Eric Clapton / Springfield 1978 Audience Recording / 2CDR

Eric Clapton / Springfield 1978 Audience Recording / 2CDR / Non Label

Translated Text:
Live at Civic Center, Springfield, Massachusetts, USA 5th April 1978


Click Image To Enlarge

 

Completely recorded good monaural and audience recordings used for supplementing cuts during songs, songs of songs released during this week’s press title “Springfield 1978”, same day sound source, that is the main board. The sound source of this day has never been released, including the sound board source of “Springfield 1978” at all. If your sound board is valuable, this audience source is also valuable. Customers who heard “Springfield 1978” can understand, but this audience source was monophonic, but quite high quality, as it was easy to listen to and compensate for cuts without discomfort. So we are preparing this sound source as this week’s gift item. There was no missing of the performance part here, so there is no need for compensation. It was a good sound source established by this alone. In compensating for “Springfield 1978”, we corrected the pitch of the original tape which was 20% to 40% lower than the basic semitone, so it will be released as is in the normal state of the pitch. Originally, “Springfield 1978” was also examined for the release in 4 sets which also set this sound source, but considering the more affordable form, I decided this board as a gift item. There is no fault in this sound source, and it is not that the sound quality was bad. I also mentioned in the review of “Springfield 1978”, but Clapton and the band of this day were very good. You can listen to the wild and elegant solo using the wah from the bat, and will also enter the full open mode on the following Worried Life Blues. After soft songs continue for a while, I will burn the fire again in the middle Cocaine. Keep the momentum as it is during the second half. Both Double Trouble and Badge are the best play. And Let It Rain which is played neatly without collapse is good again! After all it makes me realize that this song is a masterpiece. In Key To The Highway there is a solo rotation to the keyboard ~ Mercy Levy’s blues harp. So Clapton’s solo to insert is only playing phrases along the song, like “finger-in-place”, but with the second solo towards the last we will show the true price. This sharpness is wonderful. And in the late performance of Layla, will you still leave it to George Terry as Santa Monica’s performance on February 11? I think, I will conquer solo from the middle and convolve an aggressive phrase. If you listen to this, the take of this day will definitely be higher than the Santa Monica performance. Last Encore Bottle Of Red Wine does not run to “Funk” as much as Santa Monica, and it is singing properly. It is said that when alcohol poisoning was progressing, it was said that it was leaning towards country, but the appearance of when Clapton was clear in the 70’s is caught here. It is perfect if you listen to the subtleties of fine performances on the sound board “Springfield 1978” and you can remember the appearance of the real day venue on the main board. It is the main board used for supplementing “Springfield 1978”, but conversely I think that you can appreciate the main board having the meaning complemented to “Springfield 1978” carefully. It is a valuable first appearance sound source that captured Clapton who was lively and lively at the end of Tulsa Tops.

今週リリースのプレスタイトル「Springfield 1978」の曲間、曲中カットの補填用に使われた良好なモノラル・オーディエンス録音の完全収録同日音源、それが本盤です。これまでこの日の音源は、「Springfield 1978」のサウンドボードソースを含め、一切リリースされたことがありませんでした。 サウンドボードも貴重なら、このオーディエンスソースも貴重なものです。「Springfield 1978」を聴かれたお客様にはお分かりいただけるでしょうが、カット部分の補填は違和感なく繋がり、聴きやすいものだったように、このオーディエンスソースはモノラルながら、かなりの高音質だったのです。そこで当店では今週のギフトアイテムと致しましてこの音源をご用意したというわけです。こちらは演奏部分の欠落はまったくありませんでしたので補填の必要はなし。これ単独で成立する好音源でした。「Springfield 1978」の補填に当たっては、基本半音の20%~40%低かった元テープのピッチを修正しましたので、そのままピッチの正常な状態でのリリースとなります。本来なら、「Springfield 1978」は本音源もセットした4枚組でのリリースも検討されたのですが、よりお求めやすい形をと考え、本盤をギフトアイテムとさせていただきました。本音源に欠点があったり、音質が悪かったというわけではございません。「Springfield 1978」のレビューでも述べましたが、この日のクラプトンとバンドは非常に調子が良かった。のっけからワウを駆使してのワイルドかつ流麗なソロが聴け、続くWorried Life Bluesでも全開モードに突入します。しばらくソフトな曲が続いた後は、中盤のCocaineでまた火を噴きます。後半にかけてはそのままの勢いをキープ。Double Troubleも Badgeも最高のプレイです。そして崩れることなくきちんとプレイされるLet It Rainがまたいい!やはりこの曲は名曲だと気づかせてくれます。Key To The Highwayではキーボード~マーシー・レヴィのブルースハープへのソロ回しがあります。そこで挿むクラプトンのソロは「指慣らし」程度の、曲に沿ったフレーズを奏でるだけですが、ラストに向かう二度目のソロでは真価を見せます。このメリハリが素晴らしい。そしてLaylaの後奏では、またまた2月11日のサンタモニカ公演のように、ジョージ・テリーに任せきりにするのか?と思いきや、途中からソロを引き継ぎアグレッシヴなフレーズを畳み掛けます。これを聴いていただくと、サンタモニカ公演よりも断然この日のテイクの方が上でしょう。ラストのアンコールBottle Of Red Wineでもサンタモニカほどの「おふざけ」に走ることなく、きちんと歌っています。アルコール中毒が進行していた時期、カントリーに傾いていた時期と言われていますが、70年代の、クラプトンが冴えていた時の姿がここに捉えられています。サウンドボードの「Springfield 1978」で細かな演奏の機微を聴き分けていただき、本盤でリアルな当日の会場の様子に思いを馳せていただければ完璧ではないでしょうか。「Springfield 1978」の補填に使われた本盤ですが、逆に「Springfield 1978」に補完される意味合いを持った本盤もじっくりご鑑賞いただければと思います。タルサトップス末期の活き活きとしたクラプトンを捉えた貴重な初登場音源です。

 

Disc 1 (45:19)
1. Intro 2. The Core 3. Worried Life Blues 4. Peaches and Diesel 5. Wonderful Tonight
6. Lay Down Sally 7. Rodeo Man 8. Fool’s Paradise 9. Cocaine

Disc 2 (54:21)
1. Double Trouble 2. Badge 3. Nobody Knows You When You’re Down And Out 4. Let It Rain
5. Key To The Highway 6. Layla 7. Bottle Of Red Wine

Eric Clapton – guitar, vocals George Terry – guitar Carl Radle – bass
Dick Sims – keyboards Jamie Oldaker – drums Marcy Levy – vocals

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.