John Mayall / Blues Breakers With Eric Clapton Mobile Fidelity CD / 1CDR

John Mayall / Blues Breakers With Eric Clapton Mobile Fidelity CD / 1CDR / Non Label

Taken From The Orginal US Fidelity Sound Lab 24KT Gold CD(UDCD-616)

Play sample :

Click Image To Enlarge

This week’s gift items are the best of British blues guitarists back in 1966, from the classic series of 24K gold CDs previously released under the “Ultradisc II” brand name by Mobile Fidelity Sound Lab. The lineup of “John Mayall-Blues Breakers With Eric Clapton” has been added! The technical reason why gold CD, which pioneered high-quality music competition in CD in the late 80s and caused a boom among music enthusiasts, was highly regarded as an alternative to the aluminum deposited film normally used for CD. It was difficult to corrode over time, and it was high sound quality by using 24 gold vapor deposition film that realizes accurate signal reading from the high reflectance, but this work is Clapton longed for Freddie King, In order to achieve a similar fat sound, Les Paul was plugged into a 50 watt Marshall stack and played the full volume at full volume, so it was chosen to reproduce that sound closer to the master tape There was a background that was. This CD was released in 1994. Like other gold CDs, it was produced exclusively by borrowing an American 2 track original master tape from LONDON Records (currently Universal) at that time (production was JVC <JVC>), but in terms of sound The normal CD emphasizes the high and low frequencies, and the midrange is poor, so it is often said to be a “don-shari” impression. It is an impression that is harmoniously balanced. This is what makes Clapton’s Les Paul sound warm and sticky. Since the birth of 1982, the sound of the media called “compact disc” was once misunderstood as “clear” because the high-pitched part was sharp and reverberated like an ear. In contrast, this Gold CD stands out for the clearness of each instrument and the delicate sound of vocals. In other words, this was the result of faithfully reproducing the original analog master. This album is listed as an inevitable work for British blues rock fans and Clapton fans. The late Japanese guitarist, George George Yanagi, said that he loved the album the most during his entire career. Mr. Yanagi believes that Clapton’s best masterpiece of this white blues is an album that resonates like a model of blues played by heretic Japanese as well as whites from the perspective of blacks. Maybe. The master used on this board was the master tape of the original US board of the US LONDON label, but I said so far because it is the parent company of LONDON label and the current sound source management company is Universal. As you can see, the great fire that happened at Universal in 2008 caused most of the artists’ original American master tapes to burn, and the American analog master tapes of “John Mayall-Blues Breakers With Eric Clapton” were also destroyed. As a result, it is no longer possible to remaster the US Master with a higher sound quality than this one. If you think so, I think that you can taste the sound of this board once. Please take this opportunity to experience the gold CD of this work, which is traded at a high premier price in the current used market.

今週のギフトアイテムには、かつてモービル・フィデリティ・サウンド・ラボから「Ultradisc Ⅱ」のブランド名でリリースされていた24KゴールドCDの名盤シリーズより、1966年当時、ブリティッシュ・ブルースギタリストの最高峰に‘エリック・クラプトン’の名を位置づけた作品「John Mayall – Blues Breakers With Eric Clapton」をラインナップしました!80年代末期、CDにおける高音質競争の先鞭をつけ、音楽マニア間にブームを巻き起こしたゴールドCDがなぜ高く評価されるに至ったかのテクニカルな所以は、通常CDに使用されているアルミニウム蒸着膜に代わり、経年で腐食し難く、反射率の高さから正確な信号読み取りを実現する24金蒸着膜を使用したことによる高音質だったわけですが、本作はフレディ・キングに憧れたクラプトンが、フレディと同様のファットなサウンドを実現するために50ワットのマーシャルスタックにレスポールをプラグインし、フルボリュームで全編をプレイしたアルバムであったため、そのサウンドをよりマスターテープに近い状態で再現するために選ばれたという背景がありました。本CDは、1994年にリリースされています。他のゴールドCD同様、当時LONDONレコード(現在のユニバーサル)からアメリカ盤の2トラック・オリジナルマスターテープを借り受けて限定生産されたものですが(製作はJVC<日本ビクター>でした)、サウンド的には、通常CDが高音域・低音域を強調し、中音域が貧弱なため、よく言われる「ドンシャリ」的な印象になっていたのに対し、本ゴールドCDは他のゴールドCD同様、すべての音域がバランス良く調和している印象となっています。これでこそファットで温かみと粘りのあるクラプトンのレスポールサウンドが再現できているというものでしょう。82年の誕生以来、「コンパクトディスク」と言うメディアのサウンドは、高音部が尖っていて、耳に刺さるように響いたために、かつては「クリアだ」と誤解されたものです。それに比べ、本ゴールドCDでは楽器一つ一つ、ボーカルの繊細な響きそのもののクリアネスが際立っています。つまりこれが本来のアナログマスターを忠実に再現した結果だったというわけです。このアルバムは、ブリティッシュ・ブルースロックファン、クラプトンファンならば避けては通れない作品に挙げられます。日本の名ギタリスト、故柳ジョージ氏はクラプトンの全キャリア中、このアルバムが一番好きだと言っていたくらいです。クラプトンが弾き捲るこのホワイトブルースの最高傑作は、ブルース=黒人という観点からすれば、白人と同じく異端の日本人がプレイするブルースのお手本と思えるような、心に響くアルバムだと柳氏は思っていたのかもしれません。本盤で使用されたマスターは、米LONDONレーベルのオリジナルUS盤のマスターテープだったわけですが、LONDONレーベルの親会社であり、現在の音源管理会社はユニバーサル社であることから、これまでに申しましたとおり、ユニバーサル社で2008年に起こった大火事により、ほとんどのアーティストのアメリカ盤オリジナルマスターテープが焼失してしまい、この「John Mayall – Blues Breakers With Eric Clapton」のアメリカ盤アナログマスターテープも焼失してしまいましたので、もはや本盤以上の高音質でUSマスターをリマスターすることは不可能な状況になっています。そう考えますと、本盤のサウンドは一度は味わってみられてもいいのではないかと思います。現在の中古市場では高額のプレミア価格で取引されている本作のゴールドCDを、是非この機会に体験してみてください。

1. All Your Love 2. Hideaway 3. Little Girl 4. Another Man 5. Double Crossing Time
6. What’d I Say 7. Key To Love 8. Parchman Farm 9. Have You Heard
10. Ramblin’ On My Mind 11. Steppin’ Out 12. It Ain’t Right

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.