Bob Dylan / Basement Tapes Acetate / 1CDR

Bob Dylan / Basement Tapes Acetate / 1CDR / Non label

Big Pink, West Saugerties, New York 1967

 

Play sample :

Click Image To Enlarge

 

Basement Tapes, a collection of gems by Dylan and The Band who are living in a retired life, covers all the existing sound sources in the official “THE BOOTLEG SERIES VOL. 11 –THE BASEMENT TAPES COMPLETE” in 2014 (past boot). There is a slight editing difference compared to such as), and there is a feeling that it has been settled. From LPs to CDs, Basement Tapes, which was such a flower in the rare sound source world, may now be enough with just one set.
However, there is a difference in the mix in Basement Tapes. Originally a stereo recording, the mix when a music publisher made acetate discs in the United States and the United Kingdom in 1968 to have other artists cover the songs on Basement Tapes. Was monaural. A myriad of bootlegs were created from that acetate, but officially these mono mixes were rarely released except for a few songs. However, when “THE BOOTLEG SERIES VOL. 11” is released, a monaural release will be realized with a super-limited analog only.
“MORE MONO MIXES” was a masterpiece based on the files produced by enthusiasts who traced beautifully from the rare LP. However, although the LP version released after being remastered with the latest technology in 2014 has achieved a dramatic improvement in sound quality in a numerical sense, the sound quality is too clear compared to acetate in 1968. Then? It is also true that there were enthusiasts who felt that. It caused a whirlwind in the music world of the same year, and it was a little different from the atmosphere of acetate that was the basis of bootlegs such as “GREAT WHITE WONDER”.

Actually, a few years before the release of “THE BOOTLEG SERIES VOL. 11”, there was a British enthusiast who uploaded a file based on acetate that was on the market in 1968. By that time, masterpieces such as “TREE WITH A ROOTS” had already penetrated among enthusiasts, so it wasn’t much talked about. It’s true that the original is acetate, so scratch noise is crackling, and there are skips in “Lo And Behold!” And so on. However, this is the proof of acetate.
Not only was it such a valuable version, but the site that was strong against Dylan where this sound source was uploaded was closed, and now it is difficult to find this acetate on the net.

And what surprises me most is that the sound quality is better than the various initial bootlegs such as the later “GREAT WHITE WONDER”. Since they were released after obtaining a branched copy of acetate, the sound quality had deteriorated to a greater or lesser extent, but this is not only clear because there is only a large amount of acetate, but also the freshness of the sound is outstanding. ..
Furthermore, the “vintage feeling” engraved with the air of 1968 creates an exquisite taste in combination with monaural. At the time of the official release in 2014, there were some voices saying, “Although the sound became clear, the vividness may have faded.” Nevertheless, there is no dispute that “THE BOOTLEG SERIES VOL. 11” is the definitive edition of Basement Tapes. However, when it comes to basement, it is only if there is that unique and warm atmosphere. If you want to enjoy the vintage monaural sound of 1968, this gift is for you!

隠居生活中のディランとザ・バンドによる珠玉の作品集であるベースメント・テープスは2014年のオフィシャル「THE BOOTLEG SERIES VOL. 11 – THE BASEMENT TAPES COMPLETE」において現存する音源のすべてが網羅(過去のブートなどと比べると若干の編集違いが見受けられますが)されて決着のついた感があります。LPからCDに至るまで、あれほどレア音源界の花形であったベースメント・テープスも今やそれ1セットでことが足りてしまうのではないでしょうか。
しかしベースメント・テープスにもミックス違いというものが存在します。元はステレオ録音なのですが、1968年になって音楽出版社がベースメント・テープスに収められた曲を他のアーティストにカバーしてもらうべく、アメリカとイギリスでアセテート盤が作られた際のミックスはモノラルだったのです。そのアセテートから派生して無数のブートレグが生み出されることになる訳ですが、オフィシャルでこれらのモノ・ミックスは数曲を除いてほとんどリリースされじまいでした。ところが「THE BOOTLEG SERIES VOL. 11」のリリース時、アナログ・オンリーの超限定にてモノラルのリリースも実現します。
その希少LPから奇麗にトレースしてくれたマニア制作のファイルを元にまとめた名盤が「MORE MONO MIXES」でした。ところが2014年の最新技術にてリマスターされた上でリリースされたLPバージョンは数値的な意味では飛躍的な音質の向上を遂げていたものの、68年当時のアセテートと比べると音質がクリアすぎるのでは?と感じるマニアがいたのも事実。同年の音楽界に旋風を巻き起こし、果ては「GREAT WHITE WONDER」を始めとしたブートレグの元になったアセテートの雰囲気とはちょっと違っていたのです。

実は「THE BOOTLEG SERIES VOL. 11」のリリースから遡ること数年前、68年当時に出回っていたアセテートを元にしたファイルを上げてくれたイギリスのマニアがいたのです。既にその頃には「TREE WITH A ROOTS」といった名作がマニアの間に浸透していたこともあって思いのほか話題になりませんでした。確かに元がアセテートですのでスクラッチノイズがバチバチいってますし、「Lo And Behold!」などには音飛びも生じている。しかしこれこそがアセテートの証というもの。
そんな貴重なバージョンであっただけでなく、この音源がアップロードされていたディランに強いサイトが閉鎖されてしまい、今やネット上のこのアセテートを見つけるのが難しくなってしまいました。

そして何より驚かされるのが、後の「GREAT WHITE WONDER」を始めとした各種初期ブートレグよりも音質がいいということ。それらはアセテートの枝分かれコピーを入手した上でのリリースだったことから大なり小なり音質が劣化していたのですが、こちらは大本のアセテートだけあって俄然クリアーなのはもちろん、音の鮮度が抜群。
さらに1968年当時の空気までも刻み込まれた「ビンテージ感」がモノラルと相まって絶妙の味わいを生み出します。2014年のオフィシャル・リリース時には「音がクリアーになったものの、生々しさが薄れてしまったのではないか」という声もちらほら聞かれていました。それでもやはり「THE BOOTLEG SERIES VOL. 11」がベースメント・テープスの決定版であることに異論はありません。しかしベースメントといえばあの独特のほのぼのとした雰囲気があればこそ。それと相まった68年当時のビンテージなモノラル・サウンドを味わいたければ、是非このギフトを!

(41:19)
1. Tears Of Rage
2. Quinn The Eskimo
3. Million Dollar Bash
4. Yeah Heavy And A Bottle Of Bread
5. Please Mrs. Henry
6. I Shall Be Released
7. Too Much Of Nothing
8. Crash On The Levee (Down In The Flood)
9. Lo And Behold
10. Tiny Montgomery
11. Open The Door, Homer
12. Nothing Was Delivered
13. This Wheel’s On Fire
14. You Ain’t Going Nowhere

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.