Eric Clapton / Budokan 1975 First Night / 2CD

Eric Clapton / Budokan 1975 First Night / 2CD / Tricone

Translated Text:
Live at Budokan, Tokyo, Japan 1st November 1975

ericclap-75budokan-first-night1

Click Image To Enlarge

ericclap-75budokan-first-night2

From 1975 Japan tour of Eric Clapton, day 6 and November 1 became Budokan performance of New audience master has been excavated beyond the time of 40 years! Genuine, it is completely original master that have not been completely released until now. But just our shop if you just say the new excavation will never be released in the press CD. It is because the sound quality was something that deserves it. Speaking of sound source of this day, has more than one master in the past has been the world out. In the evaluation of in Clapton of data book “Live file 1”, 4CD title of stereo recording is the best, then it is has become a 6CD title of mono recording, while the board is monaural recording, was the sound quality of muffled Pounds making it the clear sound quality that far exceeds the 6CD title. Furthermore, the audience noise of realism is what is has the size of the sound field rival to 4CD concentrated was hard hard to watch at lot, has become very easy to hear from the lack of audience noise. Especially because of Jamie All Day Car drums and Sergio Rodriguez percussion sound is clearly captured, it will experience the sharpness of rhythm. And because the sound of Clapton guitar stands out than that of George Terry of second guitar, you can understand the details of Clapton play. Although based also on your favorite listener, if listen to this board, you’ll is pushing as the best of the day. However, and between songs of the previous song Can not Find My Way Home curtain and after Further On Up The Road is available in this master, because there was early in the missing part of the Further On Up The Road, our shop its outstanding master engineers as much as possible to approach the sound quality and mastering, we performed a compensation level of much do not know just heard a little. This panel by natural of the compensation without this discomfort is now a disadvantage without complete recording board. As had been reviewed in “Live file 1”, Clapton of the day leisurely and Tatamikake a phrase with a sharp even in the laid-back stage, we are developing a high-quality performance. Change the song order and Kansai performances tour the first half, we have changed the encore of pattern and rattle. In the encore of this show, it’s showing off an unusual pattern that medley of the latter part of Eyesight To The Blind from Why Does Love Got To Be So Sad. Rich in sharp and variety of blues number that was also organized four songs in the set phrase, it will say that speaks a large number of his drawers definitive blues. Further On Up The due guitar playing was too dull in the Road to the intro is stretched, it does not go into quite song. Such a take would also be attractive of Clapton unique is the “raw things”. Excavated New master first time in 40 years. And it is with the best Call of high quality of the day. Thank you the order to come this board on this occasion. It will be the first time only a limited press board, we look forward to as soon as possible of your order.

エリック・クラプトンの1975年ジャパンツアーから、6日目となった11月1日武道館公演のニュー・オーディエンスマスターが40年の時を超えて発掘されました!正真正銘、今までまったくリリースされていない完全オリジナルマスターです。しかしただ新発掘というだけなら当店がプレスCDでリリースすることはありません。音質がそれに値するものだったからなのです。この日の音源と言えば、過去に複数のマスターが世に出ています。クラプトンのデータ本「ライブ・ファイル1」での評価では、ステレオ録音の4CDタイトルがベストとされ、次いでモノラル録音の6CDタイトルとなっていますが、本盤はモノラル録音ながら、こもり気味の音質だった6CDタイトルをはるかに超えるクリアな音質となっています。さらには、臨場感はあるもののオーディエンスノイズが多めでなかなか鑑賞に集中し辛かった4CDに肩を並べる音場の広さを持ち、オーディエンスノイズの少なさから非常に聴きやすくなっています。特にジェイミー・オールデイカーのドラムとセルジオ・ロドリゲスのパーカッションのサウンドがくっきり捉えられているため、リズムの切れが味わえます。そしてクラプトンのギターの音がセカンドギターのジョージ・テリーのそれよりも際立っていますので、クラプトンのプレイの詳細が把握できます。リスナーのお好みにもよりますが、本盤を聴かれれば、この日のベストとして推していただけるのではないでしょうか。但し、このマスターではCan’t Find My Way Homeの終演後とFurther On Up The Roadの曲前との曲間と、Further On Up The Roadの序盤に欠落部分がありましたので、既発マスターを当店エンジニアがマスタリングして音質を極力近づけ、ちょっと聴いただけでは分からないくらいのレベルの補填を行ないました。この違和感のない補填のナチュラルさによって本盤は欠点のない完全収録盤となりました。「ライブ・ファイル1」でもレビューされていましたとおり、この日のクラプトンはゆったりとレイドバックしたステージの中にも切れのあるフレーズを畳みかけ、クオリティの高いパフォーマンスを展開しています。ツアー前半の関西公演とはソングオーダーを変更し、アンコールのパターンをガラリと変えてきました。本公演のアンコールでは、Eyesight To The BlindからWhy Does Love Got To Be So Sadの後半部へのメドレーという珍しいパターンを披露しています。セット中に4曲も組まれたブルースナンバーでのシャープかつバラエティに富んだフレーズが、ブルースのおける彼の引き出しの多さを物語っていると言えるでしょう。Further On Up The Roadではあまりに冴えたギタープレイゆえにイントロが引き延ばされ、なかなか歌に入りません。こうしたテイクも「生もの」であるクラプトンならではの魅力でしょう。40年ぶりに発掘されたニューマスター。しかもこの日のベストの呼び声高いクオリティを備えています。この機会に是非本盤へのオーダーをよろしくお願いします。初回のみの限定プレス盤となりますので、お早めのおオーダーをお待ちしております。

Disc 1 (56:43)
1. Introduction 2. Layla 3. Knockin’ On Heaven’s Door 4. Key To The Highway 5. Badge
6. Can’t Find My Way Home 7. Further On Up The Road

Disc 2 (69:07)
1. I Shot The Sheriff 2. Teach Me To Be Your Woman 3. Have You Ever Loved A Woman
4. Tell The Truth 5. Eyesight To The Blind 6. Why Does Love Got To Be So Sad

Eric Clapton : Guitar & Vocals George Terry : Guitar Carl Radle : Bass
Dick Sims : Keyboards Jamie Oldaker : Drums Yvonne Elliman : Backing Vocals
Marcy Levy : Backing Vocals

Tricone 139/140

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.