Kraftwerk / Dentaku First Live In Japan / 2CDR

Kraftwerk / Dentaku First Live In Japan / 2CDR / Non Label

Translated Text:
Hakano Sunplaza, Tokyo Japan 7th September 1981.

 

kraftwerk-dentaku-first-live-japan1

Click Image To Enlarge

kraftwerk-dentaku-first-live-japan2

Japan is new music, met to “synth pop”. Live album that was recorded such a historic overnight is the gift-release decision.
Of its historical overnight “September 7, 1981: Nakano Sun Plaza”. This work is the audience album that contains the first day of KRAFTWERK’s first visit to Japan tour. This week, Kinney recording of the world premiere of “TOKYO 1981 3RD NIGHT (Virtuoso 300/301)” also because it appeared, first let’s review the position in the tour schedule.

– September 7: Nakano Sun Plaza [this work] – September 8, 2011: Nakano Sun Plaza “COMPUTER WORLD IN TOKYO” (FM)
– September 10: Shibuya Public Hall “TOKYO 1981 3RD NIGHT”
– September 11, 2011: Osaka Festival Hall
– September 13, 2011: Nagoya City Auditorium “COMPUTER WORLD IN NAGOYA”

In this way, their first visit to Japan is all five performances. Although this tour is the number itself of recording is small, quality is a treasure trove. Both non-Osaka is equipped with a great recording. That’s the this work that has been reigning as the longest of the best audience among. In fact, the sound of this work is really great. That said had been deprived of the throne to this week release of Kinney recording “TOKYO 1981 3RD NIGHT”, quality is superb, which is rave reviews as “like a sound board” at that time. To the core of the musical tone is very thick, each sound of synth GekiKon on extremely clear. Omoto is’s the same master to have been released from Ayanami label in 2002 “JAPAN TOUR 1981”, the quality is not early in the modern standard for digital equipment has developmental level. Furthermore Omoto last portion is also carefully processing of the “Pocket Calculator” and that had been divided by the tape change “Autobahn” second half and “Trans-Europe Express” the master. Unfortunately, “It’s More Fun To Compute” in the encore last while was not recorded, but I have finished in the best version of the first day of record existing.
The first day to be drawn in such a sound, irresistible met feeling of air as a new music. A full mood that curtain from “the future first experience begins”, running tensions in that was silenced. Members upsurge also and cheering appearance, but the focus is flooding is that the every move riding on the digital beat and does baking in the eye. Such mood also go loose in one overlap and one song also one song, will change to the “Pocket Calculator”, “The Robots” in the grand clapping and standing ovation. “Yet no one has experience in Japan” from the tension of the “this is synth pop do it” to the joy of. Tayutau the hall, this flow is what first experience, I for the first visit to Japan the first day of the wind.

35 years from the live production. Finally new name board to update the vertex record of the first visit to Japan “TOKYO 1981 3RD NIGHT” has been unearthed. Precisely because this week should be the memorial, to protect the throne to this, KRAFTWERK’s first name recordings have continued to convey the splendor of the visit to Japan also would like you to come to touch. Gift release for that. On the history played the new music and the first meeting, tell the night of only once, a single tradition. This weekend, will be delivered to your handy.

日本が新たな音楽、“シンセポップ”に出会った。そんな歴史的一夜を記録したライヴアルバムがギフト・リリース決定です。
その歴史的一夜とは「1981年9月7日:中野サンプラザ」。本作は、KRAFTWERK初来日ツアーの初日を収めたオーディエンス・アルバムです。今週は、世界初公開のキニー録音『TOKYO 1981 3RD NIGHT(Virtuoso 300/301)』も登場しますので、まずはツアー日程でポジションを確認してみましょう。

・9月7日:中野サンプラザ 【本作】
・9月8日:中野サンプラザ 『COMPUTER WORLD IN TOKYO』(FM)
・9月10日:渋谷公会堂 『TOKYO 1981 3RD NIGHT』
・9月11日:大阪フェスティバルホール
・9月13日:名古屋市公会堂 『COMPUTER WORLD IN NAGOYA』

このように、彼らの初来日は全5公演。このツアーは録音の数自体は少ないものの、クオリティは宝庫。大阪以外はいずれも素晴らしい録音が揃っています。その中でも最長の極上オーディエンスとして君臨してきたのが本作なのです。実際、本作のサウンドは本当に素晴らしい。今週リリースのキニー録音『TOKYO 1981 3RD NIGHT』に王座を奪われてしまったとは言え、当時「まるでサウンドボード」と激賛されたクオリティはバツグン。楽音の芯は極太ですし、シンセの1音1音は極めてクリアな上に激近。大元は2002年にAyanamiレーベルからリリースされた『JAPAN TOUR 1981』と同じマスターなのですが、そのクオリティはデジタル機材が発達した現代基準でもそうそうないレベル。さらに大元マスターではテープチェンジで分断されていた「Autobahn」後半や「Trans-Europe Express」と「Pocket Calculator」のラスト部もていねいに処理。残念ながらアンコールラストの「It’s More Fun To Compute」は録音されませんでしたが、現存する初日記録の最良バージョンに仕上がっているのです。
そんなサウンドで描かれる初日は、新たな音楽と出会った空気感がたまらない。開演から“これから初体験が始まる”というムードがいっぱいで、静まり返った中に緊張が走る。メンバーが登場するや声援も沸き上がりますが、デジタル・ビートに乗って一挙手一投足を眼に焼き付けんとする集中力が溢れるのです。そんなムードも1曲また1曲と重ねるうちにほぐれていき、「Pocket Calculator」「The Robots」では盛大な手拍子や大喝采へと変わっていく。“まだ日本では誰も体験してない”の緊張から“これがシンセポップなんだ”の喜びへ。場内にたゆたう、この流れこそが初体験、初来日初日の風なのです。

ライヴ本番から35年。ついに初来日の頂点記録を更新する新名盤『TOKYO 1981 3RD NIGHT』が発掘されました。その記念すべき今週だからこそ、これまで王座を守り、KRAFTWERK初来日の素晴らしさを伝え続けてきた名録音もぜひ触れて頂きたい。そのためのギフト・リリースです。新たな音楽と初対面を果たした歴史上、1回だけの夜を伝える、伝統の1本。今週末、あなたのお手元にお届けいたします。

Disc 1(49:13)
1. Intro. 2. Numbers 3. Computer World 4. Computer Love 5. Home Computer 6. The Model
7. Neon Lights 8. Autobahn

Disc 2(45:22)
1. Radioactivity / The Voice Of Energy / Ohm Sweet Ohm 2. The Hall Of The Mirrors
3. Showroom Dummies 4. Trans-Europe Express 5. Pocket Calculator / Dentaku 6. The Robots

KCDR9781

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.