Deep Purple / Osaka 1973 1st Night / 1CDR

Deep Purple / Osaka 1973 1st Night / 1CDR / Non Label

Translated Text:
Live at Koseinenkin Kaikan, Osaka, Japan 27th June 1973

deeppurple-osaka-73-1st-night1

Click Image To Enlarge

deeppurple-osaka-73-1st-night2

Following the shock of “BUDOKAN 1973” which was recorded Budokan of large riot, this week is the last day of the last speech, “” THE END “” became a reprint. In the bonus, you live album in between become Osaka first day, “June 27, 1973 Osaka Welfare Pension Hall” will be attached. Here, you should check the positional relationship between the schedule and the sound source.

– June 23, 1973: Hiroshima City Auditorium “LIVE IN HIROSHIMA”
– June 24, 1973: Nagoya City Public Hall “LIVE IN NAGOYA”
– June 25, 1973: Nippon Budokan “BUDOKAN 1973”
– June 26, 1973: Nippon Budokan (discontinued)
– June 27, 1973: Osaka Welfare Pension Hall [this work] – June 29, 1973: Osaka Welfare Pension Hall “” THE END “”

Thus, in 1973 the Japan tour all five times. June June 26 by a large riot happened on the 25th performances canceled. After that, it of this work was done by moving to Osaka. This recording, once Darker Than from Blue Label “FINAL BLACK” is also a thing that was pressed as a. Sound that stood in the clear of the edge was called controversial and “Do not sound board”, “No, no would be the audience.” In this work, and one that I you have revived the master with the latest mastering.
The sound, there is just that call indeed controversial. In the “Highway Star” of the opening, or the mix of site was Tsu mistake, you surprise the sound, such as a keyboard trio with vocals and guitar is not heard almost at the beginning, the vocals from the time that it was past the one minute, Guitar Become a previous solo come out before and Gugutsu. Until a change of such a mix crisp exhilarating. As the guitar solo swells, it will also be more clear sound.
Of course, then I can enjoy 1973 of DEEP PURPLE seems Meien in the balance of natural band. In particular, “Child In Time” In, in addition to John of organ sound stood surprisingly, Guillain of vocal and Torre clearly listen to the delicate tone, sound like impending also listen hand Ritchie. Anyway have seized musical tone is completely recorded in cheers Sotchinoke, is really striking is the audience recording Rashikara unexpected direct feeling of the 70s. It was a great sound in the large book of master, it has decided well the omission of sound in a more recent remastering in this work.
1973 of the Japan tour last day of the Budokan and the last speech of large riot is particularly famous, point of this work is Angkor. Budokan is also the last day also ends with “Space Truckin ‘” in the main set last, but this day is the last in which the second phase of DEEP PURPLE has encore “Black Night” to listen. Great sound even led to this Saishuban is unshakably, you can enjoy plenty of historic Last encore.

Two days after the Budokan, which was a great riot in that there is no encore, this work to be a day before the second phase Rasutogigu. It is also great as a single live album, but it is also a single link between the 2 famous performances to penetrate historically. It of course resurrected lord Edition “” THE END “” is, the person was beaten to the impact of “BUDOKAN 1973” by all means also, I would like you to look back again. If possible, listening to three nights out of order, please enjoy a document of historic 1973. The packed such a thought in one 80-minute disc, you can gift to you.

大暴動の武道館を記録した「BUDOKAN 1973」の衝撃に続き、今週はラスト・スピーチの最終日「“THE END”」が復刻となりました。そのボーナスには、その間となる大阪初日「1973年6月27日・大阪厚生年金会館」のライヴアルバムが付属いたします。ここで、日程と音源の位置関係を確認しておきましょう。

・1973年6月23日:広島市公会堂   「LIVE IN HIROSHIMA」
・1973年6月24日:名古屋市公会堂  「LIVE IN NAGOYA」
・1973年6月25日:日本武道館    「BUDOKAN 1973」
・1973年6月26日:日本武道館(中止)
・1973年6月27日:大阪厚生年金会館 【本作】
・1973年6月29日:大阪厚生年金会館 「“THE END”」

このように、1973年のジャパンツアーは全5回。6月25日に大暴動が起きたことで6月26日公演は中止。その後、大阪に移動して行われたのが本作なのです。この録音は、かつてDarker Than Blueレーベルから「FINAL BLACK」としてプレス化されたこともあるもの。そのクリアでエッジの立ったサウンドは、「サウンドボードではないか」「いやいやオーディエンスだろう」と論議を呼びました。本作では、そのマスターを最新マスタリングで蘇らせた1枚なのです。
そのサウンドは、さすがに論議を呼ぶだけのことはある。オープニングの「Highway Star」では、現場のミックスがミスったのか、序盤でヴォーカルやギターがほとんど聞こえないキーボードトリオのようなサウンドに驚きますが、それが1分を過ぎたこと頃からヴォーカルが、ソロ前になってギターがググッと前に出てくる。こうしたミックスの変化までクッキリと浮き立つ。そのギターソロが盛り上がるにつれ、サウンドも一段とクリアになります。
もちろん、その後は自然なバンドのバランスで1973年のDEEP PURPLEらしい名演が楽しめる。特に「Child In Time」では、驚くほどにサウンドが立ったジョンのオルガンに加え、ギランのヴォーカルも繊細なトーンまで明瞭に聴き取れ、リッチーも聴き手の間近に迫るようなサウンド。とにかく歓声そっちのけで楽音が完全に録音を掌握しており、70年代の客席録音らしからぬダイレクト感が実に鮮烈です。大本のマスターからして素晴らしいサウンドでしたが、本作ではさらに最新リマスタリングで音の抜けを良くいたしました。
1973年のジャパンツアーは大暴動の武道館とラスト・スピーチの最終日が特に有名ですが、本作のポイントはアンコール。武道館も最終日も本編セットラストの「Space Truckin’」で終了しますが、この日は第2期DEEP PURPLEがアンコールに応えた最後の「Black Night」が聴けるのです。この最終盤に至っても素晴らしいサウンドは揺るぎなく、歴史的なラスト・アンコールをたっぷりと楽しむことができます。

アンコールがないことで大暴動になった武道館から2日後、第2期ラストギグの前日となる本作。1枚のライヴアルバムとしても素晴らしいですが、歴史的に突き抜けて有名な2公演の間をつなぐ1本でもあります。復活した大名盤「”THE END”」はもちろんのこと、「BUDOKAN 1973」の衝撃にヤラれた方にもぜひ、再び振り返っていただきたい。できることなら、三夜を順番通りに聴いて、歴史的な1973年のドキュメントをお楽しみいただきたい。そんな想いを1枚80分の円盤に詰め込んで、あなたに贈ります。

(79:51)
1. Highway Star 2. Smoke On The Water 3. Strange Kind Of Woman 4. Child In Time
5. Lazy 6. Drum Solo 7. The Mule 8. Space Truckin’ Encore 9. Black Night

Ian Gillan – Vocal Ritchie Blackmore – Guitar Roger Glover – Bass
Jon Lord – Keyboards Ian Paice – Drums

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.