David Bowie / Osaka 1973 / 1CDR

David Bowie / Osaka 1973 / 1CDR / Non Label

Translated Text:
Live at Koseinenkin Kaikan, Osaka, Japan 17th April 1973

davidbowie-73-osaka-single1

Click Image To Enlarge

davidbowie-73-osaka-single2

First visit to Japan was realized in “ZIGGY STARDUST era” is, and many of Bowie in Japan is different though. Not only the appearance of shining in rock history charisma “Ziggy”, of Bowie over the stage for the first time all over Japan Uiuishi of. Getting used to each time get a lot of practical experience to the Japanese audience, but still continue to face-to-face in a completely different audience in various locations, each time deepening the confidence. That’s why, this first visit to Japan is not miss listening than a performance. Such a denouement of memorable Japan tour last day in main press CD of matches in the best sound, you can also gift your audience album tour the second half to become “1973 April 17, Osaka Welfare Pension Hall” concert . Insistently and I’m afraid, but … the schedule of once again Japan tour because it is a important point.

– April 8, 2011: Tokyo Kōsei Nenkin Kaikan CDR “TOKYO 1973 1ST NIGHT”
– April 10: Tokyo Kōsei Nenkin Kaikan Press CD “TOKYO 1973 2ND NIGHT”
– April 11: Tokyo Kōsei Nenkin Kaikan
– April 12: Nagoya City Auditorium CDR “NAGOYA 1973”
– April 14, 2011: Hiroshima postal savings Hall press CD “HIROSHIMA 1973”
– April 16: Kobe International Hall
– April 17, 2011: Osaka Welfare Pension Hall [this work] – April 18: Shibuya Public Hall
– April 20: Shibuya Public Hall main press CD “TOKYO 1973 FINAL NIGHT”

In this way, all nine times during the 7 th of this work is the first Japan tour, just before returning to Tokyo. Bowie’s the last live to challenge the “first of the earth”. Live of the day, but had been traded between traders from the previous, this work of the master is separate from it. Which was using the original cassette, which is provided from the recording who are seen for the first time light of day in the “THE ZIGGY IN OSAKA”. “The Jean Genie” curtain BGM but is show the second half only recording of up to “Pomp and Circumstance” from, the quality is completely different with the worst sound trader tapes. Also freshness that only the original cassette air sucked direct site has fresh, vintage plenty while clear of, direct sense of what is also great. This time, re-digitized in again the latest know-how from its original cassette, carried out meticulous mastering. While to cherish the natural of the original sound, stop the jerk and focus on the singing voice of Bowie, and finished with a realistic sound like feel to his breathing. In the case of these mastering, How can that tend to be closer focus on the encouragement and clapping, the “first Osaka first visit to Japan”, it is also an important factor. It has decided to finish taste at the time of the enthusiasm in touch sensation.
Indeed, but it did not go to not to press of just the second half of the show, press-class bar none in the quality manner. Of course, the first time witnessed the Bowie of Osaka enthusiasm, continues to take a standing ovation at the local performances up to this point, is Bowie also one great singing voice burning in “the end of the challenge” before the triumphal to Tokyo. It is a short live album of as little as 32 minutes, but the precious record that cut the moment not twice. By all means, combined with inspiring work of the finale “TOKYO 1973 FINAL NIGHT”, please plenty enjoy the Bowie of singing voice that has been changed to enjoy from the tension.

“ZIGGY STARDUST時代”に実現した初来日は、幾多のボウイ・イン・ジャパンとはまるで違います。ロック史に輝くカリスマ“ジギー”の姿だけではなく、初めて日本各地のステージを巡るボウイの初々しさ。場数を踏むごとに日本の観客に慣れつつ、それでも各地ではまったく違う観客に対面していき、その都度自信を深めていく。だからこそ、この初来日は1公演も聴き逃せないのです。そんな記念すべきジャパンツアー最終日の大団円を極上サウンドで収めた本編プレスCDには、同じくツアー後半となる「1973年4月17日・大阪厚生年金会館」公演のオーディエンス・アルバムをお贈りします。しつこくて恐縮ですが、大事なポイントですのでもう一度来日公演の日程を……。

・4月8日:東京厚生年金会館 CDR「TOKYO 1973 1ST NIGHT」
・4月10日:東京厚生年金会館 プレスCD「TOKYO 1973 2ND NIGHT」
・4月11日:東京厚生年金会館
・4月12日:名古屋市公会堂 CDR「NAGOYA 1973」
・4月14日:広島郵便貯金ホール プレスCD「HIROSHIMA 1973」
・4月16日:神戸国際会館
・4月17日:大阪厚生年金会館 【本作】
・4月18日:渋谷公会堂
・4月20日:渋谷公会堂  本編プレスCD「TOKYO 1973 FINAL NIGHT」

このように、本作は初来日公演の全9回中7回目、東京に戻る直前。ボウイが“初めての地”に挑む最後のライヴなのです。この日のライヴは、以前からトレーダー間で取引されていましたが、本作のマスターはそれとは別。録音者から提供されたオリジナル・カセットを使用したもので、「THE ZIGGY IN OSAKA」で初めて日の目を見たものです。「The Jean Genie」から終演BGM「威風堂々」までのショウ後半だけの収録ですが、そのクオリティは最悪なサウンドのトレーダー・テープとはまるで違う。現場の空気を直接吸ったオリジナル・カセットだけが持つ鮮度も瑞々しく、ヴィンテージ感たっぷりながらクリアさ、ダイレクト感も素晴らしいもの。今回は、そのオリジナル・カセットから改めて最新ノウハウでデジタル化し直し、細心マスタリングを実施。オリジナル・サウンドのナチュラルさを大切にしながらも、ボウイの歌声にグッとフォーカスを絞り、彼の息づかいまで感じられるようなリアル・サウンドに仕上げました。こうしたマスタリングの場合、声援や手拍子にも焦点が寄ってしまいがちなのですが、“初来日の初大阪”には、それもまた重要な要素。当時の熱狂を手触り感覚で味わえる仕上がりにいたしました。
さすがにショウ後半だけでプレス化するわけにもいきませんでしたが、クオリティ的には文句なしにプレス級。初めてボウイを目の当たりにした大阪の熱狂はもちろん、ここまでの地方公演で大喝采を浴び続け、東京へ凱旋する前の“最後の挑戦”に燃えるボウイの歌声も素晴らしい1枚です。わずか32分ほどの短いライヴアルバムですが、二度はない瞬間を切り取った貴重な記録。ぜひ、大団円の感動作「TOKYO 1973 FINAL NIGHT」と合わせ、緊張から満喫へと変わってきたボウイの歌声をたっぷりとご堪能ください。

(31:42)
1. The Jean Genie 2. Time 3. Five Years 4. Let’s Spend The Night Together 5. Suffragette City
6. Rock’n’Roll Suicide 7. Land of Hope and Glory(Outro.)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.