Aerosmith / Osaka 1990 / 1DVDR

Aerosmith / Osaka 1990 / 1DVDR / Non label
Live at Osaka-Jo Hall, Osaka, Japan 12th September 1990

Click Image To Enlarge

Even in the GEFFEN era, which swept the world, the “PUMP” era exploded with “demonstrating its true character!” The best video of the performance in Japan will be released as a gift.
Included in this work is the performance of “September 12, 1990: Osaka Castle Hall”. First, let’s check the whole picture of “PUMP JAPAN TOUR 1990”.

・ September 12: Osaka Castle Hall [this work] ・ September 14: Aichi Prefectural Gymnasium
・ September 16: Yokohama Arena
・ September 17: Nippon Budokan
・ September 19: Nippon Budokan
・ September 20: Nippon Budokan
・ September 22: National Yoyogi Stadium Daiichi Gymnasium

Above, all 7 performances. This work is an audience shot of the first day full of momentum. The quality is … amazing. Aside from that terribleness, let’s start with a standard spec-like story. This work was shot from the stand seat on the right side of the stage (Joe Perry side). There is no angle, and he looks directly at the stage from the same height as the members. It is a super-superb field of view where AEROSMITH occupies the screen without any shadows such as the arms and head in the front row. The master freshness is also excellent, there is no dubbing or deterioration over time, and no distortion or even a single white line noise is found. The coloring is also very vivid, and it is the highest quality that “1990 AEROSMITH” is projected as it was at that time.
Well, the main subject. Camera work is more vivid than such superb quality. Not only do you keep track of the highlights of the show, but you also become familiar with the beats and progress of each song, and zoom in / out along with the music. The camera work that knocked me down … Yes, that feeling of MOTLEY CRUE’s masterpiece press DVD “OSAKA 1990” and GREAT WHITE’s “OSAKA 1990”! “Solitary multi-camera,” “roller coaster angle,” “gachoon shot,” etc … It’s that acrobatic shot that could only be expressed in a mess. As a matter of fact, the photographer’s information has not been transmitted to the present age, but there can be no two or three people who can be so unique (and super quality). Although there is no confirmation, it is a video that declares quality and individuality as “that master!”
And it’s irresistible because the protagonist of that acrobatic shot is AEROSMITH, which is thrilling now. It was also shot at MEGADETH, but AEROSMITH, whose beats are clear and “lively”, looks much better. I approached Steven Tyler in time with each word of the lyrics, and zoomed in on Joe Perry along with the passage of the phrase. The dynamism makes the beat lively, and the brilliance of AEROSMITH, which showed its true character again, shines many times. This is no longer just an audience shot, it’s a big entertainment that can never be official.

I don’t know if this photographer is still active, but even if he continued, he wouldn’t be shooting so aggressively. This is the passion that was aroused because I met AEROSMITH, who entered the golden age again. Even if there is a technique, it cannot be achieved without the excitement. In 1990, when video equipment advanced, there was a shining Aerosmith. A masterpiece in which not only their performance but also the scent of the times is emitted from everything. Please choose one that has studied this excitement for this weekend.

世界を席巻したGEFFEN時代でも“本領発揮!”を炸裂させた『PUMP』時代。その日本公演を収めた極上映像がギフト・リリース決定です。
本作に収められているのは「1990年9月12日:大阪城ホール」公演。まずは、“PUMP JAPAN TOUR 1990”の全容から確認していきましょう。

・9月12日:大阪城ホール 【本作】
・9月14日:愛知県体育館
・9月16日:横浜アリーナ
・9月17日:日本武道館
・9月19日:日本武道館
・9月20日:日本武道館
・9月22日:国立代々木競技場第一体育館

以上、全7公演。本作は勢い溢れる初日のオーディエンス・ショットです。そのクオリティは……凄い。その凄まじさはちょっと置いて、定型のスペック的な話から始めますと、本作はステージ右側(ジョー・ペリー側)スタンド席からの撮影。角度はなく、メンバーと同じ高さの視点でステージを直視している。前列の腕や頭といった影が一切入らず、AEROSMITHが画面を占領する超・極上視野です。マスター鮮度も絶品で、ダビングや経年劣化がまるでなく、歪みはおろか白線ノイズ1本すら見当たらない。発色もえらくビビッドで、“1990のAEROSMITH”が当時そのままに映し出される極上クオリティです。
さて、本題。そんな極上クオリティ以上に鮮烈なのが、カメラワークなのです。ショウの見どころを逐一押さえまくるだけでなく、1曲1曲のビートや進行まで熟知し、音楽に沿ってズーム・イン/アウトしまくる。このノリにノッたカメラワークは……そう、MOTLEY CRUEの大傑作プレスDVD『OSAKA 1990』やGREAT WHITEの『OSAKA 1990』のあの感覚! 「独りマルチカメラ」「ジェットコースター・アングル」「ガチョーン・ショット」等々……めちゃくちゃな形容でしか表現できなかった、あのアクロバティック・ショットなのです。実際のところ、撮影者の情報は現代に伝わっていないのですが、これほど個性的(かつ超クオリティ)をできる人間が2人も3人もいるはずがない。確証はないものの、クオリティと個性自体が「あの名人!」と高らかに宣言している映像なのです。
そして、そのアクロバティック・ショットの主役が今をときめくAEROSMITHなのだからたまらない。MEGADETHでも撮影されていましたが、ビートの一発一発が明快で“ノリ命”なAEROSMITHの方が遙かに似合う。歌詞の一言一言に合わせてスティーヴン・タイラーにグイッと寄り、フレーズの一節にピタッと沿ってジョー・ペリーにズバッとズーム。そのダイナミズムがビートの躍動感、再び本領を発揮したAEROSMITHの輝きを何倍も輝かせる……。これはもう、ただのオーディエンス・ショットでもなければ、オフィシャルでも絶対にあり得ない一大エンターテインメントです。

この撮影者が今も活動しているかは分かりませんが、もし仮に続けていたとしても、ここまでアクティヴな撮影はしていないでしょう。これは再び黄金期に突入したAEROSMITHに対面したからこその掻き立てられた情熱。テクニックはあったとしても、その興奮がなければ成し得ない。ビデオ機材が進歩してきた1990年に、輝くAEROSMITHがいた。彼らのパフォーマンスだけでなく、すべてから時代の薫りがムンムンに発散される大傑作。このエキサイトメントを究めた1枚、どうぞ今週末の供にお選びください。

(99:50)
1. Introduction 2. Young Lust 3. F.I.N.E. 4. Monkey On My Back 5. The Other Side
6. Heart’s Done Time 7. Janie’s Got A Gun 8. Sweet Emotion 9. Red House 10. What It Takes
11. Angel 12. Voodoo Medicine Man 13. Rag Doll 14. Permanent Vacation 15. Mama Kin
16. Dude (Looks Like a Lady) 17. One Way Street 18. Dream On 19. Love In An Elevator
20. Walk This Way

COLOUR NTSC Approx.100min.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.