David Bowie / Chicago 1972 1st Gen Reel To Reel / 2CDR

David Bowie / Chicago 1972 1st Gen Reel To Reel / 2CDR / Uxbridge

Auditorium Theatre, Chicago, IL, USA 7th October 1972


Play sample :

Click Image To Enlarge

Bowie’s first American tour, which was the heyday of Jiggy Stardust, and above all, produced a live sound source that represents the 1970s rock called Santa Monica.
Fortunately, audience recording was also blessed during this period, and the memory of the release of the upper version “CLEVELAND 1972 1ST NIGHT: MASTER CASSETTES” was a new Cleveland, and the sold-out “BOSTON 1972” was the two biggest audiences of this period. Kato.
Even if you are not such a high-quality audience, it is natural that if you are a maniac, you will want to check the existing sound sources as much as possible only at the peak. Meanwhile, for enthusiasts, Chicago in October is a typical example of the 1972 American tour sound source, “I wish it sounded a little better …”.
Although it is a Jiggy climax audience that was on the market a long time ago among traders and on the net, the item is not released due to the distant sound image. The sound image with a sense of distance was a factor that made me think “I wish the sound was a little better …”.

It was popular among traders with files with titles and jackets such as “ACE INVADER” and “CHICAGO A-GO GO”, but the distance of the sound is also indescribable.
However, earlier this month, a low-gene version with a pedigree called “1st gen.” Was suddenly released. It was the familiar Krw_co who released this new version. I can’t help but expect it. There is a low gene, which has been recorded for a long time before and after the live, and has dramatically improved the sound quality from the version that was previously distributed among enthusiasts.
The reason for this was that the versions that had been widespread so far had no odd feeling of being missed, and the fact that the sound quality had become muddy in addition to the original distant sound image added to the difficulty of hearing.
In that respect, this version has a view as if the fog had cleared. From the point of view of the enthusiast who was listening to the “ACE INVADER” file because it was at the height of Jiggy even if it rotted, what was it up to now? I can’t help thinking.
However, even in this version, there is no difference in the fact that “Space Oddity” and “Moonage Daydream” have cuts, but the pitch that was high at the time of release is exactly adjusted. Although it is a CD-R release, there is no omission.

And since it is a show one week after “BOSTON 1972” in terms of position, “Lady Stardust”, which Bowie was crushing without making a voice there, unfortunately dropped out of the set. Still, unlike Santa Monica two weeks later, “Starman” still survives, which is unique to this period.
And “Jean Genie” was the live premiere, but it was a high-tension performance that I couldn’t think of for the first time, and it was good enough to predict that Santa Monica.
On the other hand, if Bowie paused “Andy Warhol” after suffering from the noise of the audience, he even caught the unusual happening that he mistakenly started singing “Moonage Daydream” again.
Due to the sense of distance, it will be released on CD-R this time (it feels like it is far from Boston), but even so, the upper of Chicago 72 is easier to hear than the conventional version. Edition. Finally released as a hidden rare audience album at the height of Jiggy!

正にジギー・スターダストの絶頂期であり、何よりサンタモニカという1970年代ロックを代表するライブ音源を生み出したボウイ初のアメリカツアー。
この時期は幸いなことにオーディエンス録音も恵まれており、アッパー版「CLEVELAND 1972 1ST NIGHT: MASTER CASSETTES」のリリースの記憶が新しいクリーブランド、さらに売り切れてしまった「BOSTON 1972」がこの時期の二大巨頭オーディエンスかと。
そうした高音質オーディエンスでなくとも絶頂期だけに、マニアであれば現存する音源をできるだけチェックしたくなるのは当然。そんな中、マニアにとって「もうちょっと音が良ければな…」という72年アメリカツアー音源の典型が10月のシカゴ。
トレーダー間やネット上ではとうの昔に出回っていたジギー絶頂期オーディエンスでありながら、遠めな音像が仇となってアイテムがリリースされずじまい。その距離感のある音像こそ「もうちょっと音が良ければ…」と思わせる要因でした。

トレーダー間においては「ACE INVADER」や「CHICAGO A-GO GO」といったタイトルとジャケの付いたファイルで広まっていたのですが、それらもまた音の遠さが如何ともしがたい。
ところが今月に入って「1st gen.」という血統書付きのロウジェネ・バージョンが突如として公開されました。この新たなるバージョンを公開してくれたのは、おなじみKrw_co。となれば期待せずにはいられません。そこはロウジェネ、そもそもライブの前後がずっと長く収録されている上に従来マニア間で出回っていたバージョンから飛躍的な音質の向上を遂げています。
というのも、これまで広まっていたバージョンはジェネ落ち感が半端なく、元々の遠い音像に加えて音質が濁ってしまっていたことが聞きづらさに拍車をかけていたのでした。
その点、今回のバージョンは霧が晴れたかのような見晴らし。腐ってもジギー絶頂期ということから頑張って「ACE INVADER」ファイルを聞き込んでいたマニアからすれば、今までのはいったい何だったの?と思わずにいられないはず。
もっとも今回のバージョンでも「Space Oddity」と「Moonage Daydream」でカットが生じている点は変わらないのですが、公開された時点で高めだったピッチはきっちりアジャスト。CD-Rでのリリースではありますが抜かりはありません。

そして位置的に「BOSTON 1972」から一週間後のショーということから、そこで声が出ずにボウイが玉砕していた「Lady Stardust」は残念ながらセット落ち。それでいて二週間後のサンタモニカと違って「Starman」がまだ生き残っているというのがこの時期ならでは。
そして「Jean Genie」がライブ初演となったのですが、これは初披露とは思えないほどハイテンションな演奏となっていて、あのサンタモニカを予見させるに十分な出来栄え。
一方で観客が騒いだことを苦にボウイが「Andy Warhol」を一時中断してみせたかと思えば、「Moonage Daydream」の歌い出しを間違えてやり直すという珍しいハプニングまで捉えられている。
その距離感ゆえに今回CD-Rでのリリース(感じとしてはボストンを遠くしたような状態)となってはしまうのですが、それでも従来のバージョンとは比べ物にならないほど聞きやすくなったシカゴ72のアッパー版。ジギー絶頂期の隠れたレア・オーディエンス・アルバムとして遂にリリース!

Disc 1 (43:58)
1. Ode To Joy Intro
2. Hang On To Yourself
3. Ziggy Stardust
4. The Supermen
5. Queen Bitch
6. Changes
7. Life On Mars?
8. Five Years
9. Space Oddity
10. Andy Warhol (aborted)
11. Andy Warhol
12. My Death

Disc 2 (45:50)
1. The Width Of A Circle
2. John, I’m Only Dancing
3. Moonage Daydream
4. Starman
5. Waiting For The Man
6. White Light/White Heat
7. Suffragette City
8. The Jean Genie
9. Ode To Joy Outro

David Bowie – guitar, vocals, harmonica
Mick Ronson – guitar, vocals
Trevor Bolder – bass
Mick “Woody” Woodmansey – drums
Mike Garson – keyboards

Uxbridge 1666

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.