David Bowie / Ziggy Uk / 2CDR

David Bowie / Ziggy Uk / 2CDR /Trial

Live at Royal Festival Hall, London, UK 8th July 1972 & Live at Hard Rock Club, Manchester, UK 28th December 1972

 

Click Image To Enlarge

London July 8, 1972 to the Royal Festival Hall concert, Manchester of December 28th also recorded either the Hard Rock club performances with a good audience recording. Both performances were carefully remastered, so have been also removed many of the noise, compared to the original sound, making it easy to listen to much. London performances, as the audience recording of the time, those good to be ranked high, yet the first of this day, show the second half of three songs (White Light White Heat, Waiting For The Man, Sweet Jane) and Lou Reed in With that said that the contest is heard, no doubt, it has become all the fans must-have item. 72 the end of the year to Manchester concert took place, does not flow is always of SE (Ode To Joy) at the beginning show, Mick Ronson you can listen to the rare opening that plays the melody. Shaw also can enjoy the performance, full of momentum as a symbol of those days of glam rock movement. Although it is not a sound can recommend to all of Bowie fan, in fact, it has captured the very show to clear, intermediate or more of mania can be very happy no doubt, has become the best document.

★ It is a review summary of beatleg magazine vol.80 (issue March 2007). In case you’re wondering.

The item appeared that two of live has been package from the 1972 tour was the heyday Bowie. One thing that was done at the Royal Festival Hall on July 8. Another thing that was held in Manchester on December 28, but first focus hits the first prize. For the first time live pattern memorable co-starred in greeted immediately while stage Lou Reed that has appeared has brilliantly captured in the UK, the difference in the clear of the sound quality that clearly draw the line and its outstanding items must listen item also, including age specific surface in Ryozen, it seems to be more of a source does not come out first. The co-star three songs that’s unique is a place that is every one of the back to force very different song from the Bowie-version is glimpse also interesting that it is not at all engaged. Completely it’s sung in worldview of Lou Reed, of course, but of course because it is original. However, whether the Lou Reed of this time had a higher profile how much to put in Britain, but he there is fairly questionable, even if listening to the cheers, I wonder where you are raised in its own way. On the back jacket of this item, also it’s valuable for photos Lou Reed and the Spiders are co-star is being used. And compared those of Manchester also already issued, quite the sound quality is up to t Gail is, or where unavoidable variation of sound due to the deterioration of the original tape indeed. Although the sound itself there is a comparatively clear generation source, recording state itself, say that for mania. However, the present performance is highly rarity because it is almost completely recorded one of the few valuable live that can be started from the Let’s Spend The Night Together, furthermore, SE at the beginning does not flow well, that Mick Ronson is playing the guitar also important. Since such time that it is time basis to change from Ziggy also Aladdin Sein, it is firmly to listen state in which said Bowie heyday itself. Of course, as a matter of course because the play of Spiders also have become pretty hot stuff, it’s pretty amazing workmanship is as live. Free work you listen to while enjoying the stretch stage feeling from the beginning to the end.

1972年7月8日ロンドンはロイヤル・フェスティバル・ホール公演と、同年12月28日のマンチェスターはハード・ロック・クラブ公演をどちらも良好なオーディエンス録音で収録。両公演とも丁寧にリマスターし、幾多のノイズも除去してありますので、原音に比べ、格段に聴きやすくなっています。ロンドン公演は、当時のオーディエンス録音として、上位にランクされる良好なもので、しかもこの日は、ショウ後半3曲(White Light White Heat, Waiting For The Man, Sweet Jane)でルー・リードとの初競演が聴けるというということで、間違いなく、全てのファン必携のアイテムになっています。72年末に行われたマンチェスター公演は、ショウ冒頭でいつものS.E.(Ode To Joy)が流れず、ミック・ロンソンがメロディを奏でるという珍しいオープニングを聴く事ができます。ショウも当時のグラムロック・ムーブメントを象徴するような勢いに満ちた演奏を楽しむことができます。全てのボウイ・ファンにお薦めできるサウンドではありませんが、実は、非常にクリアーにショウを捉えており、中級以上のマニアは間違いなく大満足できる、最高のドキュメントになっています。

★beatleg誌 vol.80(2007年3月号)のレビュー要約です。ご参考まで。

全盛期だったボウイの1972年のツアーから二つのライヴがパッケージされたアイテムが登場。ひとつは7月8日にロイヤル・フェスティバル・ホールで行われたもの。もうひとつは12月28日にマンチェスターで行われたものだが、まず最初のショウに焦点が当たる。初めてイギリスに登場していたルー・リードを早速ながらステージに迎えて共演した記念すべきライヴの模様が見事に捉えられており、既発のアイテムとは明らかに一線を画す音質のクリアーさの違いも瞭然で時代的な面も含めて、これ以上のソースはまず出てこないと思われる必聴アイテム。共演した3曲はボウイ・ヴァージョンとは大きく異なる歌の迫力にバックの面々が全く噛み合っていないという面白さも垣間見れるというところがユニークだ。完全にルー・リードの世界観で歌われているのは勿論、オリジナルだから当然だが。しかし、この頃のルー・リードはイギリスに於いてどれくらい知名度が高かったのか、かなり疑問ではあるのだが、歓声を聴いていても、それなりに盛り上がっているところが不思議。本アイテムの裏ジャケには、ルー・リードとスパイダーズが共演している写真が使われているのも貴重だ。そしてマンチェスターの方も既発と比べれば、かなり音質はアップしtげいるが、流石に元テープの劣化による音のバラつきはやむを得ないところか。音そのものは割とクリアーなジェネレーションのソースではあるものの、録音状態そのものは、マニア向けと言わざるを得ない。しかし本公演はLet’s Spend The Night Togetherから始められる数少ない貴重なライヴをほぼ完全に収録しているのでレア度が高く、更に、冒頭のSEが上手く流れず、ミック・ロンソンがギターで奏でているというのも重要。時期的にもジギーからアラディン・セインに変わっている頃なので、ボウイの全盛期そのものと言った様子がしっかりと聴ける。勿論、スパイダーズのプレイもかなり熱いものとなっているので当然のごとく、ライヴとしてはかなり素晴らしい出来栄えだ。最初から最後まで一気にステージ感を味わいながら聴ける快作。

Disc 1
Live at Royal Festival Hall, London, UK 8th July 1972

1. Ode To Joy 2. Hang On To Yourself 3. Ziggy Stardust 4. Life On Mars? 5. The Supermen
6. Starman 7. Changes 8. Five Years 9. Space Oddity 10. Andy Warhol 11. Amsterdam
12. I Feel Free 13. Moonage Daydream 14. White Light White Heat with Lou Reed
15. Waiting For The Man with Lou Reed 16. Sweet Jane with Lou Reed 17. Suffragette City

Disc 2
Live at Hard Rock Club, Manchester, UK 28th December 1972

1. Ode To Joy(with Ronson on Guitar) 2. Let’s Spend The Night Together 3. Hang On To Yourself
4. Ziggy Stardust 5. The Supermen 6. Changes 7. Life On Mars? 8. Five Years
9. The Width Of A Circle 10. John, I’m Only Dancing 11. Moonage Daydream 12. The Jean Genie
13. Suffragette City 14. Rock’n’Roll Suicide

David Bowie – Vocal & Acoustic Guitar Mick Ronson – Guitar Trevor Bolder – Bass
Mick Woodmansey – Drums

TRIAL-186

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.