YES / Vital Force / 2CDR

YES / Vital Force / 2CDR / Windmill

Translated Text:
Live At Colt Park, Hartford, Connecticut, USA 19th June 1976.

yes-vital-force1

Click Image To Enlarge

yes-vital-force2

1976 North American tour (commonly known as “Solo Tour”), June 19, Jesus live of who appeared to place the festival attracted a large crowd of 30,000 at the Hartford of Colt Park, at the time is surprisingly mania long-awaited item appeared was recorded in the clear, high-quality audience recording as outdoor recording. To reflect the enormous popularity at the time of Jesus, every day, in a time when tens of thousands of stadium concert has been performed, this two days ago is a famous New Jersey Roosevelt Stadium concert on the radio sound source. It is this time of Jesus that has been forced to great performance of scale without leaving a dense attract a large audience, but the revived popularity of the “Siberian Katuru” to the opening, a masterpiece which was announced after the Moratsu join “relayer” track in the first half of placed in a peak, especially in the solo work of each member, you can enjoy the set of this tour unique, which closed the last of the set in the “burning sunrise,” “ritual” in high-quality sound. Rust of vocal echo to listen in the 6-minute stand of “burning sunrise” will only this time. “Ritual” of 26 minutes of solid in the percussive playing of this time of the characteristic charm explodes over the whole volume is a must-listen. It is a piece of large recommendation of uniform 3 beat of content and value and sound quality.

★ is a review summary of beatleg magazine vol.90 (Nos. 1, 2008). In case you’re wondering.

76 June 19, recorded live in Hartford, Connecticut. This time is enrolled Patrick Moraz, but when I speak, was called the solo tour. Are those of when you appeared on outdoor festival was held in Colt Park, it houses a crowd of 30,000 people. Because it is audience recorded a good sound of the omission is in the open air, it can be seen as how you are raised is the venue in the performance of dynamic Jesus take in hand. Also hear, but still this sound pressure as mono great. In the solo tour, has been or shows off a song from the solo album of each member, which was released simultaneously in this time, here is a set list style of the original Jesus, “Door of confusion” and ” It has become the contents of the large satisfaction which arranged the epic, such as ritual “. The performance basis, it is relatively good, except that or there is a place in danger of synth of tuning. Voice of John Anderson also has come out well. Piano Moratsu is in his solo part, Mellotron, also per spree playing a synth, which is a feature of this work. The live recordings of 30 years ago is a superb quality.

1976年北米ツアー(通称「ソロ・ツアー」)より、6月19日、ハートフォードのコルト・パークにて3万人の大観衆を集めて行われたフェスティバルに出演したイエスのライブを、当時の野外録音として驚くほどクリアーな高音質オーディエンス録音で収録したマニア待望のアイテムが登場です。当時のイエスの絶大な人気を反映して、連日、万単位のスタジアム・コンサートが行われていた時期で、この2日前がラジオ音源で有名なニュージャージーのルーズベルトスタジアム公演です。大観衆を魅了する緻密でいながらスケールの大きな演奏を余儀なくされたこの時期のイエスですが、人気の「シベリアン・カトゥール」をオープニングに復活させ、モラーツ加入後発表した傑作「リレイヤー」トラックを前半のピークに配し、各メンバーのソロ作品を中心に、セットの最後を「燃える朝焼け」「儀式」で閉めたこのツアーならではのセットを高音質で堪能することができます。「燃える朝焼け」の6分台で聴けるサビのボーカルエコーはこの時期だけでしょう。ソリッドでパーカッシヴな演奏が特徴のこの時期の魅力が全編に渡って炸裂する26分の「儀式」は必聴です。内容・価値・音質の3拍子揃った大推薦の一枚です。

★beatleg誌 vol.90(2008年1月号)のレビュー要約です。ご参考まで。

76年6月19日、コネチカット州ハートフォードでのライヴを収録。この時期はパトリック・モラーツが在籍しており、いわばソロ・ツアーと呼ばれた頃だ。コルト・パークで行われた野外フェスティバルに出演した時のものであり、3万人もの観客を収容している。野外にしては抜けの良い音でオーディエンス録音されているため、ダイナミックなイエスのパフォーマンスで会場が盛り上がっている様子が手に取るようにわかる。モノラルのようにも聞こえるがそれでもこの音圧は素晴らしい。ソロ・ツアーでは、この時期に一斉に発売した各メンバーのソロ・アルバムからの曲を披露していたりしたが、ここでは本来のイエスのセットリストスタイルになっており、「錯乱の扉」や「儀式」といった大作を配した大満足の内容になっている。演奏的には、シンセのチューニングの危ういところがあったりする以外は比較的良好だ。ジョン・アンダーソンの声も良く出ている。モラーツが自身のソロパートでピアノ、メロトロン、シンセと弾きまくるあたりも本作の特徴である。30年前のライヴ音源としては極上のクオリティである。

Disc 1
1. Introduction 2. Apocalypse 3. Siberian Khatru 4. Sound Chaser 5. I’ve Seen All Good People
6. Gates Of Delirium

Disc 2
1. Long Distance Runaround 2. Moraz Solo 3. Clap 4. Harp Solo 5. Heart Of The Sunrise
6. Ritual

Jon Anderson – Vocals Steve Howe – Guitars Chris Squire – Bass
Patrick Moraz – Keyboards Alan White – Drums

Windmill 068

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.