯しており、そこがこの音源のマイナス・ポイントとなっていたと同時に、それで嫌になって最後まで聴かれていなかったマニアが多いのかもしれません。ところがどうでしょう、実際には続く「I Can’t Quit You Baby」から俄然ストレスなく聴けてしまう状態へと豹変するのだから驚き。そのクリアネスは見事なもので、70年ならではのプラントによるハイパー・シャウトを余すことなく捉えているのです。

70年のZEPライブは春のフェニックスを除くと、プラントが毎公演で当たり前のようにスクリームしてみせていたものですが、それにしてもここでもプラントがまた凄まじい。彼の歌声を聴いているだけであっという間に二枚のディスクを聴き通してしまいそうなほど圧巻のスクリームが全開。これはRAHでも言えたことですが、フットワークの軽い、それでいて69年の性急な勢いから脱皮した余裕を感じさせる演奏がまた最高。収録というプレッシャーが少なからずあったであろう、今回同時リリースのRAHと比べても、その伸びやかな演奏は際立っています。
この時期のライブ音源にありがちなカットが数か所で見られる点は汚点かもしれませんが、それを補ってあまりある、ZEPの伸びやかなパフォーマンスと驚きのクリアネス。過去のアイテムに何かしら問題があったせいもあって、ほとんどの方が今回のリリースでこの日の演奏と音質の素晴らしさを知ることになるのではないでしょうか?特にアフター・モントルーで充実した音源を持っていたい人には自信を持っておすすめする限定のプレスCDです。いやー、70年のZEPは本当に素晴らしいですね!

Disc 1 (61:52)
1. Intro 2. We’re Gonna Groove 3. I Can’t Quit You Baby 4. Dazed And Confused
5. Heartbreaker 6. White Summer/Black Mountain Side 7. Since I’ve Been Loving You
8. Organ Solo 9. Thank You

Disc 2 (54:16)
1. What Is And What Should Never Be 2. Moby Dick 3. How Many More Times
4. Whole Lotta Love

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.