Beatles / Rubber Soul Centered Vocals Remix / 1CD

Beatles / Rubber Soul Centered Vocals Remix / 1CD / Non Label

Translated Text:

The Beatles Centered Vocals Remix

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In addition to releasing the session document of the “RUBBER SOUL” where the sound style of the Beatles has changed drastically, we also release a unique remix version of the album body at the same time. Throughout the stereo mix of this album, the stereo position of the vocal is arranged rightward, and it felt even as finished as if it had gone back to the early album of the Beatles. It is said that such a finish became a result of the recording work being done at a rapid pitch because it was necessary to perform the contract “two albums a year” in 1965 from the necessity to perform the contract.
When this album was first made into a CD in 1987, George Martin made a new stereo mix and this mix was also adopted for the current remaster CD. However, as for the 87th stereo mix as well as the original, as usual the main / vocal track has been finished to the right, and maniacs pointing out such incompatibility and old-felt do not go out after all. Although “The Word” etc was a much better mix of performance and backing chorus in the mix of 87 years, John’s main vocal was still driven to the right as usual.

In the 21st century when music editing on personal computers became easy, original remix work which tried to eliminate this condition among fans came to be carried out together. For example, Dr. Ebbets, whose vocal center mix version of “WITH THE BEATLES” is released this week as a gift item, has already tried the center mix version of “RUBBER SOUL” in the early 2000s, but its finish It is still a level.
Especially in Norwegian Wood ‘s songs, it was remarkable, but if you tried to bring the vocal stereotaxes to the middle, the left and right musical performances were also caught, and as a result it fell into monaural-like state . In other words, the center mix of Dr. Ebbetts had dilemmas everywhere, as the song started, the performance became monaural. It can be said that it was the limit of sound source software at the time.

The performance of sound source software also dramatically improved after the passing of more than 10 years. Furthermore, sound sources that can be called remix for maniacs like “BEATLES: ROCKBAND” appeared. In response to this situation, a new center mix version of “RUBBER SOUL” has been made in recent years. It was familiar as the author of the best version of sound source which became the main book of this time’s “COMPLETE RECORDING SESSIONS VOL.4” and “LAST LACQUERS” MasterJedi. The impression of the guru who makes culmination of each Beatles sound source as mentioned here is strong, and many of us have overlooked that he was quietly making the center mix of “RUBBER SOUL”.
The finish is more than expected. Although the equipment and the age are different, it is not comparable, but it is producing a far more natural center mix feeling than the previously mentioned Dr. Ebbets versions center mix. Especially when listening with headphones the effect is outstanding. There are also songs like “Nowhere Man” that added equalization to the mix of “YELLOW SUMARINE SONGTRACK”, but overall the result was a surprising center mix. Compared to the current remaster CD, the difference between the difference and the sound image is clear. Of course, it is not a remix in a strict sense, but it is what the fans created to the last. So while it is a reasonable price this time, it will be a limited press CD release as well. If it is this finish, rather press CD is suitable!

ビートルズのサウンド・スタイルが激変した「RUBBER SOUL」のセッション・ドキュメントをリリースするだけでなく、アルバム本体のユニークなリミックス・バージョンも同時にリリースいたします。本アルバムのステレオ・ミックスは全体を通してボーカルの定位が右寄りに配置されており、まるでビートルズの初期のアルバムに逆行してしまったかのような仕上がりにすら感じられました。そうした仕上がりになったのも「年に二枚のアルバム」という契約を履行する必要性から1965年中にリリースしなければならず、レコーディング作業が急ピッチで行われた結果だと言われています。
その証拠に本アルバムが1987年に初めてCD化された際、ジョージ・マーティンは新たなステレオ・ミックスを作り、現在のリマスターCDにもこちらのミックスが採用されました。しかし87年版ステレオ・ミックスに関してもオリジナルほどではないにせよ、相変わらずメイン・ボーカル・トラックが右寄りに仕上げられており、その違和感や古臭さを指摘するマニアが後を絶えません。「The Word」などは87年のミックスで演奏やバックコーラスの分離が格段に良くなったのに、ジョンのメイン・ボーカルは相変わらず右に追いやられていました。

パソコンでの音楽編集が容易となった21世紀に入ると、ファンの間でこの状態を解消させようとした独自のリミックス作業がこぞって行われるようになりました。例えば今週ギフトアイテムで「WITH THE BEATLES」のボーカル・センターミックス・バージョンがリリースされるDr.Ebbettsも既に2000年代前半の段階で「RUBBER SOUL」のセンターミックス・バージョンを試していましたが、その仕上がりはまだまだのレベル。
特にNorwegian Wood」のような曲に顕著だったのですが、ボーカルの定位を真ん中に寄せようとすれば左右の演奏も釣られてしまい、結果としてモノラルっぽい状態へと堕ちてしまったのです。つまりDr.Ebbettsのセンターミックスは歌が始まると演奏がモノラル化してしまうというジレンマが随所にありました。それは当時の音源ソフトの限界であったとも言えるでしょう。

それから十年以上の歳月が経過して音源ソフトの性能も飛躍的に向上。さらには「BEATLES: ROCKBAND」のようなマニアにとってリミックス向けと呼べる音源まで登場。そうした状況を受けて近年、新たな「RUBBER SOUL」のセンターミックス・バージョンが作られています。手がけたのは今回の「COMPLETE RECORDING SESSIONS VOL.4」の大本になった音源のベスト・バージョンや「LAST LACQUERS」の作者としておなじみMasterJedi。ここに挙げたようなビートルズ各音源の集大成を作る達人の印象が強く、彼がひっそりと「RUBBER SOUL」のセンターミックスを作っていたことを見過ごしていた人も多いのではないでしょうか。
その仕上がりは予想以上の素晴らしさ。使用機材や時代も違って比較にならないのですが、先に挙げたDr.Ebbetts版センターミックスよりもはるかに自然なセンターミックス感を演出しているのです。特にヘッドフォンで聞いてみれば効果は抜群。「Nowhere Man」のように「YELLOW SUMARINE SONGTRACK」のミックスにイコライズを加えたような曲もありますが、全体的には驚くほどのセンターミックスへと仕上がりました。現在のリマスターCDと聞き比べればその差や音像の違いは歴然。もちろん厳格な意味でのリミックスではなく、あくまでのファンが作り上げたもの。そこで今回はリーズナブルな価格でありながら、それでいて限定のプレスCDでのリリースとなります。これほどの仕上がりであれば、むしろプレスCDが相応しい!


01. Drive My Car 02. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) 03. You Won’t See Me
04. Nowhere Man 05. Think For Yourself 06. The Word 07. Michelle 08. What Goes On
09. Girl 10. I’m Looking Through You 11. In My Life 12. Wait
13. If I Needed Someone 14. Run For Your Life

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